• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

سقط مکرر در بارداری

سقط مکرر در بارداری

سقط مکرر در بارداری

سقط مکرر در بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

باروری و داشتن فرزندی سالم، امروزه به یکی از دغدغه های بزرگ زوج ها تبدیل شده است. قطعاً زندگی های پر تنش و شلوغ مدرن امروزی در کنار آسایش و راحتی که به لطف پیشرفت علم در بسیاری از کارها ایجاد شده است، می تواند استرس زا باشد و بر سلامتی افراد یا حتی باروری آنها تاثیر بگذارد.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “سقط مکرر در بارداری” پرداخته است.

مادر شدن شاید بزرگترین آرزوی هر زنی باشد که از کودکی موهای عروسک های زیبایش را شانه می زده است. باروری و داشتن فرزندی سالم، امروزه به یکی از دغدغه های بزرگ زوج ها تبدیل شده است. قطعاً زندگی های پر تنش و شلوغ مدرن امروزی در کنار آسایش و راحتی که به لطف پیشرفت علم در بسیاری از کارها ایجاد شده است، می تواند استرس زا باشد و بر سلامتی افراد یا حتی باروری آنها تاثیر بگذارد. یکی از مشکلات بزرگی که این روزها زوج های جوان با آن دست و پنجه نرم می کنند موضوع سقط مکرر در بارداری می باشد؛ که ما در این مقاله به معرفی و بررسی علل آن خواهیم پرداخت.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
سقط مکرر در بارداری

سقط مکرر در بارداری چیست؟

در واقع به از دست دادن بارداری و جنین بطور مکرر و به شکل کلاسیک، در پی وقوع سه یا چند سقط حاملگی متوالی، سقط مکرر در بارداری گفته می شود. سقط مکرر در بارداری در یک بارداری های شناخته شده بالینی، تعریف می شود که بطور غیر ارادی و قبل از هفته بیستم به پایان می رسد و جنین سقط می شود. حاملگی بالینی تشخیص داده شده به این معنی است که بارداری در سونوگرافی مشاهده و تشخیص داده شده است یا بافت حاملگی پس از از دست دادن بارداری و سقط مشخص باشد.

علت سقط مکرر چیست؟

بطور کلی دلایل احتمالی بسیار زیادی برای سقط مکرر در بارداری وجود دارد و متأسفانه، همیشه نمی توان علت وقوع آن را به درستی تشخیص داد. در حالت کلی براییافتن علت سقط های مکرر در بارداری، پزشک متخصص ابتدا در مورد سابقه پزشکی و بارداری های گذشته از مادر و پدر سؤال می کند. سپس یک معاینه فیزیکی کامل، از جمله معاینه لگن، می تواند قدم بعدی در تشخیص باشد. پزشک همچنین ممکن است برای تشخیص مشکلات سیستم ایمنی آزمایش خون را نیز توصیه نماید؛ آزمایشی که در حالت جامع تر می تواند برای کمک به شناسایی علل ژنتیکی سقط های مکرر انجام شود. همچنین روش های تصویربرداری نیز می تواند برای تشخیص اینکه آیا مشکل رحم باعث سقط‌های مکرر می‌شود، مفید باشد.

با این حال نباید منکر این امر شد که اکثر زوج هایی که سقط مکرر داشته اند شانس خوبی برای بچه دار شدن در آینده دارند و می توانند فرزندان سالمی را به دنیا آورند.

در هر حال پزشکان معتقدند که برخی از مشکلات و اختلالات می توانند موجب بروز سقط های مکرر در بارداری شوند که از ما در این بخش به بررسی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت:

سقط مکرر در بارداری

اختلالات لخته شدن خون

برخی از اختلالات انعقاد خون مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک و سندرم آنتی فسفولیپید می توانند باعث  ایجاد خون چسبنده و سقط مکرر شوند. این اختلالات نادر سیستم ایمنی، بر جریان خون به جفت تأثیر می گذارد و ممکن است باعث ایجاد لخته شود که از عملکرد مناسب جفت جلوگیری می کند. این امر همچنین می تواند موجب محرومیت نوزاد از اکسیژن و مواد مغذی ضروری شود که ممکن است منجر به سقط جنین شود. تمام زنان دارای سقط مکرر در بارداری باید قبل از بارداری از نظر آنتی بادی های آنتی فسفولیپید غربالگری شوند. درمان این مورد می تواند شامل مصرف آسپرین و هپارین درمانی باشد که هر دو به رقیق شدن خون کمک می کنند. تحقیقات نشان می دهد خون که زنانی که سقط مکرر دارند، تمایل بیشتری به لخته شدن دارد و جریان مواد مغذی به نوزاد را مسدود می کند.

مشکلات تیروئید

همواره می توان گفت که مشکلات تیروئید با افزایش خطر سقط جنین و سایر عوارض بارداری مرتبط است. انجام تست و تشخیص این مشکلات با آزمایش خون آسان است و اغلب بطور مستقیم و راحت درمان می شوند. باید بخاطر داشت که اطمینان از عملکرد صحیح و سالم تیروئید قبل از بارداری بسیار مهم است.

آنتی بادی های تیروئید

آنتی بادی های تیروئید، مولکول های کوچکی در جریان خون هستند که می توانند تیروئید را مورد حمله قرار دهند و باعث شوند که تیروئید به درستی کار نکند. داشتن سطوح بالای آنتی بادی تیروئید می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. بررسی عملکرد تیروئید در زنانی که دارای آنتی بادی هستند، به ویژه زمانی که باردار می شوند، مهم است.

مشکلات رحمی

یک رحم با شکل و ساختار غیر طبیعی می تواند خطر سقط مکرر در بارداری و زایمان زودرس را افزایش دهد. این مشکل معمولاً در اسکن اولتراسوند تشخیص داده می شود. البته روش‌های مختلفی در حوزه پزشکی برای بررسی شکل رحم وجود دارد و بسته به تشخیص پزشک، ممکن است روش جراحی برای درمان مشکلات آن توصیه شود.

علل ژنتیکی

در برخی موارد، یک یا هر دو زوج ممکن است بطور مکرر کروموزوم غیرطبیعی منتقل کرده و موجب سقط مکرر شوند. بسته به سابقه سقط جنین، ممکن است پزشک برای بررسی ناهنجاری های کروموزومی که اصطلاحاً به کاریوتایپینگ معروف است، دستور انجام آزمایش خون را برای والدین صادر نماید. اگر آزمایشات مشکل خاصی را نشان داد، والدین باید برای آزمایشات بیشتر به یک متخصص ژنتیک بالینی نیز مراجعه نمایند.

ضعف دهانه رحم

در برخی از مادران که سابقه سقط جنین دیررس دارند و در دسته افرادی هستند که از ناتوانی دهانه رحم یا ضعف دهانه رحم رنج می برند، ممکن است از هفته ۱۴ ام بارداری برای ارزیابی طول دهانه رحم نیاز به اسکن پیدا کنند. با توجه به سابقه بارداری و سابقه پزشکی و همچنین یافته ها و اطلاعات ارائه شده توسط اسکن، ممکن است سرکلاژ دهانه رحم یا همان بخیه دهانه رحم برای آنها تجویز شود.

سلول های کشنده طبیعی

برخی از متخصصان بر این باورند که سلول های کشنده طبیعی در رحم مادر در ناباروری و سقط جنین نقش موثری دارند. در این موارد ممکن است آزمایش هایی برای اندازه گیری سطح سلول های NK مادر انجام شود. البته این آزمایشات تنها در برخی از کلینیک های باروری انجام می شوند و دارای هزینه های نسبتاً بالایی نیز می باشند.

سقط مکرر در بارداری

در پایان

در حال حاضر و به دلایل مختلفی از جمله مشکلات ژنتیکی، مشکلات تیروئیدی و … ، بسیاری از زوج ها در طول زندگی خود پدیده ای به نام سقط مکرر در بارداری را تجربه می کنند. البته جای نگرانی نیست، افراد می توانند با مراجعه به پزشک متخصص، علل را شناسایی کرده و پس از آن برای درمان اقدام نمایند و به راحتی از تجربه زیبای فرزند داشتن لذت ببرند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: