• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

آمنیوسنتز در بارداری

آمنیوسنتز در بارداری

آمنیوسنتز در بارداری

آمنیوسنتز در بارداری چیست؟

در گذشته امکان تشخیص اینکه آیا جنینی که در شکم یه زن وجود دارد سالم است یا خیر وجود نداشت؛ اما امروزه به لطف وجود آزمایشات مختلف می توان چنین موضوعی را بررسی نمود و از تولد کودکان ناقص و ناسالم جلوگیری به عمل آورد.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “آمنیوسنتز در بارداری” پرداخته است.

با گسترش علم و زندگی شهر نشینی و همچنین تغییر در سبک زندگی افراد، بیماری ها و اختلالات بسیار زیادی نیز بیش از گذشته در افراد به چشم می خورد. در این میان مادران و زنان باردار که یکی از آسیب پذیرترین افراد در میان سایرین می باشند نیز استثنا نبوده و با مشکلات شایعی در طول بارداری خود دست و پنجه نرم می کنند. یکی از دغدغه های مهم زنان باردار، به دنیا آوردن کودکی است که از هر جهت سالم باشد. در گذشته امکان تشخیص اینکه آیا جنینی که در شکم یه زن وجود دارد سالم است یا خیر وجود نداشت؛ اما امروزه به لطف وجود آزمایشات مختلف می توان چنین موضوعی را بررسی نمود و از تولد کودکان ناقص و ناسالم جلوگیری به عمل آورد.

یکی از این روش ها، آزمایش آمنیوسنتز در بارداری است که می تواند اطلاعات مهمی را از جنین در اختیار پزشک بگذارد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
1 5
آمنیوسنتز در بارداری

آمنیوسنتز در بارداری و زمان انجام آن

آمنیوسنتز در بارداری در واقع روشی است که در آن پزشک مایع آمنیوتیک را برای انجام آزمایش یا درمان از رحم خارج می کند. مایع آمنیوتیک مایعی است که در دوران بارداری کودک را احاطه کرده و از آن محافظت می کند. این مایع حاوی سلول های جنینی و پروتئین های مختلف است. در آزمایش آمنیوسنتز در بارداری، ناهنجاری های جنینی یا نقایص مادرزادی مانند سندرم داون، فیبروز کیستیک یا اسپینا بیفیدا بررسی می شود که البته در بیشتر موارد، نتایج این آزمایش طبیعی است. در واقع آمنیوسنتز فقط بر روی زنانی انجام می‌شود که تصور می‌شود در معرض خطر بالاتری برای تولد فرزندی با نقص مادرزادی هستند.

زمان انجام آمنیوسنتز در بارداری

 آمنیوسنتز بطور معمول بین هفته های 16 تا 20 بارداری انجام می شود. در این زمان، کودک در حال رشد در حدود 130 میلی لیتر مایع آمنیوتیک معلق می شود که دائماً آن را بلعیده و دفع می کند. برای خارج کردن مقدار کمی از این مایع داخل کیسه اطراف جنین از یک سوزن نازک استفاده می شود. این مایع برای به دست آوردن اطلاعات مهمی در مورد جنین، از جمله جنسیت و ناهنجاری های فیزیکی مانند سندرم داون یا اسپینا بیفیدا استفاده می شود. نمونه‌های مایع آمنیوتیک همچنین می‌توانند برای شناسایی طیفی از اختلالات ژنتیکی، مانند فیبروز کیستیک و سندرم X شکننده وآزمایش DNA نیز استفاده شود.

زنان کاندیدا برای آمنیوسنتز

با بالا رفتن سن یک زن، خطر داشتن فرزند مبتلا به سندرم داون نیز بطور قابل توجهی افزایش می یابد، بنابراین زنانی که از یک رنج خاصی سن به بعد باردار می شوند می توانند کاندیدای مناسبی برای تست آمنیوسنتز باشند؛ همچنین افراد زیر نیز می توانند کاندیدای انجام این تست باشند:

  • زنان بالای 40 سال.
  • زنان با سابقه خانوادگی ناهنجاری های کروموزومی، مانند سندرم داون.
  • زنانی که قبلاً دارای فرزندی با ناهنجاری های کروموزومی بوده اند.
  • زنانی که ناقل اختلالات ژنتیکی هستند.
  • زنان با شریک زندگی که سابقه خانوادگی اختلال ژنتیکی یا ناهنجاری کروموزومی دارند.
  • زنانی که نتیجه آزمایش خون یا سونوگرافی غیرطبیعی، غربالگری سرم را برمی‌گردانند.
2 4
آمنیوسنتز در بارداری

آمنیوسنتز در بارداری چه مشکلاتی را نشان می دهد؟

آمنیوسنتز می تواند تعدادی از ناهنجاری های کروموزومی و سایر ناهنجاری ها را در جنین در حال رشد تشخیص دهد. که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سندرم داون
  • نقص لوله عصبی، مانند اسپینا بیفیدا
  • اختلالات ژنتیکی

عوارض آمنیوسنتز در بارداری

در حالی که آمنیوسنتز به طور کلی یک روش بی خطر در نظر محسوب می شود، اما ممکن است در برخی افراد عوارض احتمالی زیر نیز رخ دهد:

  • عفونت که علائم آن شامل تب است.
  • نشت واژن که در این حالت مایع آمنیوتیک ممکن است از واژن نشت کند. در بیشتر موارد، نشت کاهش یافته و در عرض دو روز متوقف می شود.
  • سقط که ممکن است در کمتر از یک درصد از زنانی که این آزمایش را انجام می دهند رخ دهد.
  • حساسیت Rh که به ندرت در این حالت ممکن است گلبول های خون نوزاد وارد جریان خون مادر شود. اگر مادر Rh منفی باشد، ممکن است آنتی‌بادی‌هایی تشکیل دهد که به گلبول‌های قرمز خون نوزاد حمله می‌کنند. برای جلوگیری از این امر، به مادر Rh منفی ایمونوگلوبولین Rh(D) داده می شود.
3 4
آمنیوسنتز در بارداری

در پایان

تست آمنیوسنتز در بارداری می تواند نتایج آزمایش های ژنتیکی مختلف مانند سندرم داون یا اسپینا بیفیدا را رد یا تایید کند. با این حال، آمنیوسنتز نمی تواند تمام بیماری های ژنتیکی و نقایص مادرزادی را شناسایی کند. در هر صورت اگر پزشک معالج تشخیص دهد که فردی باید این آزمایش را انجام دهد، بهتر است که بیمار مقاومت نکرده و آزمایش را انجام دهد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: