• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

خونریزی بعد از رابطه جنسی

خونریزی بعد از رابطه جنسی

خونریزی بعد از رابطه جنسی

خونریزی بعد از رابطه جنسی؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

بطور کلی دلایل زیادی وجود دارد که یک زن به دلیل آنها ممکن است بعد از رابطه جنسی خونریزی کرده و لکه بینی بعد از رابطه جنسی را تجربه نماید. بسیاری از افراد در یک زمان مشخص بعد از رابطه جنسی، خونریزی واژینال را تجربه می کنند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “خونریزی بعد از رابطه جنسی” پرداخته است.

بطور کلی دلایل زیادی وجود دارد که یک زن به دلیل آنها ممکن است بعد از رابطه جنسی خونریزی کرده و لکه بینی بعد از رابطه جنسی را تجربه نماید. بسیاری از افراد در یک زمان مشخص بعد از رابطه جنسی، خونریزی واژینال را تجربه می کنند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

طبق آمار می توان گفت که در واقع تا 63 درصد از افراد یائسه، خشکی واژن و خونریزی واژن یا لکه بینی را در طول رابطه جنسی خود تجربه می کنند. علاوه بر این تا 9 درصد از افراد، قاعدگی و خونریزی پس از رابطه جنسی را نیز تجربه می کنند.

البته باید گفت که خونریزی های خفیف و گاه به گاه معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارد اما اگر عوامل خطر خاصی وجود داشته باشد یا فرد دوران یائسگی را پشت سر گذاشته باشد، خونریزی بعد از مقاربت مستلزم مراجعه به پزشک است.

خونریزی بعد از رابطه جنسی
خونریزی بعد از رابطه جنسی

بخش ها و علل مختلف خونریزی بعد از رابطه جنسی

بطور کلی خونریزی بعد از رابطه جنسی از نظر پزشکی به عنوان خونریزی پس از مقاربت شناخته می شود که در افراد و در هر سنی رخ می دهد. اغلب در افراد جوان تر که به یائسگی نرسیده اند، منبع خونریزی دهانه رحم است و در کسانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، منبع خونریزی متفاوت خواهد بود. از جمله مهمترین بخش های خونریزی می تواند موارد زیر باشد:

  • دهانه رحم
  • رحم
  • لابیا
  • مجرای ادرار

خونریزی بعد از رابطه جنسی همچنین می تواند به دلایل مختلفی در افراد رخ دهد که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سندرم تناسلی ادراری یائسگی یا GSM

GSM قبلاً به عنوان آتروفی واژن شناخته می شد. این عارضه در افرادی که در دوران پیش از یائسگی و یائسگی هستند و در افرادی که تخمدان های خود را برداشته اند، شایع است. با افزایش سن، به خصوص زمانی که دوره های قاعدگی متوقف می شود، بدن فرد استروژن کمتری تولید می کند. استروژن هورمونی است که مسئولیت تنظیم دستگاه تناسلی افراد را بر عهده دارد.

هنگامی که سطح استروژن پایین است، چندین اتفاق برای واژن می افتد. به عنوان مثال بدن روان کننده واژن کمتری تولید می کند، بنابراین واژن می تواند خشک و ملتهب شود یا خشکی واژن که می تواند منجر به خونریزی شود. علاوه بر GSM، خشکی واژن می تواند ناشی از بسیاری از عوامل دیگر مانند شیر دادن، زایمان، برداشتن تخمدان ها، مصرف برخی داروها از جمله داروهای سرماخوردگی، داروهای آسم، برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد استروژن، شیمی درمانی و پرتودرمانی

و داشتن رابطه جنسی قبل از برانگیخته شدن کامل باشد.

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن در واقع یک نوع بیماری التهابی سیستم ایمنی است که رطوبت تولید شده توسط غدد بدن را کاهش می دهد که همین امر می توان موجب خشکی واژن شود.

خونریزی بعد از رابطه جنسی
خونریزی بعد از رابطه جنسی

پولیپ

پولیپ ها توده های غیرسرطانی هستند. آنها گاهی اوقات در دهانه رحم یا در پوشش آندومتر رحم یافت می شوند. یک پولیپ تقریباً مانند یک آویز گرد روی یک زنجیر آویزان است. حرکت پولیپ می تواند بافت اطراف را تحریک کرده و باعث خونریزی از عروق خونی کوچک شود.

سطوح پایین استروژن نیز خاصیت ارتجاعی واژن را کاهش می دهد. بافت‌های واژن شکننده ‌تر می‌شوند، جریان خون کمتری دارند و بیشتر در معرض پارگی و تحریک هستند. این امر می تواند منجر به ناراحتی، درد و خونریزی در حین رابطه جنسی شود.

پارگی واژن

رابطه جنسی، به ویژه رابطه جنسی شدید، می تواند باعث بریدگی یا خراش های کوچک در واژن شود. در صورتی که خشکی واژن به دلیل یائسگی، شیردهی یا عوامل دیگر در فرد وجود داشته باشد، احتمال خونریزی بیشتری وجود دارد.

سرطان

خونریزی نامنظم واژن، از جمله خونریزی بعد از رابطه جنسی، یکی از علائم شایع سرطان دهانه رحم یا واژن است. در واقع، این علامتی بود که 11 درصد از کسانی که سرطان دهانه رحم تشخیص داده شد، ابتدا به دنبال درمان بودند. خونریزی پس از یائسگی نیز می تواند از علائم سرطان رحم باشد.

خونریزی بعد از رابطه جنسی
خونریزی بعد از رابطه جنسی

چه کسانی بیشتر در معرض خطر خونریزی بعد از رابطه جنسی هستند؟

بطور کلی افرادی که مشکلات و موارد زیر را تجربه می کنند کاندیدای مناسب تری برای این عارضه هستند:

افرادی که سرطان دهانه رحم یا رحم دارند

افرادی که در دوران قبل از یائسگی، یائسگی یا یائسگی هستند

افرادی که اخیراً بچه دار شده یا در حال شیردهی هستید

افرادی که قبل از مقاربت به طور کامل برانگیخته نمی شوند

افرادی که بطور مکرر دوش می گیرند و از محصولات بهداشتی استفاده می کنند

همچنین باید گفت که افرادی که موارد زیر را تجربه می کنند یا علائم زیر را دارند بهتر است به به پزشک مراجعه کنند:

  • خارش یا سوزش واژن
  • احساس سوزش یا خارش هنگام ادرار کردن
  • مقاربت دردناک
  • خونریزی شدید
  • درد شدید شکم
  • درد پایین کمر
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ترشحات غیر معمول واژن

در پایان

بطور کلی علائمی که افراد ممکن است همراه با خونریزی پس از مقاربت تجربه کنند بسته به علت آن متفاوت خواهد بود. اگر فردی یائسه نبوده، هیچ فاکتور خطر دیگری وجود ندارد و فقط لکه بینی یا خونریزی جزئی مشاهده می شود و به سرعت از بین می رود، احتمالاً نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب قبلی
توبکتومی