• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

واکسن در بارداری

واکسن در بارداری

واکسن در بارداری

واکسن در بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

در حال حاضر با پیشرفت علم و صنعت پزشکی می توان با تزریق برخی از واکسن ها مانند واکسن آنفولانزای فصلی غیرفعال و واکسن سیاه سرفه در دوران بارداری به محافظت از سلامت مادر و کودک وی کمک نمود.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “واکسن در بارداری” پرداخته است.

در حال حاضر با پیشرفت علم و صنعت پزشکی می توان با تزریق برخی از واکسن ها مانند واکسن آنفولانزای فصلی غیرفعال و واکسن سیاه سرفه در دوران بارداری به محافظت از سلامت مادر و کودک وی کمک نمود. یک واکسن غیرفعال متشکل از نسخه زنده ویروسی قطعاً می تواند به سلامت مادر و جنین کمک کند. برای مثال تزریق برخی از واکسن ها مانند واکسن کزاز، در صورت لزوم در دوران بارداری کاملا بی خطر هستند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

باید دقت داشت که ریسک و خطرات واکسیناسیون بسته به نوع واکسیناسیون دارد. به عنوان مثال، واکسن‌های MMR و تب زرد خطرات بالقوه‌ای دارند، و مادر قبل از تصمیم‌گیری در مورد تزریق واکسن، باید با ماما یا پزشک خود در مورد آن صحبت کنند.

واکسن در بارداری

واکسن در بارداری چطور به سلامت مادر و جنین کمک می کند؟

واکسن ها حاوی بخش های ضعیف یا غیرفعال یک ارگانیسم خاص یا آنتی ژن هستند که باعث ایجاد پاسخ مثبت سیستم ایمنی در بدن می شوند. واکسن های جدیدتر البته حاوی طرح اولیه تولید آنتی ژن هستند نه خود آنتی ژن. صرف نظر از اینکه واکسن از خود آنتی ژن تشکیل شده باشد یا طرحی که بدن آنتی ژن را تولید کند، این نسخه ضعیف شده باعث ایجاد بیماری در فرد دریافت کننده واکسن نمی شود، اما سیستم ایمنی بدن او را وادار می کند تا به همان اندازه واکنش نشان دهد.

واکسن های توصیه شده در دوران بارداری

در میان واکسن های مختلفی که برای بیماری های مختلف تزریق می شوند

آنفولانزا

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن برای محافظت از بارداری ضعیف می شود. این امر می تواند به این معنی باشد که بدن مادر کمتر قادر به مبارزه با عفونت خواهد بود. همانطور که کودک در رحم رشد می کند، ممکن است نتواند عمیق نفس بکشد و خطر ابتلا به عفونت هایی مانند ذات الریه افزایش یابد. بنابراین این تغییرات می تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش دهد. زنان باردار بیشتر از زنانی غیر باردار احتمال بستری شدن در بیمارستان را دارند و بیشتر به عوارض آنفولانزا مبتلا می شوند. پس قطعاً تزریق واکسن آنفولانزا به این معنی است که احتمال ابتلا به آنفولانزا در مادر کاهش خواهد یافت.

سیاه سرفه

سیاه سرفه یک عفونت بسیار جدی است و نوزادان بیشتر در معرض خطر آن هستند. اکثر نوزادان مبتلا به سیاه سرفه در بیمارستان بستری می شوند. هنگامی که واکسن سیاه سرفه را در بارداری تزریق می شود، بدن برای محافظت در برابر سیاه سرفه آنتی بادی تولید می کند. این آنتی بادی ها به کودک منتقل می شود و تا زمانی که بتواند واکسیناسیون سیاه سرفه خود را در 8 هفتگی انجام دهد، از او محافظت می کند.

واکسن در بارداری

واکسن کرونا  یا COVID-19

اگر شخصی باردار است یا فکر می کند ممکن است باردار باشد، می تواند واکسن کرونا را تزریق نماید. تزریق واکسن های Pfizer و BioNTech یا Moderna در طول بارداری در کشورهای دیگر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند و هیچ مشکل خاص یا ایمنی برای مادران ایجاد نکرده اند.

واکسن در بارداری و هنگام سفر

بطور کلی بازدید از کشورها یا مناطقی که واکسیناسیون سفر در آنها ضروری است کار جالب و ایمنی نخواهد بود. اما در صورتی که فردی اجبار به سفر به ای مناطق داشته باشد و همچنین اگر خطر ابتلا به عفونت در منطقه ای که به آن سفر می کند زیاد است، استفاده از واکسن پیش از سفر الزامی می باشد زیرا آسیب اغلب بیماری هایی که در این مناطق وجود دارند برای کودک و مادر بسیار مضرتر از تزریق واکسن خواهند بود.

واکسن در بارداری

در پایان

ما در این مقاله به بررسی اهمیت واکسن ها در زمان قبل و حین بارداری پرداختیم. میکروب ها، ویروس ها و آلودگی ها همه جا در اطراف ما هستند، هم در محیط و هم در بدن ما. زمانی که فردی مستعد بوده و با یک ارگانیسم مضر مواجه شود، ممکن است حتی به بیماری های شدید یا حتی مرگ دچار شود. یک زن باردار در واقع واجد چنین شرایطی می باشد و بهتر است با مشورت پزشک واکسن های مجاز این دوره را دریافت نماید تا بتواند بارداری ایمنی را سپری کند و کودک مقاوم و ایمنی را به دنیا آورد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

مطلب قبلی
هموروئید
مطلب بعدی
تهوع بارداری