• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

نکات کلیدی دوران یائسگی

نکات کلیدی دوران یائسگی

نکات کلیدی دوران یائسگی

نکات کلیدی دوران یائسگی


یائسگی یک برهه طبیعی و مهم از زندگی یک خانم است و در سن 45 تا 50 سالگی به وجود می آید و تمامی زنان آن را تجربه خواهد کرد. در حقیقت یائسگی به معنای اتمام قاعدگی و بارداری است.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان وجراح زیبایی به این موضوع پرداخته است.

آنچه در این مقاله می خوانید

نکات کلیدی دوران یائسگی

علائم یائسگی

علائم یائسگی
علائم یائسگی

نکات کلیدی دوران یائسگی

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

به علت از بین رفتن هورمون های زنانه مسائلی در زندگی یک خانم به وجود می آید، که این مسائل عبارت است از:

گر گرفتگی ها، تغییرات هورمونی که باعث مشکلاتی در سیستم قلبی عروقی، در سیستم اسکلتی، استخوان و سیستم سکشوال یک خانم می شود، از همه مهم تر ممکن است مشکلات خلقی ایجاد کند و باعث افسردگی شود، تمامی زنان بایستی در این دوره سنی حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه داشته باشند.

یائسگی طبیعی

یائسگی طبیعی
یائسگی طبیعی

نکات کلیدی دوران یائسگی

یائسگی طبیعی به مرور و طی سه مرحله تدریجی اتفاق می افتد، که عبارت است از:

پیش یائسگی

نکات کلیدی دوران یائسگی

طبیعتا قبل از آنکه یائسگی اتفاق افتد، تخمدان ها به مرور با کاهش تولید استروژن همراه خواهند بود تا یائسگی کامل اتفاق افتد. جالب است بدانید که قبل از یائسگی، افت میزان استروژن به سرعت اتفاق می افتد.

یائسگی

به طور حتم زمانی که یائسگی اتفاق افتد، فرد قاعدگی نخواهد داشت و تخمدان استروژن بیشتری تولید کرده، اما تخمدان ها دیگر تخمک گذاری نخواهد داشت.

پیش از یائسگی

نکات کلیدی دوران یائسگی

طبیعتا زمانی که یائسگی اتفاق می افتد، علائمی همچون موارد فوق ذکر اتفاق می افتد. اما نکته ای جالب در این قسمت حائز اهمیت است که با اتفاق افتادن یائسگی استروژن با تولید کمتری مواجه می شود که این امر با افزایش سن بیشتر می شود.

یائسگی زودرس

یائسگی زودرس
یائسگی زودرس

نکات کلیدی دوران یائسگی

یائسگی زودرس تنها به دلیل وجود مشکلات و بیماری ها اتفاق می افتد.
ژنتیک و بیماری های خود ایمنی نقش بسزایی در بروز این عارضه خواهد داشت. عوامل متعدد بسیاری می تواند منجر به بروز یائسگی زودرس شود که عبارت است از:

نارسایی زودرس تخمدان

نارسایی زودرس تخمدان ها یک بیماری دائمی نیست، به طور طبیعی تخمدان ها وظیفه تولید استروژن و پروژسترون را دارند، در صورتی که تخمک گذاری یا رهاسازی تخمدان متوقف شود، در تولید این دو هورمون تغییراتی رخ می دهد، زمانی که این بیماری قبل از چهل سالگی اتفاق افتد می توان گفت: فرد مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان است.

یکی از جدیترین علائم ابتلا به یائسگی پوکی استخوان است که این عامل خود می تواند مشکلات اسکلتی، استخوانی جدی تری را برای زنان به وجود آورد. لذا به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی مراجعه به متخصص زنان و زایمان و چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید.

یائسگی القایی

زمانی که تخمدان ها به دلایل مختلفی همچون؛ پرتودرمانی یا شیمی درمانی دچار آسیب شوند و یا طی جراحی هایی همچون سرطان رحم یا اندومتریوز از بدن خارج شود، یائسگی القایی اتفاق می افتد.

کلام آخر

تمامی علائم فوق ذکر، درمان و عوامل پیشگیری کننده دارند و بایستی فقط تحت نظر باشید و در چنین دورانی مراجعه و چکاپ های دوره ای متخصصین زنان کمک می نماید، تا بتوانید این برهه از زندگی را به خوبی بگذرانید.

در صورتی که هر کدام از شما در این برهه از زندگی خود قرار دارید و این وضعیت موجب آزار شما شده است می توانید برای مدیریت این برهه از زندگی خود با یک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.
لذا در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید به قسمت انتهایی مقالات مراجعه نمایید و با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: