• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

قرص اورژانسی لوونورژسترل

قرص اورژانسی لوونورژسترل

قرص اورژانسی لوونورژسترل

قرص اورژانسی لوونورژسترل؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

قرص اورژانسی لوونورژسترل در واقع برای جلوگیری از بارداری پس از مقاربت جنسی محافظت نشده یا به معنای رابطه جنسی بدون استفاده از هیچ روش پیشگیری از بارداری یا با روش پیشگیری از بارداری که ناموفق بوده یا به درستی استفاده نشده است استفاده می شود.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “قرص اورژانسی لوونورژسترل” پرداخته است.

قرص اورژانسی لوونورژسترل در واقع برای جلوگیری از بارداری پس از مقاربت جنسی محافظت نشده یا به معنای رابطه جنسی بدون استفاده از هیچ روش پیشگیری از بارداری یا با روش پیشگیری از بارداری که ناموفق بوده یا به درستی استفاده نشده است استفاده می شود. از قرص پیشگیری لوونورژسترل نباید بطور مداوم برای جلوگیری از بارداری استفاده شود. این دارو باید به عنوان یک ضد بارداری اضطراری و یا پشتیبان در مواردی که کنترل بارداری منظم ناموفق است، بطور نادرست استفاده شود. لوونورژسترول در دسته ای از داروها به نام پروژستین قرار دارد. این قرص با جلوگیری از آزاد شدن تخمک از تخمدان یا جلوگیری از لقاح تخمک توسط اسپرم عمل می کند. همچنین ممکن است با تغییر پوشش داخلی رحم برای جلوگیری از پیشرفت بارداری این کار را انجام دهد. لوونورژسترل ممکن است از بارداری جلوگیری کند، اما قطعاً از گسترش ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان HIV ویروسی که باعث سندرم نقص ایمنی اکتسابی می شود و سایر بیماری‌های مقاربتی ، جلوگیری نمی‌کند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
قرص اورژانسی لوونورژسترل

نحوه مصرف قرص اورژانسی لوونورژسترل و نکات مهم قبل از مصرف

لوونورژسترول به صورت قرصی و  برای مصرف خوراکی عرضه می شود. اگر قصد دارید لوونورژسترل را به صورت تک قرص مصرف کنید، باید یک قرص را در اسرع وقت و ظرف مدت 72 ساعت پس از مقاربت جنسی محافظت نشده مصرف کنید. اما اگر قصد دارید لوونورژسترل را به صورت دو قرص مصرف کنید، باید یک قرص را در اسرع وقت و ظرف مدت 72 ساعت پس از مقاربت جنسی محافظت نشده مصرف کرده و دوز دوم را 12 ساعت بعد از اولین قرص مصرف کنید. باید گفت اگر لوونورژسترل در اسرع وقت پس از مقاربت جنسی محافظت نشده مصرف شود، بهترین اثر را دارد.

یادتان باشد که اگر کمتر از 2 ساعت پس از مصرف یک دوز لوونورژسترل، استفراغ کردید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.  از آنجایی که می توانید به زودی پس از درمان با لوونورژسترول باردار شوید، باید به استفاده از روش منظم کنترل بارداری خود ادامه دهید یا بلافاصله استفاده از کنترل بارداری معمولی خود را شروع کنید.

قرص اورژانسی لوونورژسترل

نکات مهم قبل از مصرف لوونورژسترل

اگر به قرص اورژانسی لوونورژسترل یا هر یک از ترکیبات موجود در آن حساسیت دارید، حتماً این موضوع را به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز خود لیستی از مواد تشکیل دهنده را بخواهید. حتماً قبل از مصرف، به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای دیگری با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های غذایی مصرف کرده یا می کنید؛ چرا که ممکن است برخی از آنها اگر با این دارو مصرف شوند، می توانند تاثیر آن را خنثی کرده و یا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

همچنین بهتر است شرایط پزشکی موجود خود را نیز به پزشک اطلاع دهید. برای مثال اگر باردار هستید نباید از قرص اورژانسی لوونورژسترل استفاده کنید. لوونورژسترول نمی تواند حاملگی را که از قبل شروع شده است، پایان دهد.

لازم به ذکر است که پس از مصرف لوونورژسترل، طبیعی است که قاعدگی بعدی شما یک هفته زودتر یا دیرتر از زمان مورد انتظار شروع شود. اگر قاعدگی بعدی شما بیش از 1 هفته پس از تاریخ مورد انتظار به تعویق افتاد، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است باردار باشید و احتمالاً باید آزمایش بارداری بدهید.

عوارض جانبی قرص اورژانسی لوونورژسترل

لوونورژسترل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است که اگر هر یک از این علائم در شما شدید است یا از بین نرفت، آن را به پزشک خود خود اطلاع دهید:

  • خونریزی قاعدگی شدیدتر یا سبکتر از معمول
  • لکه بینی یا خونریزی بین دوره های قاعدگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • خستگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • درد یا حساسیت سینه

به یاد داشته باشید که برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

درد شدید زیر شکم 3 تا 5 هفته پس از مصرف قرص اورژانسی لوونورژسترل

قرص اورژانسی لوونورژسترل

در پایان

قرص اورژانسی لوونورژسترول یک داروی پیشگیری از بارداری اضطراری است که برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی محافظت نشده یا پس از شکست روش های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده می شود. با جلوگیری از رشد کامل تخمک زن عمل می کند و به عنوان یک پیشگیری اضطراری برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده می شود. این دارو در واقع راهی ایمن و موفق را پس از مقاربت محافظت نشده یا شکست پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری ناخواسته ارائه می دهد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: