• 09107661244 | 02188631707
  • info@drkarisani.ir

حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری

حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری

حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری

حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

انجام فعالیت های روتین روزانه و تغذیه سالم در دوران بارداری همیشه یک امر ساده و همراه با آرامش نیست. خستگی سه ماهه اول بارداری و تهوع صبحگاهی، همراه با بیماری ‌های دوره ای مانند کمر درد، پا درد و …، که بعداً به وجود می‌آیند کار کردن و انتخاب گزینه ‌های سالم در هر زمینه ای را دشوار می‌کند.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری” پرداخته است.

انجام فعالیت های روتین روزانه و تغذیه سالم در دوران بارداری همیشه یک امر ساده و همراه با آرامش نیست. خستگی سه ماهه اول بارداری و تهوع صبحگاهی، همراه با بیماری ‌های دوره ای مانند کمر درد، پا درد و …، که بعداً به وجود می‌آیند کار کردن و انتخاب گزینه ‌های سالم در هر زمینه ای را دشوار می‌کند.

با این حال بدیهی است که حفظ عادات بارداری سالم فواید زیادی هم برای مادر و هم برای جنین او به همراه خواهد داشت. این موارد می‌تواند به زایمان آسان ‌تر و کاهش سریع تر وزن پس از زایمان  کمک کند و در طول بارداری انرژی بیشتری به مادر بدهد.

حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری

وعده های غذایی سالم و ورزش نیز برای کودک مفید است. یک مطالعه جدید در این زمینه نشان می دهد که وزن اضافه شده در دوران بارداری می تواند بر سلامت قلبی متابولیک کودک در مراحل بعدی زندگی او تأثیر بگذارد. اما دانستن این حقایق، سالم ماندن را در این دوره آسان ‌تر نمی‌کند. بدون شک، سالم ماندن و حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری نیاز به نظم و انضباط بیشتری دارد. اما تاکتیک هایی نیز وجود دارد که می تواند برای انگیزه دادن به مادر برای داشتن تغذیه خوب و انجام ورزش در طول ماه های طولانی بارداری مفید باشد.

ما در این مقاله به بررسی چند روش مفید برای حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری خواهیم پرداخت که علاوه بر حفظ تناسب اندام می تواند مادر را پرانرژی و فعال نگه دارد.

بررسی رژیم غذایی و آگاهی بر هوس ها

بله، هوس در بارداری واقعی است. هر فرد ممکن است در نیمه اول بارداری خود مشتاق خوردن یا نوشیدن خوراکی های خاصی شود. خوراکی هایی که شاید هرگز تا آن موقع به آنها لب نزده باشد. اگرچه همیشه نمی توان هوس ها را توضیح داد، اما می توان به مواد مغذی مورد نیاز بدن نگاه کرد. ممکن است برخی به پروتئین یا چربی و برخی دیگر به آهن بیشتری نیاز داشته باشند. اما آیا مصرف برگرهای چرب و آبدار برای تامین این موارد کار صحیحی است؟

در این مواقع افراد می توانند با استفاده از وعده های غذایی با پروتئین بالا اما سالم، از جمله دستور العمل غذاهایی متشکل از مرغ، ماهی و لوبیا ولع یا کمبود خود را جبران نمایند. برای اطمینان از دریافت آنچه مادر و کودک او نیاز دارد، رژیم غذایی باید شامل چندین ماده معدنی و مغذی از جمله کلسیم، آهن و فولات باشد.

خواب راحت و آرام

مادر باید از نگرانی در مورد مشکلی گرفته تا فکر کردن به اینکه آیا والدین خوبی خواهند بود و …، پرهیز نماید. بارداری می تواند یک ترن هوایی هیجانی باشد. ممکن است برخی افراد در سه ماهه سوم بارداری، شب‌ ها در رختخواب بیدار بمانند و دعا کنند ای کاش کودکم لگد بزند تا بدانم حالش خوب است. در چنین شرایطی برای استراحت دادن به ذهن و در نهایت به بدن می توان چند تکنیک مختلف را امتحان کرد.

گاهی 10 تا 15 دقیقه قبل از خواب مدیتیشن کرد تا ذهن آرام شود و در مواقع دیگر برای تشویق و به اشتراک گذاشتن نگرانی ‌ها و ترس ها با مادران جدید و قدیمی تر تماس گرفت.

یا فهرستی از کارهایی که در ذهن می‌چرخد و مانع استراحت می شود را در یک دفتر یا نوت گوشی همراه تهیه نمود تا حواس فرد را از خوابیدن پرت نکنند.

مهمتر از همه، ایجاد یک روال آرامش بخش قبل از خواب به فرد این امکان را می دهد که آرامش روحی و روانی پیدا کرده و اطمینان حاصل شود که هم کودک و هم مادر شارژ مورد نیاز خود را دریافت خواهند نمود.

حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری

ورزش و تحرک روزانه

بسیاری از مادران در طول بارداری خود با وجود اینکه قبل از باردار شدن به طور منظم ورزش می کردند، با فعالیت بدنی و ورزش روزانه مشکل خواهند داشت. این امر کاملاً طبیعی است؛ اما افراد می توانند متعهد شوند که حتماً در طول روز از پیاده روی های سبک گرفته تا ورزش هایی که مناسب دوران بارداری هستند بهره ببرند و به این روش به حفظ سلامتی خود و جنین کمک نمایند.

ما در این بخش به بررسی و ارائه نکاتی مناسب در بحث تناسب اندام مادر در دوران بارداری و موارد نامناسب برای این دوران خواهیم پرداخت.

فعالیت های مثبت در دوران بارداری:

قبل از هر چیز بهتر است که به نکات ورزشی برای بارداری توجه نمود.

ابداً نباید خود را در این دوره خسته کرد. ممکن است با پیشرفت بارداری سرعت در روند ورزش کردن کاهش یابد. به عنوان یک قاعده کلی، هنگام بارداری باید بتوان در حین ورزش مکالمه کرد و اگر فرد در حین صحبت کردن دچار تنگی نفس شد، احتمالاً بدان معنا است که او بیش از حد معمول ورزش می کند و باید آن را کاهش دهد.

اگر فردی قبل از بارداری فعالیت خاصی نداشته است نباید به طور ناگهانی ورزش شدید انجام دهد. اگر فرد قصد دارد یک برنامه ورزشی هوازی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری یا کلاس های ایروبیک و…، را شروع کند باید بارداری خود را به مربی اعلام کند تا فعالیت خود را با حداکثر 15 دقیقه ورزش مداوم، 3 بار در هفته شروع نماید. این زمان را می توان به تدریج به جلسات روزانه 30 دقیقه ای افزایش داد.

همیشه باید قبل از ورزش بدن خود را گرم کرد و بعد از آن بدن را سرد نمود

بهتر است مادر سعی کند به طور روزانه فعال باشد؛ 30 دقیقه پیاده روی در روز می تواند کافی باشد، اما اگر این زمان برای فرد سخت باشد باز هم باید بخاطر داشت که هر مقدار بهتر از هیچ است.

باید از انجام ورزش های سنگین در هوای گرم خودداری نمود.

مصرف مقدار زیادی آب و مایعات دیگر پیشنهاد می شود.

انجام تمرینات تحت نظر یک مربی آگاه و متخصص

شنا کردن به این دلیل که آب می تواند وزن افزایش یافته مادر را پشتیبانی کند، مفید خواهد بود. برخی از استخرهای محلی نیز کلاس های شنای مخصوص افراد باردار را با مربیان واجد شرایط ارائه می دهند.

ورزش هایی که خطر سقوط دارند، مانند اسب سواری، اسکی در سراشیبی، هاکی روی یخ، ژیمناستیک و دوچرخه سواری، فقط یا نباید و در صورت لزوم با احتیاط کامل و در شرایط کنترل شده انجام شوند.

فعالیت هایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد

خوابیدن به پشت برای مدت طولانی ممنوع می باشد. به خصوص بعد از 16 هفته، وزن برآمدگی روی رگ اصلی فشار می آورد و خون را به قلب باز می گرداند و این امرمی تواند باعث احساس ضعف و مشکلات قلبی شود.

فرد نباید در ورزش های تماسی که در آن خطر ضربه خوردن وجود دارد، مانند کیک بوکسینگ، جودو یا اسکواش شرکت کند.

غواصی نیز در این دوران ممنوع می باشد زیرا کودک هیچ محافظتی در برابر بیماری فشار زدایی و آمبولی گاز یا حباب های گاز در جریان خون ندارد.

کوهپیمایی در ارتفاعات بیش از 2500 متر از سطح دریا نیز به این دلیل که مادر و کودک در معرض خطر بیماری ارتفاع قرار می گیرند ممنوع می باشد.

حفظ تناسب اندام مادر در دوران بارداری

در پایان

هرچه مادر در دوران بارداری تحرک و تناسب بیشتری داشته باشد و از یک رژیم غذایی سالم و مفید استفاده نماید، سازگاری با تغییر شکل و افزایش وزن برای او آسان تر خواهد بود. این امر همچنین به او کمک می کند تا با زایمان کنار بیاید و بعد از زایمان به حالت اولیه برگردد. برای تناسب اندام مادر در دوران بارداری مادر می تواند تا زمانی که احساس راحتی می کند به فعالیت های بدنی یا ورزش معمولی روزانه خود مانند ورزش، دویدن، یوگا، رقص، یا حتی پیاده روی تا مغازه ها و برگشتن، ادامه دهد.

ورزش برای کودک خطرناک نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنان فعال در بارداری و زایمان بعدی مشکلات متعدد کمتری را تجربه می کنند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: امیرابادشمالی، روبروی مرکز قلب شریعتی، ابتدای کوچه شکراله پلاک 134 ساختمان پزشکان سبز، طبقه 4 واحد 9

تلفن های مطب: 0910766124402188631707 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب قبلی
واکسن HPV
مطلب بعدی
تبخال تناسلی
از خانم دکتر سوال دارید؟