• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

فشار خون بارداری

فشار خون بارداری

فشار خون بارداری

فشار خون بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

برخی از زنان در دوران بارداری خود فشار خون بالایی را تجربه می کنند که اصطلاحاً به آن فشار بارداری می گویند
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “فشار خون بارداری” پرداخته است.

برخی از زنان در دوران بارداری خود فشار خون بالایی را تجربه می کنند که اصطلاحاً به آن فشار بارداری می گویند. این مساله می تواند مادر و کودک را در معرض خطر قرار داره و دوران بارداری را با مشکل مواجه نماید. فشار خون بالا همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در حین و پس از زایمان شود. اما خبر خوب این است که فشار خون بارداری قابل پیشگیری و درمان می باشد.

ما در این مقاله سعی داریم که به بررسی موضوع فشار خون بارداری بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در مورد آن ارائه نمائیم.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
1 12

فشار خون بالا به چه معنا است؟

فشار خون در واقع نیرو و فشاری است که خون در زمان پمپاژ از سوی قلب به دیواره شریان‌ها وارد می‌آورد. فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می دهد که این نیرو و فشار وارد شده به دیواره شریان خیلی زیاد باشد.

فشار خون بارداری

برخی از خانم ها که بصورت عادی دچار فشار خون نبوده اما در دوران بارداری و پس از هفته 20 بارداری و بدون بروز علائم خاص دیگر دچار فشار خون بالا می شوند معمولاً درگیر فشار خون بارداری شده اند. فشار خون بالا در بارداری انواع مختلفی دارد که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

فشار خون بارداری

فشار خون بارداری فشار خون بالایی است که فرد در دوران بارداری به آن مبتلا شده که بعد از هفته 20 بارداری شروع می شود. این نوع فشار خون معمولاً علائم دیگری ندارد و در بسیاری از موارد آسیبی به مادر و نوزاد وارد نمی کند و اغلب در عرض 12 هفته پس از زایمان از بین می رود. اما خطر ابتلا به فشار خون بالا را در آینده برای مادر افزایش می دهد. این نوع فشار خون گاهی اوقات ممکن است شدید باشد و منجر به زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد در زمان تولد شود. همچنین امکان دارد که برخی از زنان مبتلا به فشار خون بارداری به پره اکلامپسی مبتلا شوند.

فشار خون مزمن

فشار خون مزمن فشار خون بالایی است که قبل از هفته بیستم بارداری یا قبل از بارداری شروع شده است. برخی از زنان ممکن است مدت ها قبل از باردار شدن به آن مبتلا بوده باشند، اما تا زمانی که فشار خون خود را در ویزیت قبل از زایمان چک نکردند، از آن اطلاع نداشتند. گاهی اوقات فشار خون مزمن نیز می تواند منجر به پره اکلامپسی شود.

2 11

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی افزایش ناگهانی فشار خون پس از هفته بیستم بارداری است که معمولاً در سه ماهه آخر اتفاق می افتد. در موارد نادر، علائم ممکن است تا پس از زایمان شروع نشود. به این حالت پره اکلامپسی پس از زایمان می گویند. پره اکلامپسی همچنین شامل علائم آسیب به برخی از اندام های مادر مانند کبد یا کلیه می باشد. علائم ممکن است شامل دفع پروتئین در ادرار و فشار خون بسیار بالا باشد. پره اکلامپسی می تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرات جدی یا حتی تهدید کننده زندگی در پی داشته باشد.

چرا فشار خون بالا در دوران بارداری مشکل ساز است؟

بطور کلی هر مشکلی در طول بارداری می تواند خطرات مختلفی را برای مادر و جنین در پی داشته باشد. فشار خون بارداری نیز یکی از مواردی است که در دوران بارداری خطرات مختلفی را به همراه دارد، از جمله:

  • کاهش جریان خون به جفت
  • جدا شدن جفت
  • ایجاد محدودیت رشد داخل رحم
  • آسیب به سایر اعضای بدن مادر
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • زایمان زودرس
  • بیماری قلبی عروقی آینده

درمان فشار خون بارداری

بطور کلی اگر فشار خون در درجه قرار داشته باشد یعنی کودک بطور کامل رشد نکرده است، در این موارد پزشک احتمالاً موارد زیر را توصیه می کند:

مادر استراحت کرده و به پهلوی چپ خود دراز بکشد تا وزن نوزاد از روی رگ های خونی اصلی وی برداشته شود.

افزایش تعداد دفعات معاینات قبل از تولد

مصرف نمک کمتر

نوشیدن 8 لیوان آب در روز

اما اگر فشار خون بارداری در شرایط نگران کننده تری باشد، پزشکان اغلب دارو درمانی را با داروهای  ACE، داروهای بر پایه رنین و آنژیوتانسین را تجویز خواهند کرد.

3 9

در پایان

ما در این مقاله به بررسی موضوع فشار خون بارداری پرداخته و مطالب مفیدی را در این زمینه بیان کردیم.

بارداری و حاملگی یکی از حساس ترین دوران زندگی هر خانمی است که قصد دارد طعم مادری را بچشد. مراقبت ها و آگاهی های لازم در مورد خطرات و مشکلات این دوره می تواند طی کردن این زمان و سلامت مادر و کودک را تضمین نماید. یکی از مشکلات شایعی که اغلب برای بانوان در طول دوره بارداری رخ می دهد، فشار خون بارداری است که انواع مختلفی دارد و در صورت کنترل نشدن می تواند آسیب های جدی به مادر و جنین وارد نماید.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب قبلی
عمل هیستروسکوپی
مطلب بعدی
عمل هیسترکتومی