• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

علت بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان

علت بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان

علت بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان

علت بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان تنها به یک شاخه خاص محدود نمی‌شود.

یکی از مشکلات رایج پس از زایمان بی‌اختیاری ادرار است. در این شرایط معمولاً بانوان به‌سختی می‌توانند ادرار خود را کنترل کنند.در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “علت بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان” پرداخته است.

.

بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان

معمولاً در دوران بارداری یا بعد از آن بسیاری از خانم‌ها بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند. در این شرایط اغلب خانم‌ها خجالت‌زده می‌شوند و احساس خوبی نسبت به خود ندارند. این شرایط ممکن است که تا مدت‌ها بعد از زایمان باقی بماند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

علت بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان چیست؟

مسلماً زایمان کردن بسیار سخت است و مشکلاتی را برای بانوان به همراه خواهد داشت. همان‌طور که در بالا بیان شده است، یکی از این مشکلات عدم توانایی خانم‌ها برای کنترل ادرار است. بانوان می‌توانند با تشخیص علت بی‌اختیاری ادرار راه حلی برای درمان مشکل خود پیدا کنند.

1- شل شدن بافت‌های بدن

معمولاً بعد از زایمان بافت‌ها و عضلات رحم، شکم و مثانه شل می‌شوند. در واقع این شرایط با بیشتر شدن وزن جنین تشدید می‌شود. با گذشت زمان و با افزایش افتادگی این قسمت‌ها به‌تدریج بی‌اختیاری ادرار ایجاد خواهد شد.

علت بی‌اختیاری ادرار
علت بی‌اختیاری ادرار

شل شدن بافت‌های مثانه علت بی‌اختیاری ادرار محسوب می‌شود.

2- ضعیف شدن عضلات کف لگن

زمانی که خانم‌ها زایمان می‌کنند و جنین متولد می‌شود، فشارهای بسیاری به لگن وارد خواهد شد. در واقع عضلات کف لگن نه‌تنها کشیده می‌شوند، بلکه ضعیف نیز خواهند شد. همچنین در این شرایط بانوان نمی‌توانند هنگام عطسه کردن عضلات مثانه خود را کنترل کنند. در نتیجه ضعیف شدن لگن علت بی‌اختیاری ادرار محسوب می‌شود.

3- آسیب‌های وارد شده به لگن

معمولاً عصب‌های لگن که وظیفه کنترل عملکرد مثانه را به عهده دارند، ممکن است هنگام عمل زایمان طبیعی یا بعد از آن آسیب ببیند. در واقع فشار وارد شده به عصب لگنی سبب ایجاد بی‌اختیاری ادرار در بسیاری از بانوان می‌شود.

4- استرس

اغلب بی‌اختیاری ادرار علت‌های مختلفی دارد. ولی امکان دارد که بسیاری از خانم‌ها به دلیل استرس زیاد این شرایط را تجربه کنند. علاوه بر این خندیدن، سرفه کردن، عطسه کردن و دویدن فشارهای زیادی را به مثانه وارد خواهد کرد. در نتیجه مادران نمی‌توانند ادرار خود را کنترل کنند.

5- افزایش سن

با گذشت زمان و افزایش سن معمولاً تغییراتی در مثانه خانم‌ها ایجاد می‌شود. در این شرایط هر چه‌قدر که بانوان دیرتر برای بارداری اقدام کنند، ممکن است که با بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان مواجه شوند. به بیانی دیگر مثانه نمی‌تواند در نگهداری از ادرار عملکرد خوبی را داشته باشد. در نتیجه با افزایش سن بی‌اختیاری ادرار پس از زایمان نیز بیشتر می‌شود.

علت بی‌اختیاری ادرار (1)
علت بی‌اختیاری ادرار (1)

علت بی‌اختیاری ادرار و افزایش سن

6- فشار وارد کردن به لگن

 گاهی اوقات بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند که نوزاد خود را به طور طبیعی زایمان کنند. در این شرایط نیز آنها مجبور هستند که فشار زیاد و مداومی را به قسمت لگن وارد کنند که بتوانند زایمان طبیعی داشته باشند. در این شرایط نیز عصب لگنی با آسیب‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. در نتیجه این بانوان با عدم کنترل ادرار مواجه می‌شوند.

7- اضافه‌وزن

یکی دیگر از علت‌های بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان اضافه‌وزن محسوب می‌شود. زیرا اضافه‌وزن فشار زیادی را به مثانه و ماهیچه‌های اطراف آن وارد می‌کند. در نتیجه با افزایش فشار این عضلات به‌تدریج ضعیف‌تر خواهند شد. در این شرایط معمولاً خانم‌ها به هنگام عطسه یا سرفه کنترل ادرار را از دست می‌دهند.

 8- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن، علت بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان محسوب می‌شود. در واقع خانم‌هایی که تنباکو مصرف می‌کنند، در مقایسه با خانم‌های دیگر به‌سختی می‌توانند ادرار خود را کنترل کنند.

9- سابقه خانوادگی

ممکن است که در برخی از خانم‌ها سابقه بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان وجود داشته باشد. در نتیجه در این شرایط اغلب بانوان مانند اعضای خانواده خود بعد از وضع حمل از این مشکل رنج می‌برند.

10- رژیم غذایی ناسالم

متأسفانه بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری به رژیم غذایی خود توجه نمی‌کنند. همچنین آنها اغلب غذاهای ناسالم و فست‌فود مصرف می‌کنند. خوردن این غذاها به‌مرور باعث ازدست‌دادن کنترل ادرار می‌شود. بهتر است که خانم‌های باردار از غذاهایی که حاوی فیبر و پروتئین هستند، استفاده کنند. علاوه بر این بانوان نباید نوشیدنی‌های مضر حاوی کافئین و الکل بنوشند.

علت بی‌اختیاری ادرار (2)
علت بی‌اختیاری ادرار (2)

خوردن غذاهای ناسالمعلت بی‌اختیاری ادرار  است.

بی‌اختیاری زنان مشکلی رایج است که ممکن است بعد از زایمان برای مادران ایجاد شود. دانستن علت بی‌اختیاری ادرار تأثیر خوبی بر کنترل کردن این مشکل دارد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: