• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟

رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟

رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟

پرورحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

رحم دو شاخ در واقع یک ناهنجاری رحمی است که به دلیل اختلال در همجوشی مجاری مولر ایجاد می شود.

مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟” پرداخته است.

با ورود به دنیای پزشکی می توان با انواع مختلف ناهنجاری ها و نقص ها مواجه شد. برخی از این نقایص مختصر و جزیی هستند و مشکلات مهمی را برای دارندگان خود به وجود نمی آورند، اما برخی دیگر ممکن است دارندگان خود را در زندگی دچار مشکل کنند. رحم دو شاخ یکی از این ناهنجاری ها است که ما در این مقاله قصد داریم آن را معرفی و بررسی نمائیم.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

رحم دو شاخ ، علائم و دلیل بروز

 رحم دو شاخ در واقع یک ناهنجاری رحمی است که به دلیل اختلال در همجوشی مجاری مولر ایجاد می شود. رحم دو شاخ یک ناهنجاری نادر است، اما می تواند با پیامدهای تولید مثلی ب همراه شود. سقط مکرر بارداری و زایمان زودرس از شایع ترین مشکلات این ناهنجاری هستند.

اگر فردی دارای رحم دو شاخ باشد به این معنی است که رحم او در واقع به شکل یک قلب است. بطور کلی رحم عضوی در بدن زن است که نوزاد را نگه می دارد. این عضو گاهی اوقات به عنوان رحم قلبی شکل یا رحم دو شاخ  شناخته می شود چرا که در این حالت رحم شبیه به یک قلب است.

شکل رحم در صورت باردار شدن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که شکل آن می تواند مستقیماً بر نحوه خوابیدن نوزاد در شکم مادر تأثیر بگذارد. بروز این بی نظمی در ظاهر رحم امری نسبتاً غیر معمول است و حدوداً 3 درصد از زنان با نقص در اندازه، شکل یا ساختار رحم خود به دنیا می آیند. رحم دو شاخ یکی از شایع ترین انواع بی نظمی های رحمی است.

رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟
رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟4

دلایل ایجاد

رحم دو شاخ در واقع یک ناهنجاری مادرزادی است و زمانی اتفاق می‌افتد که رحم یک نوزاد دختر به طور طبیعی در رحم مادر خود رشد نمی‌کند، در این حالت، مجاری ویژه فقط تا حدی با هم ترکیب می شوند که منجر به جدا شدن دو قسمت بالایی یا شاخ رحم می شود و زمانی که شاخ ها کمی بیرون می آیند، به نظر می رسد که رحم به شکل قلب شده است.

علائم رحم دو شاخ

در حالت کلی زنان دارای رحم دو شاخ با آن متولد می شوند، اما ممکن است تا زمانی که تحت سونوگرافی یا سایر آزمایشات تصویربرداری قرار می گیرند، ندانند که به چنین ناهنجاری مبتلا هستند، و این اغلب به این دلیل است که رحم دو شاخ عموماً علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. البته در برخی از زنان دارای رحم دو شاخ علائم زیر نیز را گزارش شده است که بهتر است نگاهی به آنها بیاندازیم:

  • خونریزی نامنظم واژن
  • سقط های مکرر
  • دوره های پریودی دردناک
  • ناراحتی شکمی
  • درد در هنگام مقاربت

این در حالی است که برخی از زنان بدون اینکه بدانند به این بیماری مبتلا هستند، تمام زندگی خود را می گذرانند.

رحم دو شاخ و حاملگی

احتمالاً یک رحم قلبی شکل نمی تواند بر باروری یک زن تأثیر  بگذارد. در واقع، مطالعات انجام شده داده اند که داشتن رحم دو شاخ شانس باردار شدن زن را کاهش نمی دهد. اما، برخی از تحقیقات قدیمی‌تر منبع نشان می‌دهند که این ناهنجاری در زنان نابارور شایع‌تر است.

مورد مهمی که باید در نظر داشت این است که یک رحم دو شاخ خطر سقط جنین در اواخر بارداری و زایمان زودرس را افزایش می دهد. برخی از محققان منابع معتبر ابراز می کنند که این مشکلات به دلیل انقباضات نامنظم رحم یا کاهش ظرفیت رحم رخ می دهد.

علاوه بر این، نوزادانی که از مادرانی با رحم های دوشاخ متولد می شوند، در مقایسه با نوزادانی که از زنان فاقد این بیماری متولد می شوند، بیشتر در خطر ابتلا به نقایص مادرزادی می باشند.

رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟
رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟

تشخیص رحم دو شاخ

پزشکان و متخصصان می توانند از آزمایش های زیر برای تشخیص رحم دو شاخ استفاده کرده و آن را تشخیص دهند:

  • سونوگرافی
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI
  • هیستروسالپنگوگرام
  • معاینه لگن

اغلب، این وضعیت در طول سونوگرافی و مشاهده رحم فرد در دوران بارداری یا زمانی که علائم ناخواسته را تجربه می کند، تشخیص داده می شود.

درمان رحم دو شاخ

بطور معمول و در بعضی موارد روش جراحی که متروپلاستی یا Strassman نامیده می شود، می تواند برای اصلاح رحم دو شاخ در برخی زنان با سابقه سقط مکرر مفید واقع شود و انها بتوانند بارداری های موفقیت آمیزی را تجربه نمایند. با این حال، اکثر زنان برای ترمیم رحم دو شاخ نیازی به جراحی ندارند.

البته باید گفت که انجام این روش جراحی در زنان دارای رحم دو شاخ که ناباروری را تجربه می کنند در جامعه پزشکی بحث برانگیز استف چرا که برخی پزشکان معتقدند این روش بر ناباروی آنها تاثیری ندارد.

رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟
رحم دو شاخ چیست و چه تاثیری بر باروری دارد؟3 1

در پایان

همانطور که گفته شد، رحم دو شاخ در واقع نوعی ناهنجاری مادر زادی که در درصد بسیار کمی از زنان بروز پیدا می کند. این ناهنجاری بطور کلی دارای علائم خاصی نیست و اغلب در آزمایش ها و در زمان بارداری و تولید مثل یک زن تشخیص داده می شود. وجود ناهنجاری رحم دو شاخ ممکن است در طول دوران بارداری یک زن مشکلاتی را برای او ایجاد نماید، بنابراین بهتر است مادرانی که دارای این ناهنجاری هستند بطور ویژه با پزشک خود در ارتباط باشند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب قبلی
پرولاکتینوما
مطلب بعدی
سندرم ترنر