• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

تاثیرات ام اس در بارداری

تاثیرات ام اس در بارداری

تاثیرات ام اس در بارداری

ورزش بعد از بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

در اغلب زنان، مولتیپل اسکلروزیس اغلب در طول سال‌های باروری تشخیص داده می‌شود، بنابراین باروری و بارداری از موضوعات بسیار مهم برای کسانی است که با این بیماری زندگی می‌کنند.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “تاثیرات ام اس در بارداری” پرداخته است.

در اغلب زنان، مولتیپل اسکلروزیس اغلب در طول سال‌های باروری تشخیص داده می‌شود، بنابراین باروری و بارداری از موضوعات بسیار مهم برای کسانی است که با این بیماری زندگی می‌کنند. با توجه به انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس بر توانایی یک زن برای باردار شدن یا حفظ یک بارداری سالم تأثیری دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که خطرات برای زنان مبتلا به ام اس و نوزادان متولد نشده آنها در دوران بارداری بیشتر از زنان بدون ام اس نیست. ما در این مقاله سعی داریم که بررسی بیماری ام اس و تاثیرات ام اس در بارداری بپردازیم.

تاثیرات ام اس در بارداری

بیماری ام اس و علائم آن

برای درک بهتر و تسلط کامل تر بر مبحث تاثیرات ام اس در بارداری، بهتر است نگاهی کلی و اجمالی به بیماری ام ای یا مولتیپل اسکلروزیس انداخته و آن را بررسی نمائیم.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

ام اس که در واقع کوتاه شده عبارت مولتیپل اسکلروزیس می باشد در واقع شایع ترین بیماری مزمن عصبی اکتسابی است که بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری اغلب در افراد بین سنین 20 تا 40 سال تشخیص داده می شود و در برخی مناطق مانند استرالیا، زنان را سه برابر بیشتر از مردان مبتلا می کند و متاسفانه هنوز هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد.

در حقیقت هیچ علت شناخته شده ای برای ام اس وجود ندارد، اما عوامل ژنتیکی و محیطی زیادی در ایجاد آن نقش دارند. همانطور که میلین در طول حمله ام اس شکسته می شود که به آن دمیلیناسیون گفته می شود، تکه هایی از اعصاب در معرض دید قرار می گیرند و سپس زخم می شوند، که باعث می شود اعصاب قادر به برقراری ارتباط صحیح پیام ها نباشند و در معرض خطر انحطاط بعدی قرار بگیرند. این بدان معنی است که مغز نمی تواند با سایر قسمت های بدن صحبت کند و در نتیجه طیف وسیعی از علائم در فرد ایجاد می شود که می تواند شامل از دست دادن عملکرد حرکتی مانند راه رفتن و عملکرد دست و بازو، از دست دادن حس، درد، تغییرات بینایی و تغییر در تفکر و حافظه و … باشد.

علائم ام اس

علائم و نشانه‌های مولتیپل اسکلروزیس ممکن است از فردی به فرد دیگر و در طول دوره بیماری بسته به محل رشته‌های عصبی آسیب‌دیده بسیار متفاوت باشد. علائم اغلب بر حرکت فرد تأثیر می گذارد و حالات زیر را برای بیمار بوجود می آورند:

  • بی حسی یا ضعف در یک یا چند اندام که معمولاً در یک طرف بدن و در یک زمان رخ می دهد
  • احساس شوک الکتریکی که با حرکات خاص گردن، به ویژه خم شدن گردن به جلو نشانه رخ می دهد.
  • لرزش، عدم هماهنگی یا راه رفتن ناپایدار
  • مشکلات بینایی مانند از دست دادن جزئی یا تمام بینایی که  معمولاً در یک چشم و در یک زمان، اغلب با درد در حین حرکت چشم
  • دوبینی طولانی مدت
  • تاری دید
  • لکنت زبان
  • خستگی
  • سرگیجه
  • سوزن سوزن شدن یا درد در قسمت هایی از بدن
  • مشکلات در عملکرد جنسی، روده و مثانه
تاثیرات ام اس در بارداری

تاثیرات ام اس در بارداری و خطرات آن

ما در این بخش سعی داریم که به بررسی تاثیرات ام اس در بارداری پرداخته و اطلاعات مفیدی را ارائه نمائیم.

 قبل از دهه 1950، به زنان مبتلا به ام اس توصیه می شد که باردار نشوند و به آنها گفته می شد که بارداری می تواند علائم آنها را تشدید کند. با این حال، امروزه تحقیقات خلاف این را نشان داده است و بسیاری از زنان بهبود نسبی علائم ام اس یا حتی عودهای کمتری را در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری خود گزارش می دهند. برخی از زنان در مراحل آخر بارداری مشکلاتی را با راه رفتن تجربه می کنند زیرا مرکز تعادل آنها تغییر می کند. علاوه بر این، مشکلات مثانه و روده ممکن است با رشد جنین و فشار به اندام های داخلی بدتر شود.

اگرچه تجزیه و تحلیل طولانی مدت زنان دارای فرزند نشان داد که هیچ خطر جدید یا جدی ای پس از زایمان وجود ندارد اما برخی از متخصصین معتقدند که پس از زایمان، خطر افزایش عود ام اس تا حدی وجود دارد. زنان مبتلا به ام اس حدود 20 تا 40 درصد در معرض خطر عود در طی شش ماهه اول، پس از زایمان هستند.  بطور معمول بارداری باعث افزایش سطح کورتیکواستروئیدهای طبیعی در بدن زن می شود که می تواند دلیل مناسبی برای این باشد که چرا بسیاری از زنان در دوران بارداری احساس بهتری دارند. این سطوح به طور قابل توجهی پس از تولد کاهش می یابد، بنابراین می تواند افزایش عود ام اس پس از زایمان را توضیح دهد.

خطرات ام اس در بارداری

در بحث تاثیرات ام اس در بارداری می توان گفت که شاید برخی افراد تصور کنند که باردار شدن یک فرد مبتلا به ام اس می تواند خطرات متعددی را برای او یا فرزندش بوجود آورد. در پاسخ به این تصور باید گفت؛ بارداری و زایمان برای زنان مبتلا به ام اس پرخطر محسوب نمی شود و به ندرت نسبت به زنان بدون این بیماری به توجه بیشتری نیاز دارند. همچنین تمام انواع روش های تسکین درد و بیهوشی مورد استفاده در هنگام زایمان برای زنان مبتلا به ام اس نیز بی خطر بوده و جای نگرانی نخواهند داشت.

هر زن مبتلا به ام اس که مایل به باردار شدن است باید قبل از مصرف داروهای خود با پزشک خود مشاوره نماید. بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان ام اس برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی خطرناک نیستند.

تاثیرات ام اس در بارداری

 در پایان

ما در این مقاله به بررسی تاثیرات ام اس در بارداری پرداختیم و بیان کردیم که برخلاف تصور عموم، بیماری ام اس یک بیماری خطرناک یا محدود کننده برای بارداری یا دوران بارداری نمی باشد. کافی است فرد مبتلا در این دوره تعامل بیشتری با پزشک خود داشته باشد تا بتواند دوران بارداری آرامی را سپری نماید.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: