• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

قرص ضد بارداری و اضافه وزن

قرص ضد بارداری و اضافه وزن

قرص ضد بارداری و اضافه وزن

قرص ضد بارداری و اضافه وزن؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

یک باور رایج که در مورد کنترل بارداری هورمونی در میان افراد رایج می باشد این است که مصرف قرص های ضدبارداری باعث افزایش وزن می شود. این حقیقت وجود دارد که برخی افراد ممکن است هنگام استفاده از قرص های کنترل بارداری هورمونی وزن اضافه کنند یا برخی دیگر ممکن است پس از مصرف، دچار نفخ یا تغییراتی مانند مقدار و توزیع چربی در ساختار بدن خود شوند که می‌تواند موجب حس اضافه وزن در فرد شود.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “قرص ضد بارداری و اضافه وزن” پرداخته است.

یک باور رایج که در مورد کنترل بارداری هورمونی در میان افراد رایج می باشد این است که مصرف قرص های ضدبارداری باعث افزایش وزن می شود. این حقیقت وجود دارد که برخی افراد ممکن است هنگام استفاده از قرص های کنترل بارداری هورمونی وزن اضافه کنند یا برخی دیگر ممکن است پس از مصرف، دچار نفخ یا تغییراتی مانند مقدار و توزیع چربی در ساختار بدن خود شوند که می‌تواند موجب حس اضافه وزن در فرد شود. در هر صورت نگرانی در مورد عوارض جانبی قرص های ضد بارداری مانند افزایش وزن و …، برخی افراد را از مصرف اینگونه داروها باز می دارد. عموماً افرادی که ادعا می کنند وزن آنها در حین استفاده از محصولات و داروهای کنترل بارداری هورمونی افزایش پیدا کرده است، همان افرادی هستند که استفاده از این محصولات را به یکباره و بدون مشورت با پزشک قطع کرده اند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
قرص ضد بارداری و اضافه وزن

قرص ضد بارداری و تاثیرات آن بر اضافه وزن

در مورد اضافه وزن باید به این نکته مهم توجه کرد که مفهومی که به عنوان وزن یا نوع بدن ایده آل در نظر گرفته می شود تحت تأثیر باورهای اجتماعی و فرهنگی است که بطور مداوم و در طول زمان در حال تغییر هستند. متأسفانه در برخی فرهنگ ها، فشار مضری برای انطباق با استانداردهایی وجود دارد که ممکن است واقع بینانه نباشد. حتی معیارهای علمی مانند شاخص توده بدنی  BMI نیز نمی تواند به اندازه کافی و قاطع این معیار را طبقه بندی کند. اما از آنجایی که موضوع اضافه وزن به کنترل بارداری مربوط می شود، برخی از افراد ممکن است از افزایش وزن بترسند، برخی ممکن است تمایل به آن داشته باشند و برخی دیگر نیز ممکن است آن را مهم ندانند. اگرچه بررسی‌های گسترده نشان نداده‌اند که مصرف این قرص ها باعث افزایش وزن می‌شود، اما می‌توان گفت که مصرف آنها می تواند شکل و ترکیب بدن یک زن را به دلیل احتباس مایعات و چربی تغییر دهد.

تاثیر قرص ضد بارداری و اضافه وزن

تغییرات در سطح هورمون ها در دوران بلوغ و یائسگی می تواند بر ترکیب و ساختار بدن افراد تأثیر بگذارد. با شروع بلوغ، استروژن باعث می شود که چربی بدن بر روی سینه، ران، باسن و باسن تجمع کند. تغییرات هورمونی که در طول و بعد از یائسگی رخ می دهد نیز باعث افزایش چربی بدن، به ویژه در اطراف شکم می شود. برخی افراد در حوالی یائسگی افزایش وزن را تجربه می کنند، اما عموماً اعتقاد بر این است که این امر بیشتر با افزایش سن و پارامترهای تحت تاثیر آن مرتبط است تا تغییرات هورمونی. هورمون‌ها نیز احتمالاً بر مصرف غذا در طول چرخه قاعدگی تأثیر می‌گذارند. مصرف غذا در طول فاز فولیکولی یعنی زمانی که نیمه اول چرخه زمانی که استروژن هورمون غالب است، تا زمان تخمک گذاری و آزاد شدن تخمک از تخمدان کاهش می یابد و سپس در مرحله لوتئال یا همان نیمه دوم چرخه زمانی که پروژسترون غالب است، افزایش می یابد.

کدام یک از داروهای ضد بارداری بیشتر باعث افزایش وزن می شوند؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد کنترل بارداری هورمونی در برخی افراد، باعث افزایش وزن می شود. اما در اکثر افراد به نظر نمی رسد که این قرص ها باعث افزایش وزن شود و IUD هورمونی احتمالاً باعث افزایش وزن در آنها نمی‌شود. اما عملیات های نظیر ایمپلنت و تزریق یا شات ضد بارداری ممکن است در افزایش وزن برخی افراد نقش داشته باشد.

عوارض قرص های ضد بارداری

مصرف قرص های ضد بارداری همچنین می توانند دارای عوارض مختلفی از جمله موارد زیر نیز باشند:

  • حالت تهوع
  • حساس شدن یا بزرگ شدن سینه
  • سردرد
  • لکه بینی یا خونریزی ناگهانی
  • عدم قاعدگی یا آمنوره
  • افزایش وزن
  • تغییرات خلق و خوی
  • کاهش میل جنسی
قرص ضد بارداری و اضافه وزن

در پایان

مصرف قرص ضد بارداری و اضافه وزن یکی از دغدغه های بزرگ افرادی است که سعی دارند از بارداری ناخواسته جلوگیری نمایند. قطعاً استفاده از هر قرص و دارویی با فواید و مضرات و عوارض خاص خود همراه می باشد؛ بنابراین برای بهره مندی از خواص داروها و رسیدن به نتیجه دلخواه بهتر است افراد همواره از پزشک متخصص مشورت گرفته و سپس اقدام به مصرف یا حتی قطع مصرف دارو یا قرص خاصی نمایند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب بعدی
جدا شدن جفت