• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

نحوه خوابیدن در دوران بارداری

نحوه خوابیدن در دوران بارداری

نحوه خوابیدن در دوران بارداری

نحوه خوابیدن در دوران بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

قطعا بایدها و نبایدها و بطور کلی قوانینی که یک مادر در طول بارداری به آنها توجه نماید، می تواند امری مشکل و خسته کننده باشد. از دوری‌کردن از ورزش‌ها و فعالیت های روزانه مختلف مورد علاقه‌ گرفته تا اجتناب از مصرف برخی غذاها، همگی می توانند از دغدغه های اصلی یک مادر در دوران بارداری باشند.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “نحوه خوابیدن در دوران بارداری” پرداخته است.

قطعا بایدها و نبایدها و بطور کلی قوانینی که یک مادر در طول بارداری به آنها توجه نماید، می تواند امری مشکل و خسته کننده باشد. از دوری‌کردن از ورزش‌ها و فعالیت های روزانه مختلف مورد علاقه‌ گرفته تا اجتناب از مصرف برخی غذاها، همگی می توانند از دغدغه های اصلی یک مادر در دوران بارداری باشند.

یکی دیگر از مهمترین مشکلات و معضلات مادران که با گذشت زمان بصورت هفته به هفته و با بزرگ شدن شکم آنها به لیست نگرانی ها و دغدغه ها اضافه می شود، موقعیت های خواب آنها و موضوع نحوه خوابیدن در دوران بارداری می باشد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

ما در این مقاله سعی داریم که به بررسی حقایق مربوط به وضعیت خواب در دوران بارداری و نحوه خوابیدن در دوران بارداری و همچنین بررسی این مطلب که نحوه استراحت مادر چگونه می تواند بر سلامت کودک تأثیر بگذارد، بپردازیم.

نحوه خوابیدن در دوران بارداری

خوابیدن به پهلو

بطور کلی پزشکان توصیه می کنند که بهتر است مادر در دوران بارداری به پهلو بخوابد، به خصوص با گذشت زمان نیز این توصیه به مادران شدت می گیرد؛ چرا که با بزرگتر شدن جنین، احتمال اینکه جریان خون به رحم فشار بیشتری وارد نماید افزایش می یابد. مطالعات صورت گرفته بر روی مبحث نحوه خوابیدن در دوران بارداری نشان می دهند که خوابیدن مادر بر روی پشت می تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد و خطر مرده‌زایی در افرادی که به پشت می‌خوابند پس از 28 هفته افزایش می‌یابد.

خوابیدن به سمت چپ

خوابیدن به پهلوی چپ اغلب به عنوان یک پیشنهاد ایده آل در دوران بارداری مطرح و شناخته می شود. قرار گرفتن در سمت چپ بدن باعث می شود تا جریان خون بهینه از ورید اجوف تحتانی جریان یابد. این سیاهرگ بزرگ در واقع به موازات ستون فقرات بدن و در سمت راست قرار دارد و وظیفه انتقال خون را به قلب و به نوبه خود به جنین بر عهده دارد.

خوابیدن به پهلوی چپ همچنین فشار را از روی کبد و کلیه های مادر کم می کند که این امر به معنای ایجاد فضای بیشتر برای عملکرد صحیح می باشد و به مشکلات تورم در دست‌ها و مچ پاها نیز کمک می‌کند.

سمت راست

همانطور که گفته شد اغلب خوابیدن به سمت چپ پوزیشن مناسب و ایده آلی برای خوابیدن است اما آیا باید همیشه از خوابیدن بر روی پهلوی سمت راست اجتناب نمود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که طبق مطالعاتی که در سال 2019 بر روی خوابیدن به سمت چپ و راست صورت گرفت اعلام شد، هنگامی که مادر به سمت راست خود می‌خوابد، کمی مشکلات فشرده‌سازی در IVC بوجود می آید، اما اگر مادر به خوابیدن بر روی پهلوی راست خود احساس نیاز پیدا کرد مشکل جدی ای پیش نخواهد آمد.

خوابیدن بر روی شکم

بطور کلی خوابیدن بر روی شکم تا زمانی که مادر به هفته های 16 تا 18 برسد مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد. از آن زمان به بعد و با بزرگ تر شدن شکم ممکن است مادر، خود احساس راحتی نداشته باشد چرا که در مورد جنین باید گفت که دیواره های رحم و مایع آمنیوتیک از کودک در برابر له شدن محافظت می کنند.

نحوه خوابیدن در دوران بارداری

خوابیدن به پشت

به طور کلی باید گفت که خوابیدن به پشت در طول سه ماهه اول، پوزیشنی ایمن در بحث نحوه خوابیدن در دوران بارداری نظر گرفته می شود. پس از آن دوره، ممکن است خوابیدن تمام طول شب به پشت احتمال مرده زایی را افزایش دهد. علاوه بر این، خوابیدن به پشت مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد. این وضعیت ممکن است موجب کمردرد، هموروئید، مشکلات گوارشی و گردش خون ضعیف در مادر شده یا احساس سبکی سر یا سرگیجه را برای وی به همراه آورد.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر مادر نیمه شب به پشت از خواب بیدار شد، باید نگران باشد؟ به احتمال زیاد خیر،  اما بهتر است که سریعاً تغییر حالت دهد. همچنین اگر مادری دارای خواب سنگین و محکمی می باشد و اغلب در زمان بیدار شدن خود را در پوزیشن طاق باز یا به پشت می بیند، بهتر است که یک بالشت کوچک بر پشت خود ببندد تا در لحظه ای که به پشت می خوابد هوشیار شود و تغییر وضعیت دهد و یا در زاویه‌ای قرار بگیرد که همچنان خون جریان داشته باشد و کودک را تغذیه کند.

راه هایی برای بهبود خوابیدن به پهلو

در این بخش از مبحث نحوه خوابیدن در دوران بارداری، به ارائه راه کارهایی برای مادرانی خواهیم پرداخت که خوابیدن به طرفین و پهلو برای آنها دشوار می باشد:

سه ماهه اول

خوابیدن در هر موقعیتی معمولاً در این دوره بلا مانع است. همچنین می توان به سادگی و با قرار دادن یک بالش یا یک بالش ارتوپدی که از فوم حافظه دار ساخته شده باشد در بین پاها ناراحتی را در باسن و پایین بدن کاهش داد.

سه ماهه دوم

همانطور که شکم مادر بزرگ می شود، باید از مناسب و محکم بودن تشک اطمینان حاصل نمود. تشک های بسیار نرم یا شل ممکن است موجب شوند که شکم مادر از حالت و فرم صحیح خود خارج شود. بالش های بارداری و مدل هایی که به شکل U یا C هستند و به دور کل بدن می پیچند می توانند مناسب باشند و به خوابیدن به پهلو کمک کنند.

سه ماهه سوم

در این دوره نیز بهتر است که مادر به استفاده از بالش بارداری برای حمایت شکم ادامه دهد. اگر این بالشها کمی دست و پا گیر شده اند، می توان بالش های گوه ای را بررسی نمود. آنها زیر شکم و پشت مادر چسبیده و غلت نمی خورند.

در این دوره اگر مادر به راحتی نتواند به پهلو بخوابد یا بالا تنه خود را بلند کند بهتر است از بالش ها استفاده کند تا بتواند  بالاتنه را با زاویه 45 درجه نگه دارد، به این ترتیب مادر دیگر روی پشت خود صاف نخواهد بود و فشار اضافه را از IVC خود حذف خواهد نمود.

نحوه خوابیدن در دوران بارداری

در پایان

ما در این مقاله به بررسی مطلب نحوه خوابیدن در دوران بارداری پرداختیم و انواع مدل های خوابیدن را برای یک مادر باردار ارائه دادیم. قطعاً مادر با آشنایی و آگاهی از این مطالب می توانند بهترین حالت را برای خواب راحت و ایمن انتخب نمایند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: