• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

در آغوش گرفتن نوزاد

در آغوش گرفتن نوزاد

در آغوش گرفتن نوزاد

در آغوش گرفتن نوزاد؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

قطعاً نمی توان اهمیت در آغوش گرفتن نوزاد را نادیده و دست کم گرفت. در آغوش گرفتن فواید بسیاری برای افراد به همراه دارد، اما این تاثیر به ویژه در نوزادان و رشد آنها اهمیت بیشتری دارد. ما در این مقاله سعی داریم که علم پشت در آغوش گرفتن را کشف و بررسی کنیم.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “در آغوش گرفتن نوزاد” پرداخته است.

قطعاً نمی توان اهمیت در آغوش گرفتن نوزاد را نادیده و دست کم گرفت. در آغوش گرفتن فواید بسیاری برای افراد به همراه دارد، اما این تاثیر به ویژه در نوزادان و رشد آنها اهمیت بیشتری دارد. ما در این مقاله سعی داریم که علم پشت در آغوش گرفتن را کشف و بررسی کنیم.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

بطور کلی و در میان همه انسان ها در آغوش گرفتن احساس خوبی را در آنها ایجاد خواهد کرد.  بدون شک، فرزندان ما نیز می خواهند همیشه در آغوش گرفته شوند. وقتی غمگین یا ناامید هستیم، یک نوازش گرم و پرمهر می تواند تا حدودی درد ما را کاهش دهد و وقتی خوشحال هستیم، در واقع قصد داریم تا با در آغوش گرفتن دیگران در شادی یکدیگر شریک شویم. بنابراین ما به طور شهودی می دانیم که در آغوش گرفتن امری مثبت و به نوعی مفید می باشد. اما در آغوش گرفتن به ویژه در آغوش گرفتن نوزاد، علاوه بر احساس گرما و گیجی، فواید دیگری نیز دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

در آغوش گرفتن نوزاد

فواید بغل کردن و راز در آغوش گرفتن نوزاد

با توجه به مطالب ذکر شده مشخص شد که دلایل علمی مهمی در رابطه با در آغوش گرفتن نوزاد وجود دارد و اینکه قطعاً در آغوش گرفتن برای پدر و مادر و فرزند آنها مفید است. یک در آغوش گرفتن 20 ثانیه ای می تواند به کودک کمک کند تا باهوش تر، سالم تر، شادتر، انعطاف پذیرتر شده و به پدر و مادر خود نزدیک تر شود. در این بخش به بررسی برخی از مهمترین فواید در آغوش کشیدن نوزاد خواهیم پرداخت.

در آغوش گرفتن به کودکان کمک می کند تا باهوش تر شوند

لمس انسان برای رشد مغز ضروری است. یک کودک نوزاد یا خردسال برای رشد طبیعی به تحریکات حسی متفاوت بسیار زیادی نیاز دارد. تماس پوستی یا لمس فیزیکی مانند در آغوش گرفتن، یکی از مهم ترین محرک های مورد نیاز برای رشد مغزی سالم و بدنی قوی است.

در یتیم خانه های اروپای شرقی، نوزادان به ندرت به دست گرفته شده یا لمس می شوند. آنها اغلب 22 تا 23 ساعت از روز را در گهواره خود می گذرانند. در این مراکز از بطری های نگهدارنده برای تغذیه آنها استفاده می شود و مراقبت از نوزادان با حداقل تعامل انسانی انجام می شود. این کودکان اغلب با مشکلات بسیار زیادی از جمله اختلال در رشد شناختی  و تاخیر در رشد مهارت های حرکتی روبرو می شوند. در مطالعه‌ای که در مونوگراف‌های روان‌شناسی ژنتیک منتشر شد، محققان دریافتند که نوزادان نهادینه ‌شده که به مدت 10 هفته برای 20 دقیقه تحریک لامسه اضافی را با در آغوش گرفته شدن در روز تجربه می کنند، در ارزیابی‌های رشدی نمرات بیشتری نسبت به آن‌هایی که این کار را نکرده‌اند، دریافت کرده‌اند.

آنها همچنین دریافتند که همه انواع لمس مفید نیستند و تنها یک لمس محبت آمیز مانند در آغوش گرفتن آرام می تواند نوع تحریک مثبتی را که یک مغز جوان برای رشد سالم نیاز دارد، فراهم کند.

در آغوش گرفتن نوزاد

در آغوش گرفتن نوزادان به رشد نوزادان کمک می کند

تماس فیزیکی و در آغوش گرفتنبرای رشد فیزیکی کودکان نیز ضروری است. پزشکان دریافته اند که وقتی کودکان از تماس فیزیکی محروم می شوند، علیرغم دریافت طبیعی مواد مغذی، رشد بدن آنها متوقف می شود که به این وضعیت، عدم رشد می گویند. عدم رشد یک نوع کاهش روند رشد است. سلامت کودکانی که از عدم رشد رنج می‌برند، زمانی بهبود می‌یابد که لمس ‌ها و آغوش ‌های مراقبتی سطوح بالایی به آنها ارائه شود.

یکی از دلایلی که در آغوش گرفتن را با رشد فیزیکی مرتبط می کند این است که این امر باعث ترشح اکسی توسین در بدن می شود که به عنوان هورمون عشق نیز شناخته می شود. این هورمون اثرات مهم بسیاری بر بدن افراد دارد که از جمله مهمترین ترین و شناخته شده ترین آنها، تحریک رشد است. مطالعات نشان می دهد که بغل کردن می تواند فوراً سطح اکسی توسین را در بدن افراد افزایش دهد. هنگامی که اکسی توسین افزایش می یابد، چندین هورمون رشد مانند فاکتور رشد شبه انسولین و فاکتور رشد عصبی  نیز در بدن افزایش می یابد. در نتیجه می توان گفت که لمس محبت آمیز و در آغوش گرفتن، رشد کودک را افزایش می دهد.

در آغوش گرفتن نوزاد را سالم نگه می دارد

همانطور که گفته شد، در آغوش گرفتن نوزاد فواید زیادی برای سلامتی او دارد. در آغوش گرفتن می تواند سلامت بدن نوزادان را را تقویت کرده و به بهبودی آنها کمک کند. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، اکسی توسین که هنگام در آغوش گرفتن ترشح می شود، هورمونی است که قدرت شگفت انگیزی داشته و فواید زیادی برای بدن دارد.

به عنوان مثال، افزایش سطح اکسی توسین می تواند سیستم ایمنی بدن را با کاهش سطح پلاسمایی هورمون های تیروئید و کاهش التهاب تقویت کند و باعث بهبود سریع تر زخم ها شود.

در آغوش گرفتن نوزاد کج خلقی را متوقف می کند

در آغوش گرفتن برای سلامت عاطفی کودک نیز مفید است. هیچ چیز نمی تواند سریعرتر از یک آغوش گرم و پر مهر پدر و مادر کودک نوپا را آرام کند. بسیاری از والدین نگران این هستند که در آغوش گرفتن کودکی که عصبانی می‌شود، رفتار بد را با توجه پاداش می‌دهد اما باید گفت که در واقعیت این طور نیست. در آغوش گرفتن کودک با تسلیم شدن او یکسان نیست.

در آغوش گرفتن بدون تسلیم شدن به کودک کمک می کند تا احساسات خود را تنظیم کند. تنظیم احساسات مانند رانندگی با ماشین است. در بدن هر فرد دو مکانیسم جداگانه وجود دارد که احساسات او را کنترل می کند. شاخه برانگیختگی در سیستم عصبی افراد احساسات او را تسریع می‌کند، در حالی که شاخه آرامش ‌بخش می‌تواند برای بر انگیختگی او ترمز باشد.

در آغوش گرفتن می تواند کودک را از یک تصادف عاطفی نجات دهد. اکسی توسین شاخه برانگیختگی را آرام می کند تا استرس را کاهش دهد و اضطراب را از بین ببرد. همچنین با ایجاد اثر ضد اضطراب، شاخه آرام بخش را فعال می کند.

در آغوش گرفتن نوزاد

در پایان

در آغوش گرفتن مزایای بسیاری دارد اما احترام به استقلال بدن نیز مهم است. آموزش اینکه چگونه مهربانانه از در آغوش گرفتن امتناع شود و با موقعیت های ناراحت کننده کنار بیاید، درس خوبی برای کودک است. دفعه بعد، البته با اجازه و با رضایت کودک، فرزندتان را در آغوش بگیرید و فواید شگفت انگیز در آغوش گرفتن و در آغوش گرفتن را به او نشان بدهید.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: