• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

تلقیح داخل رحمی

تلقیح داخل رحمی

تلقیح داخل رحمی

تلقیح داخل رحمی؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

لقاح یا تلقیح  داخل رحمی که بصورت اختصارIUI  نامیده می شود یک نوع درمان باروری است که در طی آن اسپرم مستقیماً در رحم زن قرار می گیرد.در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “تلقیح داخل رحمی” پرداخته است.

لقاح یا تلقیح  داخل رحمی که بصورت اختصارIUI  نامیده می شود یک نوع درمان باروری است که در طی آن اسپرم مستقیماً در رحم زن قرار می گیرد. در طول لقاح طبیعی، اسپرم باید از واژن از طریق دهانه رحم، به داخل رحم و تا لوله های فالوپ حرکت کند اما با IUI، اسپرم ها شسته و متمرکز می شوند و همچنین مستقیماً در رحم زن قرار می گیرند که آنها را به تخمک نزدیک تر می کند بنابراین این فرآیند می تواند احتمال بارداری را در زوج های خاصی که برای باردار شدن مشکل داشته اند افزایش دهد.

ما در این مقاله سعی داریک که به بررسی روش تلقیح داخل رحمی پرداخته و اطلاعات مفیدی را در مورد آن ارائه نمائیم.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
تلقیح داخل رحمی

چرا تلقیح داخل رحمی؟

بطور کلی توانایی یک زوج برای باردار شدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. لقاح داخل رحمی اغلب در زوج هایی استفاده می شود که دارای موارد یا مشکلات زیر هستند:

اسپرم اهداکننده برای زنانی که برای باردار شدن نیاز به استفاده از اسپرم اهداکننده دارند:

 IUI یا تلقیح داخل رحمی بیشتر برای بارداری زنانی استفاده می شود که به اسپرم اهدا کننده نیاز دارند. نمونه‌های اسپرم منجمد اهداکننده م از آزمایشگاه‌های تایید شده گرفته می‌شوند و قبل از عمل IUI ذوب می‌شوند.

ناباروری بدون دلیل:

 IUI اغلب به عنوان اولین درمان برای ناباروری غیرقابل توضیح همراه با داروهای تحریک کننده تخمک گذاری انجام می شود.

ناباروری مرتبط با اندومتریوز برای ناباروری مرتبط با اندومتریوز:

 استفاده از داروها برای به دست آوردن تخمک با کیفیت خوب همراه با انجام IUI اغلب اولین رویکرد درمانی است.

تلقیح داخل رحمی

ناباروری خفیف با عامل مردانه نابارور و تجزیه و تحلیل مایع منی مرد:

 یکی از اولین مراحل در ارزیابی پزشکی ناباروری این مرحله است. در این حالت ممکن است غلظت اسپرم کمتر از حد متوسط، حرکت ضعیف اسپرم یا ناهنجاری در اندازه و شکل اسپرم را نشان دهد. IUI می تواند بر برخی از این مشکلات غلبه کند زیرا آماده سازی اسپرم برای این روش به جداسازی اسپرم های بسیار متحرک و طبیعی از اسپرم های با کیفیت پایین کمک می کند.

ناباروری عامل دهانه رحم:

 در انتهای پایین رحم، دهانه بین واژن و رحم قرار دارد. مخاط تولید شده توسط دهانه رحم در حوالی زمان تخمک گذاری، محیطی ایده آل برای اسپرم برای حرکت از واژن به لوله های فالوپ فراهم می کند. اما اگر مخاط دهانه رحم شما خیلی غلیظ باشد، ممکن است مانع از حرکت اسپرم شود. خود دهانه رحم نیز ممکن است از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کند. جای زخم، مانند آنچه که در اثر بیوپسی یا سایر روش ها ایجاد می شود، می تواند باعث ضخیم شدن دهانه رحم شود. IUI دهانه رحم را دور می زند و اسپرم را مستقیماً در رحم قرار می دهد و تعداد اسپرم های موجود را برای رسیدن به تخمک در انتظار افزایش می دهد.

ناباروری عامل تخمک گذاری:

 IUI همچنین ممکن است برای زنانی که ناباروری ناشی از مشکلات تخمک گذاری، از جمله عدم تخمک گذاری یا کاهش تعداد تخمک دارند، انجام شود.

آلرژی به منی:

 به ندرت، آلرژی به پروتئین های منی می تواند باعث ناباروری شود. انزال به داخل واژن باعث قرمزی، سوزش و تورم در محل تماس مایع منی با پوست می شود. البته کاندوم می تواند در این شرایط از فرد در برابر علائم محافظت کند، اما از بارداری نیز جلوگیری می کند. اگر حساسیت شدید باشد، IUI می تواند موثر باشد، زیرا بسیاری از پروتئین های موجود در مایع منی قبل از قرار دادن اسپرم حذف می شوند.

خطرات تلقیح داخل رحمی

تلقیح داخل رحمی یک روش نسبتا ساده و ایمن است و خطر عوارض جدی کم است. اما ممکن است خطرات یا ریسک های زیر در برخی افراد ظاهر شود:

  • عفونت
  • لکه بینی
  • درد
  • حاملگی چند قلو

روند تلقیح داخل رحمی

بطور معمول ویزیت برای لقاح داخل رحمی حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و معمولاً در مطب یا کلینیک پزشک انجام می شود. خود عمل IUI فقط یک یا دو دقیقه طول می کشد و نیازی به دارو یا مسکن ندارد. پزشک یا یک پرستار آموزش دیده و خاص این عمل را انجام می دهد.

در طول عمل

در حالی که فرد روی صندلی مخصوص دراز کشیده است، پاهای خود را در رکاب قرار می دهد. پزشک ابتدا یک اسپکولوم را در واژن قرار می‌دهد و سپس ویال حاوی نمونه ای از اسپرم سالم را به انتهای یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر یا کاتتر متصل می کند. بعد کاتتر را از طریق دهانه رحم و واژن وارد رحم می کند. حالا نمونه اسپرم را از طریق لوله به داخل رحم فشار داده و به دنبال آن اسپکولوم را خارج می کند.

بعد از عمل

پس از تلقیح، فرد برای مدت کوتاهی به پشت دراز می کشد. پس از پایان عمل، او می تواند لباس پوشیده و به فعالیت های معمول روزانه خود بپردازد. ممکن است برای یک یا دو روز بعد از عمل مقداری لکه بینی خفیف مشاهده شود.

تلقیح داخل رحمی

در پایان

امروزه روش های بسیار زیادی برای درمان باروی وجود دارد که زوجین می توانند با توجه به مشکلات خود و مشورت با پزشک یکی از این روش ها را انتخاب نمایند.

یکی از روش های موثر در درمان بارداری تلقیح داخل رحمی است که به اختصار IUI نامیده می شود. این روش می تواند در درمان بسیاری از مشکلات موثر عمل کند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: