• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

درمان خشکی واژن (آتروفی)

درمان خشکی واژن

خشکی واژن؛ یکی از مشکلات و ناراحتی های رایج بین خانم ها شکایت از خشکی واژن است که سبب درد و سوزش و حتی مشکلاتی در روابط جنسی آن ها می شود.

1. علایم خشکی واژن چه می باشد؟
  2. علل خشکی واژن در خانم ها چیست؟
  3. روش های تشخیص چه هستند؟
  4. درمان خشکی واژن چیست؟

برخلاف تصور این بیماری مختص خانم های یائسه نیست و حتی در خانم های جوان نیز بخصوص بعد از زایمان و شیردهی بسیار دیده می شود.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

در حالت عادی واژن باید بعلت ترشحات طبیعی یک حالت مرطوب و لغزنده داشته باشد.

درمان خشکی واژن

این ترشحات طبیعی سبب جوانسازی و حفظ حالت لغزندگی و ارتجاعی این لایه می شود.

هر عاملی مخصوصاً کاهش استروژن که سبب کاهش این ترشحات شود می تواند باعث تحلیل رفتن بافت واژن و خشکی و سوزش ناحیه تناسلی گردد.

درمان خشکی واژن

علایم خشکی واژن چه می باشد؟

1. خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  2. درد موقع نزدیکی و یا خونریزی هنگام نزدیکی
  3. عفونت های مکرر ادراری و تناسلی
  4. شکنندگی و رنگ پریدگی بافت واژن

علل خشکی واژن در خانم ها چیست؟

روش های تشخیص چه هستند؟

اولین قدم معاینه، دیدن بافت شکننده و رنگ پریده واژن است.

در پاپ اسمیر این افراد نیز سلول های پارابازال دیده شده که بنفع اتروفی واژن می باشد.

درمان خشکی واژن چیست؟

1. هورمون درمانی و جایگزینی کمبود استروژن توسط کرم یا قرص های واژینال حاوی استروژن
  2. مصرف لوبریکانت و نرطوب کننده های واژن جهت حفظ رطوبت و لغزندگی
  3. مصرف ویتامین ها و نوشیدن اب فراوان
  4. لیزردرمانی
  5. کربوکسی تراپی
  6. پی ار پی ناحیه تناسلی

عامل اصلی حفظ ترشحات و سلامتی بابت واژن هورمون زنانه استروژن است و هر عاملی که سبب کاهش این هورمون شود می تواند خشکی و اتروفی و کاهش قدرت ارتجاعی واژن را ایجاد کند و زمینه را برای عفونتهای مکرر ادراری و تناسلی فراهم کند.علل کاهش استروژن شامل یائسگی، شیردهی، زایمان، مصرف سیگار و الکل، جراحی های برداشتن تخمدان و مصرف داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی می باشد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی)، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

درمان خشکی واژن

باید بدانیم استفاده زیاد از مواد شستشو دهنده واژن و دوش واژینال با برهم زدن تعادل ph در واژن سبب التهاب و خشکی واژن می شود. برخی بیماری های اتوایمیون چون شوگرن سبب خشکی تمام مخاط های بدن مثل چشم و دهان و واژن می شود. عوامل روحی و روانی و استرس و حساسیت برخی خانم ها به کاندوم و مواد اسپرم کش از دیگر علل این مشکل می باشند.

مطلب قبلی
زایمان طبیعی