• 09107661244 | 02188631707
  • info@drkarisani.ir
ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان

ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان

علاوه بر رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان، ورزش هم یکی از روش‌های غیر دارویی است که در روند بهبودی این بیماری بسیار مفید است. در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان” پرداخته است.

تنبلی تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟

طبق آمارها 5 تا 10 درصد زنان به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان یک اختلال شایع در زنان است مبتلا هستند.

در افراد مبتلا به پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، این فولیکول ها(بسته‌های کوچکی در تخمدان ها هستند که وظیفه تخمک گذاری را بر عهده دارند و به صورت ماهانه رشد می‌کنند) بزرگ می‌شوند، اما تخمک رها نمی‌کنند و به مرور باعث ایجاد کیست می‌شوند.

بسیاری از افرادی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، دچار چاقی و اضافه وزن هستند و معمولا قاعدگی نامنظم دارند. البته ابتلا به نوعی از التهاب های خفیف در زنان و زیاد بودن سطح انسولین هم باعث ایجاد تنبلی تخمدان می‌شود.

به غیر از دو مورد بالا، مهمترین علائم تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • رشد موهای زائد و ضخیم در صورت و یا حتی کل بدن
  • ریزش موی سر
  • رشد بیش از اندازه تخمدان‌ها
  • به وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای در گردن، زیر بغل و سین

ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان کدامند؟

با انجام تمرینات ورزشی تا حد زیادی می‌توان علائم تنبلی تخمدان را کاهش داد، اما ورزش بیش از حد هم باعث تغییراتی در هورمون های بدن می‌شود.

ورزش‌های آرام و کم تحرک مانند موارد زیر می‌توانند به بهبود علائم این بیماری کمک کنند.

ورزش تنبلی تخمدان: هوازی

ورزش‌های هوازی حساسیت بدن شما را نسبت به انسولین افزایش می‌دهند و چرخه قاعدگی و تخمک گذاری شما را تنظیم می‌کنند. این ورزش ها، در کاهش علائم افسردگی، بهبود خلق و خو و  همچین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 موثر هستند.

ورزش های زیر جز ورزش های هوازی هستند که می‌توانند به درمان تنبلی تخمدان کمک کنند:

  • پیاده روی آهسته
  • یوگا
  • پیلاتس
  • شنا
  • دوچرخه سواری

ورزش تنبلی تخمدان: پیلاتس

پیلاتس ترکیبی از ورزش های قدرتی و کششی است که با تمرکز بر انعطاف پذیری و قدرت عضلات لگن باعث عملکرد بهتر  تخمدان‌ها می‎شود.

ورزش پیلاتس ذهن و جسم را درگیر می‌کند و با کاهش میزان استرس و تنش، باعث پایین آمدن هورمون های تستسترون و آندروژن می‌شود.

ورزش تنبلی تخمدان: تمرینات قدرتی

تمرینات بدنسازی هم در درمان تنبلی تخمدان موثر هستند. تمرینات قدرتی شامل تمرینات بدنی می‌شوند که برای بهبود قدرت و استقامت بدن هستند و اغلب با وزنه انجام می‌شوند.

تمرینات قدرتی، به کاهش مقاومت به انسولین، تقویت اندام ها و افزایش سرعت متابولیک کمک می‌کنند که همه این موارد در درمان تنبلی تخمدان موثر هستند.

برای درمان چقدر ورزش تنبلی تخمدان انجام دهیم؟

نوع و شدت ورزش انجام شده یکی از مواردی است که حتما باید برای درمان تنبلی تخمدان در نظر گرفته شود. برای این کار بهتر است حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید و خود درمانی نکنید.

اگر در مورد شدت و مقدار فعالیت های ورزشی خود شک دارید، می‌توانید یک برنامه ورزشی به صورت زیر داشته باشید:

  • باید در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط و یا 75 دقیقه ورزش هوازی شدید داشته باشید.
  • در برنامه ورزشی خود، باید حداقل دو روز را به انجام تمرینات قدرتی و بدنسازی اختصاص دهید.
  • هر روز 30 دقیقه فعالیت ورزشی انجام دهید، البته لازم نیست که یکباره انجام شود! (مثلا می‌توانید در دو ست 15 دقیقه ای ورزش کنید و یا اینکه سه مرتبه ورزش 10 دقیقه ای انجام دهید.)

سخن آخر

درمان قطعی تنبلی تخمدان به سختی انجام می‌شود. اما داشتن یک رژیم غذایی مناسب و همچنین انجام دادن فعالیت های ورزشی می‌تواند باعث بهبود روحیه و کاهش علائم این عارضه شوند.

البته در نظر داشته باشید که بعضی از تمرینات ورزشی در یکسری از افراد ممکن است ممنوعیت داشته باشد و یا نیاز به محدودیت هایی باشد.

بنابراین برای درمان تنبلی تخمدان با ورزش بهتر است حتما با پزشک زنان مشورت کنید تا از بایدها و نبایدهای این مورد اطلاع داشته باشید و زودتر بتوانید به نتیجه برسید.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: امیرابادشمالی، روبروی مرکز قلب شریعتی، ابتدای کوچه شکراله پلاک 134 ساختمان پزشکان سبز، طبقه 4 واحد 9

تلفن های مطب: 0910766124402188631707 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

از خانم دکتر سوال دارید؟