• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

روزه گرفتن در بارداری

روزه گرفتن در بارداری

روزه گرفتن در بارداری

روزه گرفتن در بارداری ؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

روزه گرفتن یک فریضه دینی است که تقریباً در اکثر ادیان الهی به آن اشاره شده است. دین اسلام، مسیحیت و دین یهود از جمله ادیانی هستند که در آنها قوانین مربوط به روزه داری بطور واضح بیان شده است. البته باید گفت که زن مسلمانی که در ماه رمضان باردار یا شیرده باشد از روزه معاف است؛ اما با این حال، اگر او احساس سلامتی می کند، ممکن است و می تواند روزه بگیرد.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “روزه گرفتن در بارداری ” پرداخته است.

روزه گرفتن یک فریضه دینی است که تقریباً در اکثر ادیان الهی به آن اشاره شده است. دین اسلام، مسیحیت و دین یهود از جمله ادیانی هستند که در آنها قوانین مربوط به روزه داری بطور واضح بیان شده است.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

البته باید گفت که زن مسلمانی که در ماه رمضان باردار یا شیرده باشد از روزه معاف است؛ اما با این حال، اگر او احساس سلامتی می کند، ممکن است و می تواند روزه بگیرد. مسیحیان باردار یا شیرده نیز از روزه گرفتن در روز چهارشنبه خاکستر و جمعه خوب معاف هستند؛ اما آنان نیز اگر سالم باشند و بخواهند این کار را انجام دهند، می توانند. حتی روزهای مختلف روزه داری یهودیان که سطوح مختلفی از سخت گیری ها را به همراه دارند نیز برای 3 روز روزه داری با سختی کمتر برای زنان باردار و شیرده برگزار می شوند.

Aa 1

روزه گرفتن بدون خطر در بارداری

بطور کلی یک مادر باردار قبل از اینکه روزه بگیرد حتماً باید با پزشک یا مامای خود صحبت کند. و از مزایا یا مخاطرات روزه داری اطلاع پیدا کند و در صورتی که بخواهد روزه بگیرد، این کار را با آگاهی کامل انجام دهد. در ادامه به بررسی چند نکته مهم در مورد روزه گرفتن در بارداری خواهیم پرداخت:

در کدام دوره از بارداری هستید؟

پاسخ این سوال بسیار مهم خواهد بود؛ چرا که بطور کلی روزه داری در 3 ماهه اول بارداری و پس از هفته 36، برای مادر ممنوع می باشد. 3 ماهه اول بارداری دوره بسیار مهم و حیاتی برای مادر و جنین است و باید شرایط از هر نظر ایده آل و کم خطر طی شود. پس از این دوره اگر مادر 3 ماهه اول بارداری خود را بدون خطر و مشکل طی نمود، می تواند با رعایت نکات تغذیه ای و زیر نظر پزشک خود، روزه بگیرد.

همانطور که گفته شد، روزه گرفتن پس از هفته 36 نیز برای مادر ممنوع می باشد، چرا که در این دوران مادر باید خود را برای تولد فرزند خود و زایمان آماده کند.

داشتن یک برنامه منظم

با پزشک خود صحبت کنید و در صورت امکان از یک پزشک تغذیه کمک بگیرید. این کار به شما کک می کند که بتوانید روزهای ماه رمضان را آرام تر و مطلوب تر طی نمائید.

B 1

برنامه غذایی غنی

اگر باردار هستید و می خواهید روزه بگیرید، بهتر است از قبل برنامه ریزی کنید. بهتر است در طول ماه رمضان، در ساعاتی که خوردن آب و غذا مجاز است  مقدار زیادی آب بنوشید تا در طول روزه هیدراته بمانید و دچار کم آبی نشوید. این امر به ویژه در ایامی که ماه رمضان در طول تابستان می باشد و روزها طولانی تر هستند و هوا نیز گرم تر است بسیار مهم تر خواهد بود. البته مسیحیان می توانند در روزهای روزه داری مایعاتی نظیر آب، آب میوه، چای و قهوه بنوشند.

همچنین در طول دوران بارداری و شیردهی، خوردن غذاهای مغذی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، به خصوص قبل و بعد از ساعات روزه بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه شود.

قطعاً یک زن باردار به برنامه غذایی غنی تر و کامل تری نسبت به سایر زنان نیاز دارد. در این دوران او باید خوب تغذیه شود تا بتواند فرزندی سالم و کامل را به دنیا بیاورد. مادر بارداری که روزه می گیرد باید در ساعات مجاز از غذاهای غنی و پر فیبر تغذیه کند تا بتواند ساعت ها غذا نخوردن را جبران نماید. با توجه به مواد غذایی مرسوم که در ماه مبارک رمضان می شود، بهتر است مادر از مصرف خوراکی های شیرین و دارای قندهای کنسانتره مانند زولبیا، بامیه، شیرینی ها، حلواها و … بپرهیزد.

Bb 2

در پایان

دوران بارداری دورانی شیرین اما بسیار حساس است؛ از طرفی انجام فرایض الهی نیز یک تکلیف بر گردن همه افراد است. بنابراین بهتر است که با مشورت پزشک و یک برنامه ریزی دقیق این دوران حساس و شیرین را به نحو احسنت پشت سر بگذاریم.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: