• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

تشخیص PDG یا تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی

تشخیص PDG یا تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی

تشخیص PDG یا تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی

تشخیص PGD یا تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

امروزه با گسترش علم و پیشرفت دنیای پزشکی، رسیدن به این آرزو آنچنان دشوار نخواهد بود. در حال حاضر تست ها و غربالگری های مختلفی بر روی مادر و جنین انجام می شود که همگی منتج به تولد فرزندی سالم خواهند شد. یکی از این تست ها تشخیص PGD می باشد، که ما در این مقاله سعی داریم آن را معرفی کرده و بررسی نمائیم.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “تشخیص PGD یا تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی” پرداخته است.

در دنیای امروز برخلاف گذشته، رسیدن به رویاها و تحقق بسیاری از آرزوها کار دشواری نخواهد بود. یکی از آرزوهایی که هر فرد ممکن است در طول زندگی خود تجربه کن، داشتن فرزندی بی عیب و نقص و از هر نظر سالم می باشد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

امروزه با گسترش علم و پیشرفت دنیای پزشکی، رسیدن به این آرزو آنچنان دشوار نخواهد بود. در حال حاضر تست ها و غربالگری های مختلفی بر روی مادر و جنین انجام می شود که همگی منتج به تولد فرزندی سالم خواهند شد. یکی از این تست ها شخیص PGD می باشد، که ما در این مقاله سعی داریم آن را معرفی کرده و بررسی نمائیم.

تشخیص PDG یا تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی

PGD چیست و برای چه کسانی استفاده می شود؟

تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی یا همان تشخیصPGD  در واقع یک روش آزمایشگاهی است که همراه با لقاح آزمایشگاهی IVF  و برای کاهش خطر انتقال بیماری های ارثی استفاده می شود. برخی از شایع ترین دلایل انجام PGD شرایط خاص تک ژنی مانند فیبروز سیستیک یا کم خونی داسی شکل و همچنین تغییرات ساختاری کروموزوم های والدین است. خانواده ها همچنین ممکن است زمانی که یکی از اعضای خانواده به اهداکننده مغز استخوان نیاز دارد، از PGD به عنوان راهی برای داشتن فرزندی که بتواند سلول های بنیادی مشابه را فراهم کند استفاده کنند.

تشخیص PDG یا تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی

PGD برای چه کسانی استفاده می شود؟

به طور معمول، زوج‌هایی که به این تکنیک‌ها نیاز دارند نابارور نیستند، اما سابقه خانوادگی بیماری ای خاص دارند و می‌خواهند از پایه خطر داشتن فرزند دیگری با مشکلات سلامتی مهم و بزرگ، دارای نقص های مهم یا حتی مرگ زودرس را کاهش دهند. با این حال، از طریق غربالگری ژنتیکی که در حال حاضر در دسترس همگان است، گاهی اوقات زوج هایی که به دنبال درمان ناباروری هستند در معرض خطر ابتلا به یک بیماری ارثی قرار دارند؛ بنابراین PGD می تواند یک گزینه بسیار عالی و مناسب برای آنها باشد.

PGD در حالت کلی ​​تقریباً برای هر بیماری ارثی که جهش دقیق آن مشخص است، قابل استفاده است. با این حال باید یک آزمایش منحصر به فرد برای هر زوج ایجاد و انجام شود. این طرح آزمایش ممکن است تا چند ماه طول بکشد بنابراین باید در زمان مناسب انجام شود تا قبل از شروع چرخه IVF تکمیل شود.

نحوه انجام تشخیص PGD

PGD ​​از IVF استفاده می کند که در طی آن چندین تخمک بالغ بازیابی و گرفته می شوند. تخمک ها  یا سلول های تخمک اولیه  با یک اسپرم و با استفاده از تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم تلقیح می شوند.

جنین های حاصل، تا مرحله شش تا هشت سلولی که همان روز سوم رشد جنین است در محیط کشت رشد می کنند. در این مرحله، جنین با برداشتن یک تا دو سلول بیوپسی می شود. البته این فرآیند به سلول های باقی مانده در جنین آسیب نمی رساند.

حالا سلول های جدا شده برای شرایط ژنتیکی خاص ارزیابی می شوند. در این جنین هایی که تحت تاثیر قرار نگرفته اند، در روز پنجم رشد جنین به رحم زن منتقل می شوند.

روش های تشخیص PGD

بطور کلی دو تکنیک اصلی برای ارزیابی ژنتیکی یا همان تشخیص PGD استفاده می شود:

واکنش زنجیره ای پلیمر : در این واکنش که به آن PCR، نیز گفته می شود، کپی های متعددی از ژن مورد نظر توسط فرآیند تکثیر ساخته می شود. این فرآیند تقویت امکان شناسایی مقادیر بسیار کمی از DNA برای تشخیص را فراهم می کند.

هیبریداسیون درجا فلورسنت: که به آن  FISH نیز گفته می شود، به آزمایشگاه اجازه می دهد تا تعداد کروموزوم ها را در یک سلول جدا شده شمارش کند. این تکنیک در درجه اول برای ناهنجاری های مورد انتظار در تعداد کروموزوم ها، مانند سندرم داون، یا جابه جایی ها یا نقص در ساختار کروموزوم استفاده می شود.

تشخیص PDG یا تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی

در پایان

بطور کلی انجام روش های تشخیصی مانند شخیص PGD به تولد نوزادان سالم و توانمندتر از هر نظر کمک می کند. در مراکزی که این تست انجام می شود، کارکنان آزمایشگاه جنین شناسی تجربه گسترده ای در ریز دستکاری و بیوپسی جنین دارند. مشاورین ژنتیک برای هماهنگ کردن افراد متقاضی با تیم IVF و آزمایشگاه PGD در دسترس هستند تا روند را تا حد امکان برای والدین روان کند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: