• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

IVF روشی کمکی برای باروری است که در طی آن اسپرم مرد و تخمک زن در خارج از بدن آن دو و در یک ظرف آزمایشگاهی ترکیب می‌شوند.سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS، یک اختلال هورمونی شایع در بین زنان است که در سنین باروری اتفاق می افتد.در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “تخمدان پلی کیستیک” پرداخته است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS، یک اختلال هورمونی شایع در بین زنان است که در سنین باروری اتفاق می افتد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است دوره های قاعدگی کم یا طولانی مدت را تجربه نمایند. بسیاری از پزشکان معتقدند که این بیماری می تواند یک بیماری زنتیکی باشد.

1 7

سندروم تخمدان پلی کیستیک، وضعیتی است که بر سطح هورمون زنان تأثیر گذاشته و حتی می تواند باروری آنها را نیز تحت الشعاع قرار دهد. بدن زنانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند مقادیر بالاتر از حد طبیعی هورمون های مردانه تولید می کنند؛ این عدم تعادل هورمونی باعث می شود که بدن آنها دوره های قاعدگی را رد کرده و باردار شدن را برای آنها سخت تر نماید.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

تاثیر سندروم تخمدان پلی کیستیک، تاثیرات و علائم

بطور کلی سندرم تخمدان پلی کیستیک روی تخمدان‌های زنان، اندام‌های تناسلی که وظیفه تولید استروژن و پروژسترون را بر عهده دارند و هورمون‌هایی که چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.

دلیل بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک می شود. آنها بر این باورند که سطوح بالای هورمون های مردانه مانع از تولید هورمون های تخمدان ها و ساخت تخمک های طبیعی می شود. در این فرایند تخمدان ها مقدار کمی هورمون مردانه به نام آندروژن تولید می کنند. اگر سطح هورمون مردانه یا آندروژن تولید شده بیش از حد باشد، تخمدان ها از حالت عملکرد طبیعی خود خارج شده و دیگر نمی توانند بطور منظم تخمک ها را آزاد نمایند.

2 6

علائم رایج PCOS

برخی از زنان در حدود اولین دوره قاعدگی خود علائم را مشاهده می کنند. اما برخی دیگر تنها پس از افزایش وزن قابل توجه یا بروز مشکل در باردار شدن متوجه می شوند که PCOS دارند. از جمله شایع ترین علائم تخمدان پلی کیستیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پریودهای نامنظم یا طولانی
  • خونریزی شدید
  • رشد موی زائد
  • آکنه
  • افزایش وزن
  • طاسی با الگوی مردانه
  • تیره شدن پوست
  • سردرد

بارداری و تخمدان پلی کیستیک

همانطور که گفته شد، سندرم تخمدان پلی کیستیک چرخه طبیعی قاعدگی را قطع کرده و باردار شدن را سخت تر می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته بین 70 تا 80 درصد از زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مشکلات باروری دارند. این اختلال همچنین می تواند خطر عوارض بارداری مانند فشار خون بارداری، دیابت بارداری، سقط جنین و زایمان زودرس را نیز افزایش دهد.

درمان تخمدان پلی کیستیک

بطور کلی روش های مختلفی برای درمان و کنترل تخمدان پلی کیستیک وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

درمان های پزشکی رایج برای درمان تخمدان پلی کیستیک

مصرف قرص های ضد بارداری و سایر داروها می توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و درمان علائم این بیماری کمک کنند. همچنین مصرف روزانه پروژستین می تواند موجب بازگرداندن تعادل هورمونی طبیعی، تنظیم تخمک گذاری، از بین بردن علائمی مانند رشد موهای زائد و محافظت فرد در برابر سرطان آندومتر شود. داروهای متفورمین، کلومیفن و نهایتاً جراحی دیگر روش های درمان تخمدان پلی کیستیک می باشند.

رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم برای درمان تخمدان پلی کیستیک

درمان و کنترل PCOS را می توان با تغییرات در سبک زندگی مانند کاهش وزن، رژیم غذایی و ورزش نیز آغاز نمود. برای مثال کاهش فقط 5 تا 10 درصدی وزن بدن می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و بهبود علائم PCOS کمک کند یا حتی از بروز آنها جلوگیری به عمل آورد.

3 6

در پایان

بطور کلی علت دقیق سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS ناشناخته است اما تشخیص بیماری و درمان به موقع همراه با کاهش وزن قطعاً می تواند خطر عوارض طولانی مدت این بیماری مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: