• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم چه سنی است؟

سرطان رحم نیز مانند سایر سرطان‌های دیگر خطرناک است. اما این بیماری زنان با تشخیص زودهنگام و به موقع کنترل می شود.در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “سن ابتلا به سرطان دهانه رحم” پرداخته است.

سرطان رحم نیز مانند سایر سرطان‌های دیگر خطرناک است. اما این بیماری زنان با تشخیص زودهنگام و به موقع کنترل می شود. سن ابتلا به سرطان دهانه رحم یکی از عواملی است که به تشخیص زودهنگام پزشک کمک می‌کند. زیرا بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در سنین بین ۳۵ تا ۴۴ سالگی قرار دارند.

در واقع میانگین سن تشخیص سرطان رحم ۵۰ سالگی است. این بیماری به‌ندرت در افراد زیر ۲۰ سال رخ می‌دهد. همچنین حدود بیست درصد از سرطان‌های رحم و دهانه رحم بعد از ۶۵ سالگی تشخیص داده می‌شوند. زیرا این افراد در طول این مدت به‌طور مرتب غربالگری سرطان دهانه رحم را دریافت نکرده‌اند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

 با این حال توجه به سن عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به این عارضه در نظر گرفته می‌شود.

 در ادامه راجع به گروه‌های سنی پرخطری که در معرض این نوع سرطان هستند، توضیحات جامعی ارائه می‌دهیم.

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم شامل چه سنینی می‌شوند؟

بدون شک سن عامل مهمی در پیشگیری و درمان زودهنگام سرطان رحم است. زیرا این بیماری در افراد زیر 20 سال به‌ندرت اتفاق می‌افتد. خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم با افزایش سن بیشتر می‌شود. در واقع سنین پرخطر  ابتلا به این عارضه در اواخر نوجوانی و اواسط سی سالگی به بالا است.

زنانی که در سنین چهل و پنجاه سالگی خود هستند، باید به‌طور مرتب آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند.

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم
سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

این آزمایش‌ها شامل تست پاپ اسمیر یا تست HPV می‌شوند. افرادی که در سنین بالا این بیماری را تجربه می‌کنند، بدون شک در انجام تست‌های غربالگری کوتاهی کرده‌اند. زیرا این تست‌ها میزان فعالیت سلول‌های رحم و طبیعی یا غیر طبیعی بودن آنها را نشان می‌دهد.

 با تشخیص زودهنگام این بیماری، از شیوع آن و در نتیجه خطر مرگ کاسته می‌شود.

چند درصد احتمال زندگی بعد از سرطان دهانه رحم وجود دارد؟

افرادی که به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند، حداقل تا پنج سال بعد از تشخیص زنده می‌مانند. میزان زنده ماندن برای همه افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، ۶۶ درصد در نظر گرفته می‌شود.

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم در چه سنینی بیشتر است؟

ابتلا به سرطان دهانه رحم در سنین متفاوت، از طریق انجام تست غربالگری کاهش پیدا کرده است. با این حال هر ساله ۴۰۰۰ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و صدها هزار نفر با این بیماری زندگی می‌کنند.

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم (1)
سن ابتلا به سرطان دهانه رحم (1)

 تست غربالگری منظم سرطان دهانه رحم باید در هر سنی برای زنان انجام شود. اما در سنین ۳۰ الی ۴۰ سالگی این تست اهمیت بیشتری دارد. زیرا با تشخیص زودهنگام این بیماری کنترل و درمان آن راحت‌تر صورت می‌گیرد. از این طریق کیفیت زندگی افراد نیز بهبود پیدا می‌کند.

 بر اساس تحقیقات پزشکی، سن ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان بین ۳۵ الی ۴۴ سال در نظرگرفته می شود. احتمال ابتلا افراد زیر بیست سال به این بیماری بسیار نادر است.

 با این حال اگر دارای روابط پرخطر با شرکای جنسی متعدد هستید، این تست را هر چند ماه یک‌بار انجام دهید.

چرا سن در ابتلا به سرطان دهانه رحم نقش دارد؟

سرطان رحم به‌عنوان بیماری مطرح می‌شود که در زنان جوان رخ می‌دهد. با این حال بیشتر از ۱۵ درصد از افراد بالای ۶۵ سال به آن مبتلا می‌شوند. دلیل این امر نیز انجام به موقع تست‌های غربالگری توسط زنان جوان است. زیرا بدین طریق از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌شود.

این تست‌ها میزان فعالیت سلول‌های رحم و ابتلا افراد به انواع ویروس‌های عفونی مانند HPV را بخوبی نشان می‌دهند.

عفونت HPV مهمترین عاملی است که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد. از آنجایی که زنان جوان فعالیت جنسی بیشتری نسبت به افراد نوجوان و مسن دارند، احتمال ابتلا آنها به این نوع سرطان بیشتر است.

 البته سن ابتلا به سرطان دهانه رحم تنها عامل مهم در ابتلا به این بیماری نیست. سایر عوامل مانند: اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف طولانی مدت داروهای ضد بارداری و ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به این نوع سرطان دارد.

سرطان دهانه رحم با سن افراد ارتباط نزدیکی دارد. سن ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان بین ۳۵ تا ۴۴ سال در نظر گرفته می‌شود. البته انجام تست غربالگری در هر سنی برای زنان واجب است.

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم (2)
سن ابتلا به سرطان دهانه رحم (2)
برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: