• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

نمونه برداری آندومتر

نمونه برداری آندومتر روشی برای بررسی مشکلات موجود در رحم است. نمونه برداری اندومتر تنها در چند دقیقه و اغلب در مطب پزشک انجام می گیرد؛

1. روش انجام نمونه برداری آندومتر
  2. خطرات نمونه برداری اندومتر
  3. بعد از نمونه برداری آندومتر
  4. درمان خشکی واژن چیست؟

این روش یک نمونه برداری ایمن است. اگر تست پاپ اسمیر نشان دهنده وجود سلول های پیش سرطانی در رحم باشد، پزشک انجام نمونه برداری اندومتر را توصیه می کند.

در صورت وجود علائمی چون قاعدگی های سنگین یا طولانی، قاعدگی های نامنظم، عدم بروز خونریزی قاعدگی، خونریزی بعد از یائسگی، خونریزی بعد از مصرف داروهای سرطان سینه مانند تاموکسیفن و افزایش ضخامت پوشش رحمی نیز نمونه برداری اندومتر انجام می گیرد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

این نمونه برداری اثری بر رفع این علائم ندارد اما پزشک را در تشخیص ناهنجاری موجود یاری می کند.

روش انجام نمونه برداری آندومتر

• در بیشتر موارد، این نمونه برداری در مطب پزشک انجام می شود. نمونه برداری اندومتر نیازی به بی حسی ندارد اما پزشک ممکن است مصرف داروهای ضد درد را 30 دقیقه قبل از مراجعه توصیه کند.
  • این نمونه برداری معمولا به 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز دارد. برای انجام آن، بیمار بر روی تخت معاینه قرار می گیرد و پاهای خود را بر روی رکاب ها قرار می دهد (همانند وضعیتی که برای تست پاپ اسمیر مورد نیاز است).
  • پزشک وسیله ای به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند تا آن را باز نگه دارد. بعد از تمیز کردن دهانه رحم، او ناحیه مورد نظر را بی حس می کند؛ این کار به کمک اسپری مخصوص یا تزریق دارو انجام می گیرد.
  • سپس پزشک با استفاده از یک وسیله باریک و منعطف به آرامی نمونه ای از بافت اندومتر رحم را با مکش بیرون می کشد.
  • حال نمونه برای بررسی در زیر میکروسکوپ و انجام آزمایشات لازم برای تشخیص سلول های غیر عادی همانند سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

خطرات نمونه برداری اندومتر

با این که این روش نمونه برداری روشی ایمن است، احتمال بروز خونریزی و عفونت به دنبال آن وجود دارد.

در موارد نادر، ابزاری که برای نمونه برداری مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است به دیواره رحم آسیب برساند. فرد باید قبل از نمونه برداری اندومتر پزشک را از بارداری خود آگاه سازد؛ نمونه برداری ممکن است عاملی برای سقط جنین باشد.

نمونه برداری اندومتر

بعد از نمونه برداری آندومتر

احتمال اندکی لکه بینی بعد از نمونه برداری اندومتر وجود دارد. فرد ممکن است دچار کرامپ و درد شود.

برای کنترل این مشکلات، پزشک داروهای ضد درد را تجویز می کند. برخی از این داروها همچون آسپیرین ممکن است خونریزی را افزایش دهند.

نمونه برداری آندومتر نمونه برداری آندومتر نمونه برداری آندومتر

فرد زمانی که احساس بهتری دارد می تواند به فعالیتهای روزانه خود ادامه دهد اما تا زمانی که خونریزی بعد از نمونه برداری اندومتر متوقف گردد، باید از تماس جنسی بپرهیزد.

نتایج نمونه برداری آندومتر

خونریزی غیر عادی ممکن است در اثر پولیپ ها و فیبروئیدها (توده های کوچک یا بزرگ در رحم)، عفونت در رحم همانند اندومتریت، سرطان اندومتر یا مشکل تیروئیدی ایجاد شود. پزشک بر اساس نتایج به دست آمده در نمونه برداری اندومتر، لزوم دریافت درمان را تعیین می کند.

در مواردی ممکن است نتایج این روش نمونه برداری کمک کننده نباشد؛ بدین معنی که وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی در رحم مشخص نشده باشد. در این صورت برای تشخیص دقیق تر، فرد تحت یک روش پزشکی به نام اتساع و کورتاژ قرار می گیرد.

نمونه برداری آندومتر

در این روش، نمونه بزرگ تری از بافت پوشاننده رحم برداشته می شود تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

در مواردی که وجود توده های سرطانی یا پیش سرطانی در نمونه برداری اندومتر تشخیص داده نمی شود، پزشک تست های دیگر را برای کسب اطلاعات بیشتر و تشخیص دقیق تر انجام می دهد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب قبلی
کولپوسکوپی