• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام پاپ اسمیر پنج روز بعد از آخرین روز قاعدگی است.در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر” پرداخته است.


لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

این تست در بیشتر مواقع برای افرادی که دارای روابط جنسی پرخطر هستند، تجویز می‌شود. زیرا زگیل تناسلی یا HPV و سرطان دهانه رحم، در برخی از مواقع علائم قابل مشاهده‌ای ندارند.

در صورت ابتلا افراد به HPV نوع ۱۶ و ۱۸، احتمال سرطان رحم افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل از تست پاپ اسمیر برای بررسی تغییرات اولیه در سلول‌های رحمی استفاده می‌شود. این تست بیشتر برای بانوانی که در سنین 21 تا 65 سال هستند، به کار می‌رود.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

در صورت عدم انجام این تست و دریافت به موقع درمان‌ها، احتمال ابتلا به سرطان رحم افزایش پیدا می‌کند. البته تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم کارایی ندارد و تنها فعالیت‌های غیر طبیعی سلول‌های دهانه رحم را نشان می‌دهد.

برای اطلاع از شرایط انجام این تست و زمان دقیق آن با ما همراه باشید.

بهترین زمان انجام پاپ اسمیر
بهترین زمان انجام پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام پاپ اسمیر چه موقع است؟

تست پاپ اسمیر از جمله تست‌هایی است که برای پیشگیری از سرطان زودهنگام دهانه رحم انجام می‌شود. اگر در مورد زمان انجام این تست اطلاع ندارید، نگران نباشید. زیرا این معاینه در هر زمانی قابل انجام است.

با این حال برای نتیجه دقیق این تست زمان‌های خاصی پیشنهاد می‌شود. متخصصان سرطان دهانه رحم بهترین زمان برای انجام این تست را حداقل پنج روز بعد از آخرین روز قاعدگی می‌دانند. انجام تست پاپ اسمیر بهتر است در زمان قاعدگی انجام نشود. زیرا امکان خطا و اشتباه در نتیجه آن وجود دارد.

آزمایش پاپ اسمیر به چه منظوری انجام می‌شود؟

این آزمایش در مواقع زیر انجام می‌شود:

تشخیص فعالیت غیر طبیعی سلولهای دهانه رحم

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بانوان را به خود درگیر می‌کند، سرطان دهانه رحم است. تست پاپ اسمیر برای تشخیص فعالیت‌های سلولی در دهانه رحم و تغییرات آن به کار می‌رود. این تغییرات ممکن است در نهایت به سرطان رحم منجر شوند.

 آزمایش مورد نظر برای تشخیص سرطان دهانه رحم کارایی ندارد و تنها برای اطمینان از سلامت فرد انجام می‌شود. ‌

 با تعیین بهترین زمان انجام پاپ اسمیر پزشک قادر به تشخیص درست و درمان به موقع است. بدین طریق سلول‌های غیر طبیعی با انجام کولپوسکوپی برداشته می‌شوند.

بهترین زمان انجام پاپ اسمیر (1)
بهترین زمان انجام پاپ اسمیر (1)

اطلاع از ویروس پاپیلومای انسانی

یکی دیگر از مزایای این آزمایش، اطلاع از نوع ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. این ویروس عفونی از طریق روابط جنسی پرخطر انتقال پیدا می‌کند. نوع پرخطر این ویروس احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

 از این رو پزشک زنان بهترین زمان انجام پاپ اسمیر را برای بانوان مشخص می‌کند. در واقع HPV-16  و 18، ۷۰ درصد موجب سرطان دهانه رحم می‌شود.

افراد در چه سنی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

زمان دقیق این آزمایش توسط پزشک مشخص می‌شود. با این حال خانم‌ها از سن ۲۱ تا ۶۵ سالگی قادر به انجام آن هستند. البته اگر رابطه جنسی را از سنین کمتر از ۲۱ سال شروع کرده‌اید، انجام این تست ضروری است.

در صورت داشتن رابطه جنسی با شرکای متعدد، انجام این تست هر ۶ ماه یک‌بار پیشنهاد می‌شود. در حالت عادی و طبیعی بهترین زمان انجام پاپ اسمیر هر سه سال یک‌بار است.

در صورتی که دارای سرطان دهانه رحم، عفونت HIV، ضعف سیستم ایمنی و تحت شیمی درمانی هستید، انجام زودهنگام این تست به حفظ سلامتی شما کمک بسیاری می‌کند.

بهترین زمان انجام پاپ اسمیر (2)
بهترین زمان انجام پاپ اسمیر (2)

 تست پاپ اسمیر برای تشخیص انواع عفونت‌های HPV و تشخیص عملکرد سلول‌های دهانه رحم به کار می‌رود. بهترین زمان انجام پاپ اسمیر پنج روز بعد از آخرین روز قاعدگی است. این تست بیشتر در سنین ۲۱ تا ۶۵ سال انجام می‌شود.

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیرنیازدارند؟

دستورالعمل‌های معتبر کنونی توصیه می‌کنند که زنان از سن 21 سالگی هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. برخی خانم‌ها ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان یا عفونت باشند. اگر شما جزو دسته‌های زیر هستید به تست‌های بیشتری نیاز دارید:

  • اگر HIV مثبت هستید
  • اگر شما به دلیل شیمی درمانی یا پیوند اعضا سیستم ایمنی ضعیفی دارید

اگر شما بیش از 30 سال سن دارید و تا به حال تست پاپ غیرطبیعی نداشتید، هر پنج سال یک بار از پزشک خود بخواهید در صورت امکان این آزمایش با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به طور همزمان انجام شود.

HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل تناسلی شده و احتمال سرطان سرویکس را افزایش می‌دهد. تایپ‌های 16 و 18 ویروس HPV دلایل اولیه سرطان سرویکس هستند. اگر ویروس HPV داشته باشید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سرویکس باشید.

خانم‌های بالای 65 سال با سابقه تست پاپ اسمیر با نتایج طبیعی ممکن است در آینده بتوانند آزمایش را قطع کنند.

بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی، براساس سن خود هنوز هم باید پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهید. دلیل این کار آن است که ویروس HPV می‌تواند سال‌ها خاموش بوده و ناگهان فعال شود.

در تست پاپ اسمیر چه اتفاقی میافتد؟

تست پاپ اسمیر ممکن است کمی ناخوشایند باشد، اما آزمایش بسیار سریعی است.

در حین انجام این فرآیند، روی تخت معاینه به پشت دراز خواهید کشید و پاها را باز کرده و آن‌ها را در تکیه‌گاه‌هایی به نام رکاب قرار می‌دهید.

پزشک شما وسیله‌ای به نام اسپکولوم را به آرامی داخل واژن شما می‌کند. این دستگاه دیواره‌های واژن را باز نگه داشته و دسترسی به سرویکس را فراهم می‌کند.

پزشک نمونه کوچکی از سلول‌ها را از سرویکس شما می‌تراشد. چند روش وجود دارد که پزشک می‌تواند با این روش‌ها این نمونه را بگیرد:

  • برخی از ابزاری به نام اسپاتول (spatula) استفاده می‌کنند.
  • بعضی از آن‌ها از اسپاتول و برس استفاده می‌کنند.
  • برخی دیگر از دستگاهی به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که ترکیبی از اسپاتول و برس است.
  • بیشتر خانم‌ها در حین تراش کمی فشار و تحریک جزئی احساس می‌کنند.

از نمونه سلول‌های سرویکس شما محافظت شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا از نظر وجود سلول‌های غیرطبیعی آزمایش شود.

بعد از آزمایش، ممکن است به دلیل خراشیدگی یا تا حدی گرفتگی، احساس ناراحتی خفیفی بکنید. همچنین ممکن است بلافاصله پس از آزمایش خونریزی بسیار کمی از واژن ببینید. اگر بعد از روز آزمایش ناراحتی یا خونریزی ادامه یافت، به پزشک خود اطلاع دهید.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

آزمایش پاپ اسمیر ممکن است دو نتیجه داشته باشد: طبیعی یا غیرطبیعی.

پاپ اسمیر طبیعی

اگر نتایج شما طبیعی است، به این معنی است که هیچ سلول غیرطبیعی شناسایی نشده است. گاها از نتایج طبیعی با نام منفی نیز یاد می‌شود. اگر نتایج شما طبیعی است، احتمالاً تا سه سال دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نخواهید داشت.

پاپ اسمیر غیرطبیعی

اگر نتایج آزمایش غیرطبیعی است، به این معنی نیست که شما سرطان دارید. بلکه معنی آن این است که سلول‌های غیرطبیعی روی سرویکس شما وجود دارد که برخی از آن‌ها می‌توانند پیش سرطانی باشند. سلول غیرطبیعی چندین سطح دارد:

  • آتیپی
  • خفیف
  • متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • سرطان درجا (in situ)
  • سلول‌های غیر طبیعی خفیف‌تر از ناهنجاری‌های شدید شایع‌تر هستند.

بسته به آن چه که نتایج آزمایش نشان می‌دهد، پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

افزایش دفعات آزمایش پاپ اسمیر

بافت سرویکس شما با روشی به نام کولپوسکوپی از نزدیک بررسی شود
طی انجام کولپوسکوپی، پزشک شما از نور و بزرگنمایی استفاده می‌کند تا بافت واژن و سرویکس را با وضوح بیشتری مشاهده کند. در برخی موارد، آن‌ها ممکن است با روشی به نام بیوپسی از بافت سرویکس شما نمونه بگیرند.

این نتایج چقدر دقیق است؟

تست پاپ بسیار دقیق است. بر اساس منابع معتبر، غربالگری منظم با پاپ اسمیر، میزان سرطان سرویکس و مرگ و میر را حداقل 80 درصد کاهش می‌دهد. تست پاپ اسمیر ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما این ناراحتی مختصر می‌تواند به محافظت از سلامتی شما کمک کند.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای HPV انجام میشود؟

هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی در سرویکس است که می‌تواند ناشی از HPV باشد. با تشخیص زودهنگام سلول‌های سرطان سرویکس به وسیله تست پاپ اسمیر، درمان می‌تواند قبل از گسترش سرطان و ایجاد یک نگرانی بزرگ‌تر آغاز شود. همچنین آزمایش HPV با نمونه پاپ اسمیر نیز امکان پذیر است.

شما می‌توانید از طریق رابطه جنسی با یک زن یا مرد به HPV مبتلا شوید. برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس، رابطه جنسی را با کاندوم یا روش پیشگیرانه دیگری انجام دهید. تمام خانم‌های فعال از نظر جنسی در معرض ابتلا به HPV قرار دارند و باید حداقل هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند.

این آزمایش سایر عفونت‌های منتقل شونده از طریق رابطه جنسی (STI) را تشخیص نمی‌دهد. این تست گاها می‌تواند رشد سلولی را ردیابی کند که سایر سرطان‌ها را نشان می‌دهد، اما برای این منظور نباید به آن اعتماد کرد.

سوالات پرتکرار شما عزیزان

علل بزرگی و نا تقارن بودن لبیاها چیست؟

ممکن است علت این عدم تقارن وبزرگی لبیاها علل ژنتیکی باشد، ولی در برخی خانم‌ها بعد زایمان و یا به دنبال افزایش سن یا در اثر اختلالات هورمونی این ناهنجاری رخ می دهد. همچنین مقاربت جنسی می تواند باعث بزرگ شدن لبیا ها شود.

آیا این جراحی در دختران باکره نیز قابل انجام است؟

بله. این جراحی در ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی و روی لباها انجام می شود و ارتباطی به پرده بکارت که داخل دستگاه تناسلی است ندارد. بنابراین در دختران باکره نیز قابل انجام است.

آیا این جراحی در زمان بارداری قابل انجام است؟

بهتر است در دوران بارداری به هیچ عنوان این جراحی انجام نشود چون به علت تغییرات هورمونی و افزایش وزن طی بارداری لبیاها در فرم عادی خود نیستند و بهتر است حداقل 2 ماه بعد از زایمان برای اقدام به این جراحی زمان داده شود تا دستگاه تناسلی به شکل نهایی خود رسیده باشد و در خیلی مواقع با گذشت زمان و برگشت تغییرات هورمونی و وزن به شرایط قبل بارداری لبیا ها نیز کوچکتر شده و نیاز فرد به این جراحی کاهش می یابد.

سن مناسب برای جراحی لبیا چه سنی می باشد؟

بهترین سن برای این جراحی برای افراد بین 18 تا 55 سال می باشد. حتماً این جراحی باید بعد از رسیدن به بلوغ کامل جنسی و تکمیل رشد دستگاه تناسلی انجام شود. زیرا در سن بلوغ و با تغییرات هورمونی احتمال رشد و تغییر شکل مجدد لبیاها وجود دارد. در این جراحی شکل ظاهری و تناسب لبیا ها یا همان لبه های اطراف ناحیه تناسلی اصلاح شده و حتی در مواردی بافت اضافی کلیتوریس نیز برداشته می شود تا تقارن و در ناحیه تناسلی ایجاد شود.

بهترین زمان انجام این جراحی چه زمانی می باشد؟

بهتر است جراحی طی هفته اول بعد ازاتمام عادت ماهیانه انجام شود. در این صورت فرصت کافی برای ترمیم زخم تا زمان شروع خونریزی بعدی وجود خواهد داشت. از طرفی با نزدیک بودن به زمان خونریزی قبلی از عدم بارداری مطمئن خواهیم بود.

ویزیت های بعد از جراحی چگونه است؟

یک هفته بعد از جراحی برای بررسی وضعیت بخیه ها اولین ویزیت لازم است. یک ماه بعد از جراحی برای بررسی نتیجه نهایی و تعیین آمادگی برای شروع آمادگی جنسی نیاز به معاینه خواهد بود.

عمل لابیاپلاستی را با چه جراحی هایی می توان همزمان انجام داد؟

می توان جراحی هایی مانند سفید کردن یا تنگ کردن ناحیه تناسلی را همزمان با جراحی لبیاپلاستی انجام داد. اما اقداماتی مانند تزریق ژل یا چربی برای فرم دهی بهتر است بعد از یک فاصله زمانی مناسب و بهبود تورم و مشخص شدن نتیجه نهایی لابیاپلاستی انجام شود.

عوارض لابیاپلاستی چیست؟

این جراحی اصولاً امن و بی خطر است و جز جراحی های کم خطر محسوب می شود به شرطی که در شرایط مناسب در کلینیک مجهز و تحت نظر متخصص با تجربه انجام شود. اقدامات قبل و بعد از جراحی که توضیح داده شده به طور کامل رعایت شود.

هزینه جراحی لابیاپلاستی چه قدر است؟

هزینه این جراحی براساس ضخامت لبیا از 4 میلیون تا 7 میلیون متغبیر است.

آیا لابیاپلاستی یا عمل ناحیه تناسلی نیاز به بیهوشی دارد؟

لابیاپلاستی جز جراحی های سبک محسوب می‌شود و معمولاً به صورت سرپایی قابل انجام است و نیاز به بیهوشی ندارند و تحت بی حسی موضعی قابل انجام است.

آیا عمل لابیاپلاستی دردناک است؟

خیر. معمولاً با بی حسی موضعی در چند مرحله درد قابل کنترل است و کاملا بدون درد انجام می‌شود.

لابیاپلاستی و عمل ناحیه تناسلی چقدر طول میکشد؟

معمولاً عمل ناحیه تناسلی و لابیاپلاستی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

لابیاپلاستی را آیا می‌توان در افرادی که هنوز ازدواج نکرده‌اند ولی لابیا های بزرگ دارند انجام داد؟

بله . لابیاپلاستی مشکلی برای بکارت دختران ایجاد نمی‌کند و در همه افراد ۱۸ سال به بالا چه ازدواج کرده باشند و چه ازدواج نکرده باشند قابل انجام است و محدوده سنی خاصی برای لابیاپلاستی وجود ندارد.

آیا جای بخیه ها (اسکار) در لابیاپلاستی باقی می‌ماند؟

خیر. به علت اینکه خونرسانی به ناحیه ناحیه تناسلی بسیار خوب است و بخیه ها در صورت نیاز به صورت زده می‌شود جای بخیه ها باقی نمی‌ماند. در ضمن اگر لابیاپلاستی با لیزر واژینال انجام شود در روش استفاده از لیزر ، میتوان همزمان برش و انعقاد خون را انجام داد و نیازی به بخیه نیست.

آیا لابیاپلاستی روی لذت جنسی تاثیر دارد؟

اعصاب حس جنسی که باعث لذت جنسی می‌شوند اکثراً در ناحیه کلیتوریس و در نقطه جی در داخل ناحیه تناسلی قرار دارند و نه روی لابیا مینور ، در نتیجه با عمل لابیاپلاستی ( کوچک کردن لابیا مینور ها) میل جنسی کاهش نمی یابد. از سوی دیگر با زیباتر شدن ناحیه تناسلی و افزایش اعتماد به نفس باعث میشود فرد احساس بهتری از خود داشته باشد و رضایت جنسی بیشتری در رابطه جنسی داشته باشد.

چند روز بعد از لابیاپلاستی می‌توان به سر کار برگشت؟

بعد از عمل نیاز به دو روز استراحت در منزل هست و تا یک هفته می توان از مرخصی شغلی استفاده کرد.

آیا لابیاپلاستی سبب تنگ تر شدن ناحیه تناسلی هم می گردد؟

لابیاپلاستی سبب کوچک شدن لابیا ها یا لب های اطراف ناحیه تناسلی می گردد ولی اگر ناحیه تناسلی هم دچار گشاد شدگی باشد می توان همزمان با لابیا پلاستی ، پرینورافی یا تنگ کردن مدخل ناحیه تناسلی را هم انجام داد.

جهت روشن کردن پوست ناحیه ناحیه تناسلی آیا می توان ان را همراه لابیاپلاستی انجام داد؟

بله. می‌توان با استفاده از لیزر واژینال سفید کردن ناحیه تناسلی را همزمان با لابیاپلاستی انجام داد.

جراحی کلیتوریس با لابیاپلاستی چگونه انجام می شود؟

در برخی مواقع همراه با بزرگی و غیر قرینگی لبیا ها,افزایش سایز و ضخامت و افتادگی پوست اطراف کلیتوریس را داریم که علاوه بر نارضایتی از شکل ظاهری می تواند با پوشاندن اعصاب حسی کلیتوریس سبب کاهش میل جنسی شود. در این مواقع جراحی همزمان با لبیا پلاستی صورت می گیرد تا شکل بیرونی ناحیه تناسلی از نظر سایز متناسب شده باشد و به بهترین نتیجه در جراحی بیمار برسیم.

آیا این جراحی در مطب انجام می شود؟

انجام جراحی های زیبایی به طور کلی در مطب ممنوع است و فقط در مراکز درمانی این جراحی ها را باید انجام داد. اما تزریق ژل، تنگ کردن واژن با لیزر، لیفت مثانه و واژن، برطرف کردن بی اختیاری ادرار و انواع معاینه های دوره ای سلامت در بانوان را می توان در مطب انجام داد و هیچ گونه ممانعتی وجود ندارد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 09107661244 02188484081 | نوبت آنلاین

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.