• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

سرخجه در بارداری

سرخجه در بارداری

سرخجه در بارداری

سرخجه در بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

سرخجه که آن را با نام سرخک آلمانی نیز می شناسند، عفونتی است که علائمی خفیف و شبیه به آنفولانزا داشته و جوش یا اگزماهایی را بر روی پوست ایجاد می کند.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “سرخجه در بارداری” پرداخته است.

سرخجه که آن را با نام سرخک آلمانی نیز می شناسند، عفونتی است که علائمی خفیف و شبیه به آنفولانزا داشته و جوش یا اگزماهایی را بر روی پوست ایجاد می کند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرخجه هیچ علامتی ندارند و حتی ممکن است ندانند که آلوده هستند اما همچنان آن را به افراد دیگر انتقال می دهند.

1 9
سرخجه در بارداری

سرخجه در بارداری می تواند مشکلات بسیار جدی را برای مادر و کودک ایجاد نماید. زمانی که فرد باردار در اوایل بارداری خود به خصوص در 12 هفته اول یا 3 ماهگی به ویروس آلوده شود، عفونت می تواند شدیدترین آسیب را به مادر و جنینش وارد نماید. بنابراین واکسیناسیون می تواند بهترین گزینه برای پیشگیری از ابتلا به سرخجه در بارداری باشد. زنانی که قصد باردار شدن دارند می توانند با انجام آزمایشات خونی از ایمنی خود در برابر سرخجه مطمئن شوند و در صورتی که در کودکی واکسن آن را دریافت نکرده باشند، در بزرگسالی و قبل از بارداری خود را در برابر سرخجه واکسینه کنند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

علائم و نشانه های سرخجه در بارداری

سرخجه اغلب بصورت خفیف و همراه با علائمی شبیه آنفولانزا آغاز می شود و رفته رفته اسکار یا جوش هایی صورتی یا قرمز رنگ که معمولاً از صورت شروع می شوند به بقیه بدن گسترش می یابد. بروز این آثار حدوداً 3 روز طول می کشد. از علائم دیگر سرخجه می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

  • تب با درجه پایین
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • سرفه
  • قرمزی چشم
  • غدد متورم در گردن یا پشت گوش
  • درد عضلانی یا درد مفاصل

چه چیزی باعث سرخجه می شود؟

سرخجه توسط یک ویروس ایجاد می شود. بر خلاف تصور عموم، این بیماری توسط ویروسی که باعث سرخک می شود ایجاد نمی شود. ویروس سرخجه بسیار مسری بوده و هنگامی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می کند، یا غذا یا نوشیدنی خود را با فردی دیگر به اشتراک می گذارد، به فرد سالم منتقل می گردد. سرخجه همچنین می تواند از مادر باردار آلوده نیز به نوزاد منتقل شود، بنابراین توجه و رعایت نکاتی که بتواند مانع ابتلای مادر به سرخجه در بارداری شود بسیار حائز اهمیت می باشد.

سرخجه در دوران بارداری چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

سرخجه در بارداری به خصوص در 3 ماه اول می تواند برای نوزاد مشکلات جدی ایجاد نماید. ابتلا به سرخجه در دوران بارداری خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

22
سرخجه در بارداری

سندرم سرخجه مادرزادی یا CRS :

 این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که یک فرد باردار سرخجه را در دوران بارداری به نوزاد خود منتقل کند؛ در این شرایط ممکن است کودک با یک یا چند نقص مادرزادی از جمله مشکلات قلبی، مشکلات بینایی، ناشنوایی، ناتوانی ذهنی، وزن کم هنگام تولد، مشکلات مغز استخوان و آسیب کبد و طحال متولد شود.

سقط جنین:

 این اتفاق زمانی روی می دهد که نوزاد قبل از هفته 20 بارداری می میرد.

مرده زایی :

این اتفاق زمانی روی می دهد که نوزاد بعد از هفته بیستم بارداری می میرد.

زایمان زودرس:

قبل از هفته 37 بارداری اتفاق می افتد.

در مان سرخجه در بارداری

بطور کلی هیچ داروی خاصی برای درمان سرخجه وجود ندارد. در بسیاری از موارد که علائم بیماری بسیار خفیف است، ماندن در رختخواب، نوشیدن مایعات و مصرف داروهای کاهش دهنده تب می تواند کمک کننده باشد. افراد باردار مبتلا به سرخجه ممکن است برای تسکین علائم خود می توانند از استامینوفن استفاده کنند و در موارد جدی تر ممکن است برای درمان به انتقال خون یا استروئید نیز نیاز باشد.

2 8
سرخجه در بارداری

در پایان

بیماری سرخجه بیماری ویروسی بسیار جدی است که در حال حاضر درمان خاص و قطعی برای آن وجود ندارد. با اینکه اغلب این بیماری بصورت خفیف در افراد پدیدار می شود، اما سرخجه در بارداری می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای جنین به همراه بیاورد. بنابراین با واکسیناسیون افراد از کودکی و یا قبل از اقدام به بارداری می توان به سادگی از خطرات این بیماری ویروسی در امان ماند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: