• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

خونریزی در دوران بارداری قطعاً می تواند نگران کننده باشد و به هر حال یک بارداری سالم در تئوری نباید باعث خونریزی واژینال شود. با این حال، علل دیگری نیز به جز قاعدگی برای خونریزی در بارداری وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده وگزارش های ارائه شده، خونریزی واژینال تقریباً در نیمی از بارداری ها رخ می دهد.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “هماتوم ساب کوریونیک” پرداخته است.

خونریزی در دوران بارداری قطعاً می تواند نگران کننده باشد و به هر حال یک بارداری سالم در تئوری نباید باعث خونریزی واژینال شود. با این حال، علل دیگری نیز به جز قاعدگی برای خونریزی در بارداری وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده وگزارش های ارائه شده، خونریزی واژینال تقریباً در نیمی از بارداری ها رخ می دهد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

در بارداری، برخی از انواع مختلف خونریزی می توانند نشانه مشکل بزرگی باشند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. خونریزی ساب کوریونیک تنها یکی از انواع خونریزی ها است. بطور کلی، برخی از این موارد می توانند جدی شوند در حالی که برخی دیگر به هیچ عنوان بر بارداری تأثیر منفی نمی گذارند. اما در حالت کلی مادر باید بداند که بهتر است در صورت تجربه هر نوع خونریزی واژینال در دوران بارداری فوراً با پزشک خود تماس بگیرد.

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک و تفاوت آن با سایر خونریزی ها

هماتوم یا خونریزی ساب کوریونیک زمانی رخ می دهد که جفت از محل اصلی لانه گزینی جدا شود. این خونریزی ساب کوریونیک یا هماتوم نامیده می شود. این اتفاق در واقع غشاهای کوریونی را تحت تأثیر قرار داده و از هم جدا می شوند و کیسه دیگری را بین جفت و رحم تشکیل می دهند. حرکت و لخته های ناشی از آن همان چیزی است که باعث این نوع خونریزی می شود. این هماتوم ها می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند که کوچکترین آنها شایع ترین نوع آنها است و انواع بزرگتر آنها می توانند باعث خونریزی های شدیدتر شوند.

تفاوت هماتوم ساب کوریونیک با سایر انواع خونریزی

هماتوم ساب کوریونیک تنها یکی از علل خونریزی در بارداری است و علت دقیق آن ناشناخته است و نباید با لکه بینی اشتباه گرفته شوند. به گفته متخصصان زنان و زایمان، لکه بینی در حدود 15 تا 25 درصد از زنان و در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد؛ در حالی که لکه بینی در هر مرحله از بارداری ممکن است رخ دهد، اما در سه ماهه اول بارداری شایع تر است.

علل شایع لکه بینی

بطور کلی علل لکه بینی عبارتند از:

  • کاشت
  • انبساط رحم
  • مقاربت
  • افزایش سطح هورمون
  • تغییرات دهانه رحم، از جمله پولیپ دهانه رحم
  • معاینات واژینال

لکه بینی دقیقاً همانطور که به نظر می رسد است ؛ چند لکه خون و قطعاً علائم آن با خونریزی واژینال بسیار متفاوت است.

علل هماتوم ساب کوریونیک

خونریزی که فراتر از چند نقطه است و نیاز به استفاده از پدهای بهداشتی را در پی دارد، اغلب نشانه مشکلات دیگری است. خونریزی ساب کوریونیک یکی از این موارد است. خونریزی تنها علامت یا علامت هماتوم ساب کوریونیک است و البته تا زمانی که پزشک سونوگرافی کاملی از مادر انجام ندهد، ممکن است متوجه وجود آن نشوند.

خونریزی شدید نیز می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

  • حاملگی خارج رحمیکه زمانی رخ می دهد که تخمک در خارج از رحم بارور شود
  • سقط جنین
  • حاملگی مولار، یک بیماری نادر که منجر به ایجاد توده ای از بافت در رحم می شود
  • پارگی رحم
  • جدا شدن جفت از رحم
  • زایمان زودرس که زودتر از هفته 37 اتفاق می افتد

اغلب خونریزی واژن به دلیل مشکلات جدی، با علائم شایعی مانند درد شدید شکم و سرگیجه نیز همراه است.

هماتوم ساب کوریونیک

آیا خونریزی ساب کوریونیک خطرناک است؟

بسیاری از هماتوم های ساب کوریونیک در دراز مدت خطرناک نیستند. پزشک اغلب پس از مشاهده هماتوم در سونوگرافی ابتکار عمل بهتری خواهد داشت. بطور کلی باید گفت که هماتوم های کوچکتر اغلب بی خطر هستند اما انواع شدیدتر و بزرگتر ممکن است مشکلاتی را ایجاد نمایند.

طبق یک مطالعه در سال 2014، گزارش ها در مورد خطر سقط جنین مربوط به هماتوم ساب کوریونیک همراه با خونریزی واژینال متفاوت است. با این حال، این خطر در نیمه اول بارداری افزایش می یابد؛ بنابراین در صورت بروز این مشکل در نیمه اول بارداری بهتر است هرچه زودتر به دنبال تشخیص و رفع مشکل برآمد.

درمان سریع، کلید حل مشکل

اگر در تشخیص خونریزی واژینال، هماتوم ساب کوریونیک تلقی شود، پزشک احتمالاً درمان هایی را برای جلوگیری از سقط جنین آغاز خواهد کرد. این گزینه ها ممکن است شامل پروژسترون یا دیدروژسترون باشد. اگر هماتوم ها بزرگ باشند، ممکن است پزشک به مادر توصیه های زیر را کند:

  • استراحت در خانه و در رختخواب
  • پرهیز از ایستادن طولانی مدت
  • پرهیز از رابطه جنسی
  • پرهیز از ورزش
هماتوم ساب کوریونیک

در پایان

هماتوم ساب کوریونیک نوعی خونریزی واژینال است. البته در حالی که این هماتوم ها یک اتفاق طبیعی در بارداری محسوب نمی شوند اما همیشه و در همه شرایط نیز یک اتفاق غیرعادی نبوده و همچنین لزوماً به معنای از دست دادن بارداری نیستند. بطور کلی اغلب زنان با درمان و نظارت دقیق، نوزادان سالم و کاملی را به دنیا می آورند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب بعدی
هودکتومی