• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

واکسن های بارداری

واکسن های بارداری

واکسن های بارداری

واکسن های بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

وران بارداری یک زن از شیرین ترین دوران زندگی او می باشد. بدن او با گذر هر روز و هر لحظه خود را برای خلق یک موجود زنده و شیرین آماده می کند؛ اما در این میان باید به موارد و ملاحظات بسیار زیادی نیز دقت نمود تا در نهایت زایمانی آرام و سالم به وقوع پیوندد و کودکی ایمن و سالم به دنیا بیاید.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “واکسن های بارداری” پرداخته است.

دوران بارداری یک زن از شیرین ترین دوران زندگی او می باشد. بدن او با گذر هر روز و هر لحظه خود را برای خلق یک موجود زنده و شیرین آماده می کند؛ اما در این میان باید به موارد و ملاحظات بسیار زیادی نیز دقت نمود تا در نهایت زایمانی آرام و سالم به وقوع پیوندد و کودکی ایمن و سالم به دنیا بیاید. از جمله مواردی که یک مادر باردار باید یه آن وجه کند بیماری های ویروسی خواهد بود که به سادگی و با تزریق واکسن های مربوط می توان از ابتلا به آنها جلوگیری نمود.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
واکسن های بارداری

ما در این مقاله سعی داریم که بررسی برخی از واکسن های مهم در دوران بارداری بپردازیم.

واکسن های دوران بارداری

برخی از واکسن های توصیه شده برای همه افراد در هر بارداری به شرح زیر خواهند بود:

واکسن آنفولانزا:

واکسن آنفولانزا یکی از مهمترین واکسن های بارداری است. بطور کلی باید گفت که افراد باردار و نوزادان در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماری آنفولانزا و آسیب عوارض آن هستند؛ به همین جهت اغلب تزریق واکسن عضلانی آنفولانزای فصلی یا همان واکسن آنفولانزا، برای همه افرادی که در فصل آنفولانزا باردار هستند یا باردار می شوند توصیه می شود. تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری هیچ اثر مضر شناخته شده ای برای جنین یا مادر ندارد و می تواند علاوه بر محافظت از افراد باردار، به محافظت از نوزادان در برابر آنفولانزا در شش ماه اول پس از تولد و قبل از رسیدن به سن کافی برای دریافت واکسن آنفولانزا کمک شایانی نماید. باید بخاطر داشت که در دوران بارداری نباید از اسپری بینی واکسن آنفولانزا استفاده نمود زیرا این نوع واکسن حاوی ویروس زنده این بیماری می باشد.

واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه:

واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفهاز دیگر واکسن های دوران بارداری محسوب می شوند. تزریق واکسن های کزاز، دیفتری، سیاه سرفه بدون سلول یا Tdap  نیز برای افراد باردار حتی اگر قبلاً آن را دریافت کرده باشند نیز در طول هر بارداری توصیه می شود. این واکسن ها باید بین هفته های 27 تا 36 بارداری تزریق شوند. نوزادان تازه متولد شده در معرض خطر بالایی برای ابتلای شدید سیاه سرفه هستند بنابراین این واکسن از آنها در برابر ابتلا و بروز عفونت و عوارض محافظت این بیماری کمک خواهد کرد. همچنین توصیه می‌شود که هر کسی که در اطراف نوزاد است، مانند اعضای خانواده و پرستاران کودک، از جمله نوجوانان مطمئن شوند که همه واکسن‌های سیاه سرفه توصیه شده خود را دریافت کرده‌اند و در صورتی که واکسن آنها به روز نیست، باید مجدداً واکسن زده و در برابر این بیماری ها واکسینه شوند.

واکسن های بارداری

واکسن هپاتیت:

افراد بارداری که به دلیل مسافرت یا هر شرایط دیگری در معرض خطر بالای ابتلا به برخی عفونت ها هستند باید واکسن های اضافه یا مکمل را نیز دریافت نمایند.

هپاتیت A :

هپاتیت A ، ویروسی است که می تواند موجب بروز عوارض بارداری مانند انقباضات زودرس یا مشکلات جفت شود. تزریق این واکسن هیچ خطر شناخته شده ای برای جنین در حال رشد ندارد بنابراین تزریق واکسن هپاتیت A برای افراد بارداری که در معرض خطر ابتلا به هپاتیت A هستند توصیه می شود. خطرات و عوامل ابتلا به هپاتیت A می تواند شامل سفر، رفتارهای مرتبط با سلامتی، شرایط پزشکی خاص، یا قرار گرفتن در معرض شیوع  این بیماری باشد.

هپاتیت B :

هپاتیت B ، یک عفونت جدی است که ممکن است باعث التهاب مزمن و مادام العمر کبد شود و می تواند به جنین فرد باردار نیز منتقل شود. یک سری از سه واکسن هپاتیت B در حال حاضر و به طور معمول در دوران کودکی تزریق می شود و تزریق این واکسن در دوران بارداری هیچ خطر شناخته شده ای برای جنین در حال رشد ندارد.

تزریق واکسن هپاتیت B برای افراد بارداری که در معرض خطر ابتلا به هپاتیت B در دوران بارداری هستند مثلاً افرادی که با فرد یا افرادی که به هپاتیت B مبتلا شده اند، توصیه می شود.

واکسن کووید 19

بیماری نوظهور کروناویروس 2019 عفونتی است که توسط ویروسی بنام کرونا سندرم حاد تنفسی را در فرد مبتلا ایجاد می نماید. این بیماری می تواند باعث تب، سرفه و مشکلات تنفسی همراه با علائم دیگر شود. برخی از افراد به شکل شدید به COVID-19 مبتلا شده و بیمار می شوند. احتمال ابتلای افراد باردار به بیماری شدید ناشی از COVID-19 در مقایسه با افراد غیرباردار بیشتر است. به همین جهت کارشناسان توصیه می کنند که افراد باردار برای کاهش احتمال ابتلا و همچنین کاهش شدت بیماری در برابر این ویروس واکسینه شوند. واکسن‌های COVID-19 خطر سقط جنین  را افزایش نمی‌دهند و به نوزاد در حال رشد آسیب نمی‌رسانند.

واکسن های بارداری

در پایان

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، تزریق برخی از واکسن ها مانند واکسن آنفولانزای فصلی غیرفعال و واکسن سیاه سرفه در دوران بارداری برای محافظت از سلامت مادرو کودک توصیه می شود. یک واکسن غیرفعال حاوی نسخه زنده ویروسی است که از بدن افراد در برابر آن محافظت می کند. طبق نظر پزشکان و متخصصان، تزریق برخی از واکسن ها مانند واکسن کزاز، در صورت لزوم در دوران بارداری کاملاً بی خطر هستند.

اما تزریق برخی از  واکسن ها مانند، واکسن‌های MMR و تب زرد که خطرات بالقوه‌ای دارند، حتماً باید با تایید مستقیم پزشک انجام شوند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: