• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

زگیل های مقعدی

زگیل های مقعدی

زگیل های مقعدی

زگیل های مقعدی؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

زگیل های مقعدی در واقع زگیل های کوچکی هستند که در داخل و اطراف مقعد ایجاد می شوند. این عارضه در حوزه پزشکی به نام کندیلوم آکومیناتا نامیده می شود. زگیل مقعدی نوعی زگیل تناسلی است. بطور کلی و در اغلب موارد، زگیل ها باعث ناراحتی یا درد نمی شوند؛ با این حال، اگر به اندازه کافی بزرگ شوند، می توانند تحریک شده  و ایجاد خارش یا خونریزی نمایند.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “زگیل های مقعدی” پرداخته است.

زگیل های مقعدی در واقع زگیل های کوچکی هستند که در داخل و اطراف مقعد ایجاد می شوند. این عارضه در حوزه پزشکی به نام کندیلوم آکومیناتا نامیده می شود. زگیل مقعدی نوعی زگیل تناسلی است. بطور کلی و در اغلب موارد، زگیل ها باعث ناراحتی یا درد نمی شوند؛ با این حال، اگر به اندازه کافی بزرگ شوند، می توانند تحریک شده  و ایجاد خارش یا خونریزی نمایند. اما در حالت کلی اگر هیچ علامتی در فرد مبتلا بروز نکند، فرد مبتلا به زگیل مقعدی متوجه وجود آن نخواهد شد. زگیل مقعدی ممکن است فقط در یک نقطه از بدن ایجاد شود یا ممکن است به مرور زمان به قسمت های مختلف دستگاه تناسلی و سایر قسمت های مقعد نیز گسترش یابد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

نحوه ابتلا به زگیل های مقعدی یا کندیلوم آکومیناتا

بطور کلی آمیزش جنسی یک راه رایج برای ابتلا به HPV یا همان کندیلوم آکومیناتا است. با این حال، فرد ممکن است بدون داشتن رابطه جنسی نیز به HPV آلوده شود. هر گونه تماس مستقیم با ناحیه مقعد آلوده، مثلا تماس دست یا مایعات شریک جنسی آلوده نیز می تواند باعث ابتلا به HPV ، زگیل مقعدی یا تناسلی شود.

 زگیل های مقعدی

علائم زگیل های مقعدی و جلوگیری از آن

زگیل های مقعدی در داخل و اطراف ناحیه مقعد یافت می شوند. آنها اغلب به صورت برآمدگی های کوچکی شروع می شوند که ممکن است بزرگتر از سر یک سنجاق نباشند در واقع در ابتدا، ممکن است آنقدر کوچک باشند که قابل رویت یا توجه نیز نباشند. آنها می توانند در حین رشد یا زمانی که تعدادی از آنها در کنار هم قرار می گیرند ظاهری شبیه گل کلم پیدا کنند. رنگ زگیل ها نیز ممکن است هلویی، زرد، صورتی یا قهوه ای روشن باشند و ممکن است با رنگ پوست بدن مبتلا ترکیب شوند.

زگیل مقعدی اغلب بدون درد یا ناراحتی ایجاد هستند. سایر علائم زگیل مقعدی نادر است اما می تواند شامل خارش، خونریزی یا ترشح از مقعد باشد. فرد مبتلا به زگیل مقعدی نیز ممکن است احساس کند که در ناحیه مقعد خود توده ای دارد.

همزمان با ابتلا به زگیل مقعدی ممکن است زگیل در سایر قسمت های بدن فرد نیز ایجاد شود. زگیل تناسلی در زنان ممکن است روی فرج، واژن یا دهانه رحم نیز ظاهر شود. زگیل تناسلی در مردان می تواند روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران ها یا کشاله ران آنها هم ایجاد شود.

زگیل های مقعدی همچنین ممکن است روی دهان یا گلوی فرد مبتلا به HPV نیز رشد کند. رابطه دهانی با فردی که زگیل تناسلی دارد یا بوسیدن عمیق فرد مبتلا به زگیل گلو نیز می تواند منجر به ابتلا به عفونت شود.

افراد مستعد ابتلا به زگیل های مقعدی یا کندیلوم آکومیناتا

  • افراد دارای رابطه جنسی محافظت نشده
  • افراد دارای چندین شریک جنسی
  • افراد دارای رابطه مقعدی
  • تماس با یک فرد مبتلا به HPV بصورت رابطه جنسی یا تماس صمیمی
  • آغاز رابطه جنسی در سنین پایین
  • سیستم ایمنی ضعیف

اما در هر حال باید بخاطر داشت که رابطه جنسی حتی با یک شریک جنسی آلوده نیز می تواند منجر به ابتلای زگیل مقعدی شود و کاندوم نیز نمی تواند به طور کامل در برابر آنها محافظت نماید.

 زگیل های مقعدی

جلوگیری از ابتلا به کندیلوم آکومیناتا یا زگیل های مقعدی

با اینکه ویروس HPV اغلب بدون هیچ علامتی در بدن باقی می ماند اما اقداماتی وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از ابتلا به زگیل های مقعدی یا کندیلوم آکومیناتا موثر واقع شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم رابطه با فرد مبتلا به زگیل مقعدی یا تناسلی

محدود کردن تماس جنسی به یک شریک مجرد

پرهیز از تماس جنسی مشکوک

استفاده از کاندوم برای کاهش خطر ابتلا

بررسی شرکای جنسی از نظر HPV و سایر بیماری های مقاربتی حتی زمانی که هیچ علامتی وجود ندارد

تزریق واکسن HPV در برابر 9 نوع مختلف ویروس HPV برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله بدون توجه به سابقه جنسی که مورد تایید FDA است.

درمان کندیلوم آکومیناتا یا زگیل های مقعدی

اگر زگیل ها برداشته نشوند، می توانند بزرگتر و تکثیر شوند. زگیل ها در صورت درمان نشدن ممکن است منجر به افزایش خطر سرطان مقعد در ناحیه آسیب دیده شوند. زگیل های داخلی مقعد ممکن است به داروهای موضعی پاسخ ندهند، بنابراین ممکن است برای درمان آنها به جراحی نیاز شود.

در حالت کلی گزینه های درمانی کندیلوم آکومیناتا عبارتند از:

مصرف داروهای موضعی: این داروها معمولاً در صورتی که زگیل‌ها بسیار کوچک باشند و فقط روی پوست اطراف مقعد قرار گرفته باشند، بهترین عملکرد را دارند.

از معروف ترین داروهای موضعی که زگیل ها را منجمد می کنند می توان به نیتروژن مایع و از داروهای موضعی که زگیل ها را می سوزاند می توان به اسید تری کلروستیک، پودوفیلین اشاره نمود.

جراحی: زمانی که زگیل ها برای درمان های ذکر شده خیلی بزرگ باشند یا موضع آنها داخلی باشد، درمان جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. در حین جراحی، زگیل ها با جراحی برداشته می شوند. بیمار برای این عمل بیهوش خواهد شد. نوع بی حسی بستگی به تعداد و محل دقیق زگیل های برداشته شده دارد. هنگامی که زگیل های زیادی وجود دارد، جراح شما ممکن است جراحی را به صورت مرحله ای انجام دهد. معاینه داخلی نیز انجام می شود تا هر ضایعه در داخل نیز پیدا و درمان شود.

 زگیل های مقعدی

در پایان:

زگیل های مقعدی می توانند ناراحت کننده و در موارد نادر دردناک باشد، اما قابل درمان هستند. قطعاً اولین و بهترین قدم برای کسی که ا فکر می کند زگیل مقعدی دارد، مراجعه به پزشک خواهد بود. پزشکان می توانند با معاینه تشخیص دقیق تری دهند، تشخیص را تایید کنند و برنامه درمانی را که قطعاً برای بیمار بهترین است را به وی توصیه کنند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: