• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

بطور قطع دوران بارداری را می توان یکی از مهمترین دوران در زندگی زنان دانست. دورانی که با احساسات عمیق انسانی و مادرانه آمیخته شده و البته بسیار حساس و پر خطر می باشد. در دوران بارداری همه علائم مهم بوده و مادر، پزشک و سایرین باید بر روی آنها تمرکز نمایند.برای مثال با اینکه تمام خونریزی های دوران بارداری به معنای وجود مشکل نیستند و تقریباً حدود 25 درصد از زنان در دوران بارداری خود دچار خونریزی یا لکه بینی می شوند؛ اما بطور کلی هر نوع خونریزی در دوران بارداری می تواند هشدار دهنده و جدی باشد و باید به آن توجه نمود.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “هماتوم ساب کوریونیک” پرداخته است.

بطور قطع دوران بارداری را می توان یکی از مهمترین دوران در زندگی زنان دانست. دورانی که با احساسات عمیق انسانی و مادرانه آمیخته شده و البته بسیار حساس و پر خطر می باشد. در دوران بارداری همه علائم مهم بوده و مادر، پزشک و سایرین باید بر روی آنها تمرکز نمایند. برای مثال با اینکه تمام خونریزی های دوران بارداری به معنای وجود مشکل نیستند و تقریباً حدود 25 درصد از زنان در دوران بارداری خود دچار خونریزی یا لکه بینی می شوند؛ اما بطور کلی هر نوع خونریزی در دوران بارداری می تواند هشدار دهنده و جدی باشد و باید به آن توجه نمود.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
هماتوم ساب کوریونیک

هماتوم ساب کوریونیک و عوامل موثر در ایجاد آن

هماتوم ساب کوریونیک در واقع عامل حدود 20 درصد از کل خونریزی ها در سه ماهه اول بارداری هستند. این اختلال یک نوع خونریزی است که بین غشای آمنیوتیک مادر، که همان غشایی است که جنین را احاطه کرده است، و دیواره رحم رخ می دهد. زمانی اتفاق می افتد که جفت تا حدی از جایی که در دیواره رحم کاشته شده است جدا شود.

هماتوم ساب کوریونیک می تواند کم یا زیاد باشد که البته موارد کم و ضعیف تر رایج تر هستند. اگر این اختلال بصورت شدید و زیاد بروز کند باعث خونریزی و مشکلات بیشتری می شود.

چه عواملی باعث بروز هماتوم ساب کوریونیک می شود؟

در حال حاضر علل خاص و قطعی بروز هماتوم ساب کوریونیک مشخص نیست اما برخی از عوامل مخاطره آمیز مرتبط با آنها وجود دارد، که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ناهنجاری های رحم
  • سابقه سقط های مکرر
  • سابقه عفونت های لگنی
  • ضربه شدید یا ناگهانی
  • پره اکلامپسی با شروع زودرس، که یک عارضه جدی بارداری است و با فشار خون بالا و نارسایی اندام مشخص می شود.
  • فشار خون بالا و شدید
  • لقاح آزمایشگاهی

علائم هماتوم ساب کوریونیک چیست؟

برای اکثر زنان، خونریزی یا گرفتگی و انقباض تنها علامت هماتوم ساب کوریونیک است. گاهی اوقات نیز هیچ علامتی وجود ندارد و عارضه در طی سونوگرافی کشف می شود.

هماتوم ساب کوریونیک چگونه درمان می شود؟

بطور کلی درمان هماتوم ساب کوریونیک به عوامل مختلفی از جمله فاصله زمانی در بارداری و اندازه هماتوم بستگی دارد. اگر مادر قبل از هفته 20 بارداری درگیر هماتوم ساب کوریونیک شود، احتمالاً پزشک به وی توصیه می کند که سطح فعالیت خود را کاهش دهد. پزشک همچنین ممکن است به مادر پیشنهاد کنند که سفر و فعالیت های خارج از خانه را نیز محدود نماید. در شرایط خاص و در صورت بروز هرگونه خونریزی، گرفتگی یا انقباض بیش از حد، احتمالاً پزشک بستری شدن در بیمارستان را به بیمار توصیه می کند.

اگر هماتوم ساب کوریونیک  بعد از گذشت 20 هفته بارداری تشخیص داده شد، پزشک علائم و نشانه های زایمان زودرس را به والدین توضیح می دهد. در این حالت درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اگر مادر Rh منفی بوده و کودک وی Rh مثبت است، RhoGAM پیشتهاد می شود
  • انجام سونوگرافی بصورت مکرر و تقریباً یک بار در ماه یا حتی بیشتر، برای بررسی رشد کودک
  • اقدام برای زایمان زودرس در صورت شروع انقباضات
  • بستری شدن در بیمارستان، به خصوص اگر خونریزی بعد از هفته 24 بارداری رخ دهد
هماتوم ساب کوریونیک

آیا هماتوم ساب کوریونیک به کودک آسیب می رساند؟

در حالت کلی بسیاری از زنان مبتلا به هماتوم ساب کوریونیک حاملگی و زایمان سالمی دارند. هماتوم های کوچک و متوسط ​​اغلب خود به خود از بین می روند. در واقع هماتوم های بزرگتر هستند که به احتمال زیاد باعث ایجاد مشکل می شوند.

اگر هماتوم ساب کوریونیک در 20 هفته اول بارداری تشخیص داده شود، خطر بیشتری وجود دارد. در این شرایط مادر برای حصول بهترین نتیجه ممکن، باید در اسرع وقت به دنبال درمان باشد.

هماتوم ساب کوریونیک

در پایان

همانطور که گفته شد، هماتوم ساب کوریونیک تنها یکی از علل خونریزی در دوران بارداری است. در دوران بارداری عوامل دیگری نیز برای خونریزی وجود دارد که درجات آن از بی ضرر تا خطرناک متغیر است. اگر مادر در دوران بارداری دچار خونریزی واژینال شدید و مکرر شد، حتما باید به پزشک خود مراجعه نماید.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب قبلی
مایع آمنیوتیک
مطلب بعدی
تالاسمی