• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل در گردن است. این غده در واقع غده اندامی برای ساخت موادی است که به عملکرد صحیح بدن فرد کمک می کند.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “تیروئید در بارداری” پرداخته است.

تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل در گردن است. این غده در واقع غده اندامی برای ساخت موادی است که به عملکرد صحیح بدن فرد کمک می کند. تیروئید هورمون ها یا نوعی مواد شیمیایی می سازد که نقش زیادی در سلامتی بدن دارند. به عنوان مثال، هورمون‌های تیروئید می‌توانند بر ضربان قلب، سرعت ضربان قلب و متابولیسم بدن تأثیر بگذارند.

گاهی اوقات غده تیروئید هورمون های خاصی را خیلی زیاد یا خیلی کم می سازد. وقتی این اتفاق می افتد به این معنا است که فرد دچار اختلال تیروئید شده است. برخی از زنان یک نوع اختلال تیروئیدی دارند که قبل از بارداری شروع می شود و برخی دیگر ممکن است برای اولین بار در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان دچار مشکلات تیروئید شوند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

با درمان، بیماری تیروئید ممکن است هیچ مشکلی در دوران بارداری ایجاد نکند. اما شرایط تیروئید درمان نشده می تواند در دوران بارداری و پس از تولد مشکلاتی را برای مادر و کودک وی ایجاد نماید.

 ما در این مقاله سعی داریم که به بررسی مبحث تیروئید در بارداری پرداخته و اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه نمائیم.

تیروئید در بارداری

انواع اصلی بیماری های تیروئید کدامند؟

بطور کلی دو نوع اصلی از شرایط عملکرد تیروئید وجود دارد که در این بخش به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت:

پرکاری تیروئید در بارداری

پرکاری تیروئید به معنای بعملکرد یش از حد غده تیروئید است. این امر زمانی رخ می دهد که تیروئید بیش از حد فعال است و هورمون تیروئید بیش از حد فعالیت تولید را انجام می دهد. این وضعیت می تواند موجب تسریع بسیاری از عملکردهای بدن شود. پرکاری تیروئید در دوران بارداری معمولاً توسط یک اختلال خود ایمنی به نام بیماری گریوز ایجاد می شود. اختلالات خود ایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که آنتی‌بادی‌ ها یا همان سلول‌هایی در بدن که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند، به اشتباه به بافت سالم حمله می‌کنند. اگر فرد به بیماری گریوز مبتلا باشد، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی می سازد که باعث می شود تیروئید فرد بیش از حد هورمون تیروئید بسازد. در موارد نادر و در بحث تیروئید در بارداری، پرکاری تیروئید با نوع شدید بیماری صبحگاهی به نام هایپرامسیس گراویداروم یا تهوع و استفراغ بیش از حد در دوران بارداری نیز مرتبط است. ، پرکاری تیروئید همچنین می تواند ناشی از گره های تیروئید باشد. این گره ها توده هایی در تیروئید هستند که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کنند.

کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید در واقع زمانی رخ می دهد که تیروئید کم کار است و به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی سازد، بنابراین بسیاری از عملکردهای بدن فرد کند می شود. کم کاری تیروئید در دوران بارداری معمولاً ناشی از یک اختلال خود ایمنی به نام بیماری هاشیموتو است. هنگامی که مادر به بیماری هاشیموتو مبتلا باشد، سیستم ایمنی بدن وی آنتی بادی هایی می سازد که به تیروئید وی حمله می کنند و به آن آسیب می رسانند، بنابراین نمی تواند هورمون های تیروئیدی تولید کند.

اگر فردی در دوران بارداری دچار بیماری تیروئید باشد، قطعاً پیگیری و درمان می تواند به او کمک کند بارداری سالم و کودکی سالم داشته باشد.

تیروئید در بارداری

علائم پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید در دوران بارداری

کم کاری یا پر کاری تیروئید نیز مانند هر اختلال و بیماری دیگری دارای علائم مخصوص به خود می باشد. از جمله علائم در هر یک از این اختلالات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

علائم پرکاری تیروئید

علائم پرکاری تیروئید ممکن است شبیه علائم بارداری باشد، مانند افزایش ضربان قلب، حساسیت به دمای گرم، خستگی و سایر علائم پرکاری تیروئید که شامل موارد زیر است:

  • ضربان قلب نامنظم
  • تشدید حالات عصبی بودن
  • حالت تهوع یا استفراغ شدید
  • لرزش خفیف
  • اختلال در خواب
  • کاهش وزن یا افزایش وزن کم، فراتر از حد انتظار یک بارداری معمولی

علائم کم کاری تیروئید در بارداری

علائم عمومی کم کاری تیروئید، مانند خستگی شدید و افزایش وزن، ممکن است به راحتی با علائم بارداری اشتباه گرفته شود. علائم شایع دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یبوست
  • مشکل در تمرکز یا مشکلات حافظه
  • حساسیت به دمای سرد
  • گرفتگی عضلات

تشخیص بیماری تیروئید در بارداری

پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید در بارداری بر اساس علائم، معاینه فیزیکی و آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون محرک تیروئید یا TSHو هورمون های تیروئید T4 و برای پرکاری تیروئید نیز T3 تشخیص داده می شود.

درمان بیماری تیروئید در بارداری

بطور کلی برای زنانی که نیاز به درمان پرکاری تیروئید دارند، از یک داروی ضد تیروئید استفاده می شود که تولید هورمون های تیروئید را مسدود می کند. این دارو که پروپیل تیواوراسیل نام دارد، معمولاً در سه ماهه اول تجویز می شود و  در صورت لزوم می توان از متی مازول بعد از سه ماهه اول استفاده کرد. در موارد نادری که زنان به این داروها پاسخ نمی‌دهند یا عوارض جانبی ناشی از درمان پیدا کنند، عمل جراحی برای برداشتن بخشی از تیروئید ممکن است ضروری باشد. پرکاری تیروئید ممکن است در 3 ماه اول پس از زایمان بدتر شود و پزشک ممکن است نیاز به افزایش دوز دارو را به بیمار ارائه نماید.

کم کاری تیروئید با یک هورمون مصنوعی ساخت انسان به نام لووتیروکسین درمان می شود که شبیه هورمون T4 ساخته شده توسط تیروئید است. پزشک دوز لووتیروکسین را در دوره بارداری تنظیم می کند و به نظارت بر تست های عملکرد تیروئید فرد هر 4 تا 6 هفته در دوران بارداری ادامه می دهد. اگر مادر کم کاری تیروئید داشته باشد و از لووتیروکسین استفاده می کند، مهم است که به محض اطلاع از بارداری خود به پزشک خود اطلاع دهد تا دوز لووتیروکسین را متناسب با افزایش جایگزینی هورمون تیروئید مورد نیاز در دوران بارداری افزایش دهد. از آنجایی که آهن و کلسیم موجود در ویتامین های دوران بارداری ممکن است مانع از جذب هورمون تیروئید در بدن شود، نباید ویتامین دوران بارداری خود را در عرض 3 تا 4 ساعت پس از مصرف لووتیروکسین مصرف نمود.

تیروئید در بارداری

در پایان

بیماری تیروئید در بارداری می تواند به عنوان یک بیماری مهم برای مادر و کودک تلقی شود. قطعاً مادر می تواند با شناخت علائم و کسب آگاهی از این بیماری، آن را کنترل یا درمان کرده و بارداری آرام و بی خطری را تجربه نماید.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: