• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

بطور قطع 3 ماهه سوم بارداری یا همان 3 ماه آخر، شیرین ترین دوره 9 ماه بارداری خواهد بود.س از گذشت دو دوره 3 ماهه حساس، حالا تمام آزمایش ها و غربالگری ها انجام شده و پدر و بویژه مادر خود را برای ورود نوزاد زیبای خود آماده خواهند کرد و بی صبرانه ماه های آخر را سپری می کنند. البته همچنان اهمیت دارد که پدر و مادر و حتی نزدیکان، با ویژگی ها و علائم شایع سه ماهه سوم و آخر نیز آشنا باشند و ماه ها و روزهای پایانی را نیز به سلامت پشت سر بگذراند.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “سه ماهه سوم بارداری” پرداخته است.

بطور قطع 3 ماهه سوم بارداری یا همان 3 ماه آخر، شیرین ترین دوره 9 ماه بارداری خواهد بود.س از گذشت دو دوره 3 ماهه حساس، حالا تمام آزمایش ها و غربالگری ها انجام شده و پدر و بویژه مادر خود را برای ورود نوزاد زیبای خود آماده خواهند کرد و بی صبرانه ماه های آخر را سپری می کنند. البته همچنان اهمیت دارد که پدر و مادر و حتی نزدیکان، با ویژگی ها و علائم شایع سه ماهه سوم و آخر نیز آشنا باشند و ماه ها و روزهای پایانی را نیز به سلامت پشت سر بگذراند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

ما در این مقاله به بررسی حالات و علائم سه ماهه سوم خواهیم پرداخت و مطالب مفیدی را در این باره ارائه خواهیم داد.

سه ماهه سوم بارداری

ماه هفتم در سه ماهه سوم بارداری و علائم آن

در ماه هفتم بارداری، کوچولوی ما به سرعت در حال رشد است و بیشتر و بیشتر شبیه کودکی می شود که به زودی روی خود را به همگان نشان خواهد داد . به عنوان مثال، او در حال چاق شدن است و پوستش مات و کامل می شود. شکم مادر نیز در حال رشد است و در نتیجه ممکن است او را با چالش های فیزیکی روبرو کند؛ البته باید به خاطر داشت که هر روزی که کمردرد یا خستگی مادر بیشتر می شود، یک روز او را به ملاقات با نوزاد دلبند خود نزدیک تر می کند.

در ماه هفتم، کودک مشغول توسعه اندام ها و سیستم هایی است که به او کمک می کند در خارج از رحم زنده بماند. برای مثال، ریه‌های او شروع به تولید ماده‌ای به نام سورفکتانت می‌کنند که به ریه‌ها اجازه می‌دهد به درستی منبسط و منقبض شوند.

علائم ماه هفتم در سه ماهه سوم بارداری

در این زمان، معمولاً رشد شکم و حرکت نوزاد کاملاً محسوس خواهد بود. از علائم شایع و مهم در ماه هفتم بارداری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سیاتیک:

 همانطور که رحم مادر رشد می کند، آرام آرام به عصب سیاتیک فشار وارد خواهد، که می تواند موجب بروز درد لگن یا کمر درد شود. اگر درد در قسمت پایین کمر یا لگن شروع شده و به سمت پایین یک پا حرکت کند، ممکن است درد سیاتیک ایجاد شده باشد، اما فقط پزشک می تواند تشخیص دقیق تری دهد. یک کمپرس آب گرم یا سرد می تواند به تسکین درد کمک کند حرکات کششی صحیح نیز بی تاثیر نخواهند بود. اگر مادر در هر زمانی متوجه بی حسی در پاهای خود شود، باید فوراً به پزشک خود اطلاع داده و به مراکز درمانی مراجعه نماید. معمولاً دردهای سیاتیک پس از تولد نوزاد از بین می روند.

درد لگن:

 هورمون های بارداری اتفاقات عجیب و غیرمنتظره ای را در بدن مادر بوجود می آورند؛ به عنوان مثال، آنها در شل شدن مفاصلی که دو طرف لگن را آماده زایمان می کنند، کمک می کنند. این امر می تواند باعث ایجاد درد لگن شود.

خونریزی یا لکه بینی:

مقداری خونریزی خفیف یا لکه بینی در این دوره طبیعی خواهد بود؛ اما بهتر است این مطلب را با پزشک متخصص در میان گذاشت.

سه ماهه سوم بارداری

ماه هشتم در سه ماهه سوم بارداری و علائم آن

تا اینجای مسیر بسیار طولانی بوده است، اما حتی حالا هم باید منتظر اتفاقات زیادی در ماه هشتم بارداری بود. سه ماهه سوم بارداری تماماً به رشد و افزایش وزن کودک مربوط می شود و تا موعد دیدار ادامه خواهد داشت. در این ماه، کودک به سرعت در حال افزایش وزن و چاق شدن است و به وزن نهایی تولدش نزدیک تر می شود.

موهای ظریفی به نام lanugo که بدن کوچک او را در چند هفته گذشته پوشانده بود شروع به از بین رفتن می کنند و در عوض ممکن است موهای سر او شروع به رشد کنند.

علائم ماه هشتم در سه ماهه سوم بارداری

تنگی نفس:

 همانطور که رحم بزرگ می شود، فضای شکم تنگ می شود. رحم ممکن است معده را به سمت ریه ها فشار دهد و تنفس عمیق  را سخت کند. می توان با ایستادن و نشستن تا جای ممکن، به ریه ها فضای بیشتری داد.

هموروئید:

 افزایش گردش خون می تواند باعث بزرگ شدن سیاهرگ ها شود که گاهی اوقات می تواند موجب بروز خارش شود و یا حتی دردناک شوند. زمانی که این سیاهرگ‌ ها در اطراف ناحیه رکتوم ظاهر شوند، اصطلاحاً فرد درگیر هموروئید شده است. بروز هموروئید در دوران بارداری بسیار رایج می باشد چرا که رحم بر وریدها فشار آورده و جریان خون را به سمت پایین بدن وارد می کند. برای جلوگیری از بروز هموروئید، بهتر است که فیبر کافی به بدن برسد و بدن هیدراته بماند.

استرس یا اضطراب:

طبیعی است هنگامی که مادر به روزهای پایانی بارداری نزدیک می شود علائم احساسی بیشتری را تجربه کند. طبیعی است که نگران زایمان باشد و به فکر این که قرار است چگونه زندگی خانوادگی او پس از آوردن نوزاد به خانه تغییر کند، افتاده و درگیر استرس و اضطراب شود. در این اوقات صحبت کردن با خانواده، دوستان یا پزشکان می تواند به کنترل اضطراب مادر کمک نماید.

ماه نهم در سه ماهه سوم بارداری و علائم آن

بله! اکنون پایان بارداری در پیش است و روز دیدار نزدیک است. باید بخاطر داشت که کوچولوی ما تا 39 هفتگی کامل در نظر گرفته نمی شود و برای زایمان آماده نیست و از هر 20 زن فقط 1 نفر در تاریخ دقیق زایمان خود زایمان می کنند.

ریه های کودک درست تا زمان تولد رشد می کنند و برای اولین نفس و اولین گریه بسیار مهم او آماده می شوند و به زودی همگی از میزان سر و صدایی که او می تواند ایجاد کند شگفت زده خواهند شد!

علائم ماه نهم در سه ماهه سوم بارداری

تکرر ادرار:

همانطور که کودک به رشد خود ادامه می دهد و برای آماده شدن برای تولد به داخل لگن مادر می افتد، همچنان قادر است به مثانه فشار وارد کرده و موجب تکرر ادرار شده و یا در هنگام عطسه کردن یا خندیدن موجب نشی ادرار شود.

تورم پاها:

در بیشتر موارد، احتباس مایعات اضافی و هورمون ها در ایجاد این حالت مقصر هستند.  همانطور که رحم رشد می کند، به وریدهای خاصی نیز فشار وارد می کند که می تواند جریان خون را از نیمه پایینی بدن به نیمه بالایی کاهش دهد. تسکین این حالت، بهتر است مادر تا حد امکان پاهای خود را بالا گذاشته و از ایستادن طولانی مدت خودداری کند.

سوزن سوزن شدن یا بی حسی در انگشتان و دست ها:

 اگر مادر احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست یا مچ دست خود داشته باشد، ممکن است درگیر سندرم تونل کارپال شده باشد. تونل کارپال سیستمی از استخوان ها و اعصاب در سمت کف مچ دست است. افزایش احتباس مایعات در دوران بارداری می تواند فشار مضاعفی بر این استخوان ها و اعصاب وارد کند و باعث ایجاد احساس گزگز یا بی حسی شود. این ناراحتی معمولاً پس از زایمان کاهش می‌یابد.

سه ماهه سوم بارداری

در پایان

سه ماهه سوم بارداری در واقع پلی میان مادر و نوزاد اوست و قطعاً دوره ای طلایی و شیرینی خواهد بود. بهتر است با آشنایی در مورد حالات روحی و فیزیکی این دوره به گذران ساده تر و سالم تر آن کمک نمود.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: