• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان

ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان

ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان

علاوه بر رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان، ورزش هم یکی از روش‌های غیر دارویی است که در روند بهبودی این بیماری بسیار مفید است. در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان” پرداخته است.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

تنبلی تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟

طبق آمارها 5 تا 10 درصد زنان به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان یک اختلال شایع در زنان است مبتلا هستند. در افراد مبتلا به پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، این فولیکول ها(بسته‌های کوچکی در تخمدان ها هستند که وظیفه تخمک گذاری را بر عهده دارند و به صورت ماهانه رشد می‌کنند) بزرگ می‌شوند، اما تخمک رها نمی‌کنند و به مرور باعث ایجاد کیست می‌شوند.

ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان

بسیاری از افرادی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، دچار چاقی و اضافه وزن هستند و معمولا قاعدگی نامنظم دارند. البته ابتلا به نوعی از التهاب های خفیف در زنان و زیاد بودن سطح انسولین هم باعث ایجاد تنبلی تخمدان می‌شود.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
ورزش تنبلی تخمدان
ورزش تنبلی تخمدان

به غیر از دو مورد بالا، مهمترین علائم تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • رشد موهای زائد و ضخیم در صورت و یا حتی کل بدن
  • ریزش موی سر
  • رشد بیش از اندازه تخمدان‌ها
  • به وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای در گردن، زیر بغل و سین

بدیهی است که بدن همه ما مقدار مشخصی از تستوسترون تولید می‌‌کند اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند و چرخه قاعدگی را تغییر دهد. زمانی که فرد به بیماری هورمونی سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می‌شود، بدن مجبور است بیشتر از حد طبیعی انسولین تولید کند تا سطح قند خون بدن را ثابت نگه دارد.

حال انسولین اضافی که در اطراف شناور است، تولید تستوسترون را افزایش می‌دهد و می‌‎تواند منجر به رخداد علائمی چون افزایش وزن، تغییر رژیم غذایی، پریودهای نامنظم، موهای زائد بدن و صورت (هیرسوتیسم)، تغییرات در پوست (آکنه، لکه‌های پوستی تیره) و ریزش یا کم شدن موهای سر (آلوپسی) شود.

ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان

بنابراین، تنبلی تخمدان یک نوع بیماری است که برای برخی از زنان اتفاق می‌افتد و کیست روی تخمدان آنان باعث اختلال در مراحل مختلف تولیدمثلشان می‌گردد. به بیان دیگر سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری هورمونی است که با واژه (PCOS) مخفف عبارت (Polycystic Ovarian Syndrome) شناخته می‌شود و بر متابولیسم و ​​سیستم تولید مثل زنان یا در واقع توانایی آنان برای داشتن فرزند تأثیر می‌گذارد.

Polycystic Ovary Syndrome Disorder
Polycystic Ovary Syndrome Disorder

متأسفانه هشت تا هجده درصد از زنان در طول سال‌های باروری خود به این بیماری مبتلا می‌شوند. در واقع این بیماری از هر ده زن در سنین باروری، یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته ناگفته نماند که بیماری مذکور علاوه بر عوارض قلبی و متابولیک با افزایش شیوع اختلالات سلامت روان یا تغییرات خلق و خوی نیز مرتبط است.

ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان

بر اساس نتایج مطالعات جدید، زنانی که به اختلال هورمونی سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، ممکن است بتوانند باروری خود را از طریق کاهش وزن و ورزش بهبود بخشند. این اصلاح سبک زندگی می‌تواند خود را به شکل بهبود در تعداد قاعدگی و دفعات تخمک‌ گذاری، بازیابی عملکرد تولید مثل و به طور کلی کاهش احتمال بروز عوارض این اختلال نشان دهد البته این بستگی به برخی عوامل فیزیولوژیکی دارد.

ورزش تنبلی تخمدان جهت درمان کدامند؟

با انجام تمرینات ورزشی تا حد زیادی می‌توان علائم تنبلی تخمدان را کاهش داد، اما ورزش بیش از حد هم باعث تغییراتی در هورمون های بدن می‌شود. ورزش‌های آرام و کم تحرک مانند موارد زیر می‌توانند به بهبود علائم این بیماری کمک کنند.

ورزش تنبلی تخمدان: هوازی

ورزش‌های هوازی حساسیت بدن شما را نسبت به انسولین افزایش می‌دهند و چرخه قاعدگی و تخمک گذاری شما را تنظیم می‌کنند. این ورزش ها، در کاهش علائم افسردگی، بهبود خلق و خو و  همچین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 موثر هستند.

ورزش های زیر جز ورزش های هوازی هستند که می‌توانند به درمان تنبلی تخمدان کمک کنند:

  • پیاده روی آهسته
  • یوگا
  • پیلاتس
  • شنا
  • دوچرخه سواری

ورزش تنبلی تخمدان: پیلاتس

پیلاتس ترکیبی از ورزش های قدرتی و کششی است که با تمرکز بر انعطاف پذیری و قدرت عضلات لگن باعث عملکرد بهتر  تخمدان‌ها می‎شود.

ورزش پیلاتس ذهن و جسم را درگیر می‌کند و با کاهش میزان استرس و تنش، باعث پایین آمدن هورمون های تستسترون و آندروژن می‌شود.

ورزش تنبلی تخمدان: تمرینات قدرتی

تمرینات بدنسازی هم در درمان تنبلی تخمدان موثر هستند. تمرینات قدرتی شامل تمرینات بدنی می‌شوند که برای بهبود قدرت و استقامت بدن هستند و اغلب با وزنه انجام می‌شوند.

تمرینات قدرتی، به کاهش مقاومت به انسولین، تقویت اندام ها و افزایش سرعت متابولیک کمک می‌کنند که همه این موارد در درمان تنبلی تخمدان موثر هستند.

 ۵ نکته طلایی درباره ورزشهای تنبلی تخمدان

برای گرفتن نتیجه بهتر از ورزشهای مخصوص تنبلی تخمدان حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  1. هفته ای دوبار و در مجموع بیش از ۲ ساعت، تمرینات هوازی تان را انجام دهید.
  2. دو تا سه روز در هفته حتما تمرینات قدرتی را در برنامه ورزشی خود بگنجانید.
  3. حرکات آرامش بخش یوگا را در کنار تمرینات هوازی و قدرتی حتما انجام دهید و آنها را از قلم نیندازید.
  4. از همان جایی که هستید، شروع کنید و سراغ ورزشهای لذت بخش و ساده تر برای خودتان بروید. بعد کم کم تمرینات را بیشتر و جدی تر کنید.
  5. اهداف غیرواقع بینانه در مورد تغییرات اندامی و وزنی خود نداشته باشید و خودتان را دیگران مقایسه نکنید تا در انجام تمرینات ورزشی خود شکست نخورید.

ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان

برای درمان چقدر ورزش تنبلی تخمدان انجام دهیم؟

نوع و شدت ورزش انجام شده یکی از مواردی است که حتما باید برای درمان تنبلی تخمدان در نظر گرفته شود. برای این کار بهتر است حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید و خود درمانی نکنید.

اگر در مورد شدت و مقدار فعالیت های ورزشی خود شک دارید، می‌توانید یک برنامه ورزشی به صورت زیر داشته باشید:

  • باید در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط و یا 75 دقیقه ورزش هوازی شدید داشته باشید.
  • در برنامه ورزشی خود، باید حداقل دو روز را به انجام تمرینات قدرتی و بدنسازی اختصاص دهید.
  • هر روز 30 دقیقه فعالیت ورزشی انجام دهید، البته لازم نیست که یکباره انجام شود! (مثلا می‌توانید در دو ست 15 دقیقه ای ورزش کنید و یا اینکه سه مرتبه ورزش 10 دقیقه ای انجام دهید.)
درمان تنبلی تخمدان
درمان تنبلی تخمدان

نقش ورزش در درمان تنبلی تخمدان

اگر شخص مبتلا دارای اضافه وزن باشد، کاهش اندکی از وزن او توسط ورزش و رژیم غذایی می‌تواند احساس بهتری را در بدنش ایجاد کند. اختلال سندرم تخمدان پلی کیستیک نباید مانع عملکرد ورزشی فرد گردد اما عاملی چون دردهای پریود در این حین ممکن است به یک مانع تبدیل شود چراکه خود بیماری تنبلی تخمدان (PCOS) می‌تواند نوعی گرفتگی دردناک را ایجاد کند. با اینکه احتمالاً پریودها نامنظم هستند، ردیابی چرخه و مدیریت علائم قبل از شروع آن‌ها دشوار است اما جالب است بدانید در واقع خود ورزش به طرز گیج کننده ای می‌تواند به رفع این نوع درد کمک کند.

ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان

دلایلی وجود دارند که فعالیت می‌تواند در مدیریت علائم بیماری تنبلی تخمدان بسیار مفید باشد. یکی از مشخصه‌های این بیماری مقاومت به انسولین است، وضعیتی که در آن سلو‌ل‌های ماهیچه‌ها و کبد در بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهند و نمی‌توانند به راحتی گلوکز یا قند خون را جذب کنند. از آنجایی که مقاومت به انسولین می‌تواند طی مدت زمانی منجر به پیش دیابت و بیماری دیابت شود، ورزش این مزیت را دارد که به بهبود روشی که بدن بتواند قند خون را پردازش ‌کند، کمک نماید.

از سوی دیگر تنظیم سطح انسولین می‌تواند سطح تستوسترون را که معمولاً در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان بالاست، کاهش دهد. بنابراین، یک برنامه ورزشی منظم این پتانسیل را دارد که به مبارزه با علائم مرتبط با سطح تستوسترون مانند آکنه، ریزش مو و رشد موهای زائد صورت و بدن کمک کند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

این وضعیت هورمونی که برای بدن بسیاری از زنان اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث مشکلات متعددی چون افزایش وزن شود از این رو بسیاری از خانم‌های درگیر این بیماری علاوه بر سایر مشکلات با اضافه وزن خود نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های متعددی از جمله کلسترول و فشار خون بالا، سکته مغزی و همچنین بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. ورزش نیز می‌تواند با کاهش وزن در کاهش چنین خطراتی مؤثر باشد.

نهایتاً باید بگوییم که در کنار یک رژیم غذایی کامل و مغذی، ورزش نیز می‌تواند آنقدر برای علائم بیماری تنبلی تخمدان مفید باشد که حتی امکان دارد در نهایت به فرد مبتلا اجازه کاهش میزان داروها و یا حتی کنار گذاشتن آنها را به طور کامل بدهد. البته باید این توصیه را در ذهن داشته باشید که قبل از هر اقدامی مشورت با پزشک خود ضرورت دارد چراکه باید از میزان درست برنامه تمرینی خود که تا حد ممکن با شرایط بدنی شما سازگار باشد، مطمئن شوید.

ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان ورزش تنبلی تخمدان

سخن آخر

درمان قطعی تنبلی تخمدان به سختی انجام می‌شود. اما داشتن یک رژیم غذایی مناسب و همچنین انجام دادن فعالیت های ورزشی می‌تواند باعث بهبود روحیه و کاهش علائم این عارضه شوند. البته در نظر داشته باشید که بعضی از تمرینات ورزشی در یکسری از افراد ممکن است ممنوعیت داشته باشد و یا نیاز به محدودیت هایی باشد.

بنابراین برای درمان تنبلی تخمدان با ورزش بهتر است حتما با پزشک زنان مشورت کنید تا از بایدها و نبایدهای این مورد اطلاع داشته باشید و زودتر بتوانید به نتیجه برسید.

سوالات پرتکرار شما عزیزان

علل بزرگی و نا تقارن بودن لبیاها چیست؟

ممکن است علت این عدم تقارن وبزرگی لبیاها علل ژنتیکی باشد، ولی در برخی خانم‌ها بعد زایمان و یا به دنبال افزایش سن یا در اثر اختلالات هورمونی این ناهنجاری رخ می دهد. همچنین مقاربت جنسی می تواند باعث بزرگ شدن لبیا ها شود.

آیا این جراحی در دختران باکره نیز قابل انجام است؟

بله. این جراحی در ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی و روی لباها انجام می شود و ارتباطی به پرده بکارت که داخل دستگاه تناسلی است ندارد. بنابراین در دختران باکره نیز قابل انجام است.

آیا این جراحی در زمان بارداری قابل انجام است؟

بهتر است در دوران بارداری به هیچ عنوان این جراحی انجام نشود چون به علت تغییرات هورمونی و افزایش وزن طی بارداری لبیاها در فرم عادی خود نیستند و بهتر است حداقل 2 ماه بعد از زایمان برای اقدام به این جراحی زمان داده شود تا دستگاه تناسلی به شکل نهایی خود رسیده باشد و در خیلی مواقع با گذشت زمان و برگشت تغییرات هورمونی و وزن به شرایط قبل بارداری لبیا ها نیز کوچکتر شده و نیاز فرد به این جراحی کاهش می یابد.

سن مناسب برای جراحی لبیا چه سنی می باشد؟

بهترین سن برای این جراحی برای افراد بین 18 تا 55 سال می باشد. حتماً این جراحی باید بعد از رسیدن به بلوغ کامل جنسی و تکمیل رشد دستگاه تناسلی انجام شود. زیرا در سن بلوغ و با تغییرات هورمونی احتمال رشد و تغییر شکل مجدد لبیاها وجود دارد. در این جراحی شکل ظاهری و تناسب لبیا ها یا همان لبه های اطراف ناحیه تناسلی اصلاح شده و حتی در مواردی بافت اضافی کلیتوریس نیز برداشته می شود تا تقارن و در ناحیه تناسلی ایجاد شود.

بهترین زمان انجام این جراحی چه زمانی می باشد؟

بهتر است جراحی طی هفته اول بعد ازاتمام عادت ماهیانه انجام شود. در این صورت فرصت کافی برای ترمیم زخم تا زمان شروع خونریزی بعدی وجود خواهد داشت. از طرفی با نزدیک بودن به زمان خونریزی قبلی از عدم بارداری مطمئن خواهیم بود.

ویزیت های بعد از جراحی چگونه است؟

یک هفته بعد از جراحی برای بررسی وضعیت بخیه ها اولین ویزیت لازم است. یک ماه بعد از جراحی برای بررسی نتیجه نهایی و تعیین آمادگی برای شروع آمادگی جنسی نیاز به معاینه خواهد بود.

عمل لابیاپلاستی را با چه جراحی هایی می توان همزمان انجام داد؟

می توان جراحی هایی مانند سفید کردن یا تنگ کردن ناحیه تناسلی را همزمان با جراحی لبیاپلاستی انجام داد. اما اقداماتی مانند تزریق ژل یا چربی برای فرم دهی بهتر است بعد از یک فاصله زمانی مناسب و بهبود تورم و مشخص شدن نتیجه نهایی لابیاپلاستی انجام شود.

عوارض لابیاپلاستی چیست؟

این جراحی اصولاً امن و بی خطر است و جز جراحی های کم خطر محسوب می شود به شرطی که در شرایط مناسب در کلینیک مجهز و تحت نظر متخصص با تجربه انجام شود. اقدامات قبل و بعد از جراحی که توضیح داده شده به طور کامل رعایت شود.

هزینه جراحی لابیاپلاستی چه قدر است؟

هزینه این جراحی براساس ضخامت لبیا از 4 میلیون تا 7 میلیون متغبیر است.

آیا لابیاپلاستی یا عمل ناحیه تناسلی نیاز به بیهوشی دارد؟

لابیاپلاستی جز جراحی های سبک محسوب می‌شود و معمولاً به صورت سرپایی قابل انجام است و نیاز به بیهوشی ندارند و تحت بی حسی موضعی قابل انجام است.

آیا عمل لابیاپلاستی دردناک است؟

خیر. معمولاً با بی حسی موضعی در چند مرحله درد قابل کنترل است و کاملا بدون درد انجام می‌شود.

لابیاپلاستی و عمل ناحیه تناسلی چقدر طول میکشد؟

معمولاً عمل ناحیه تناسلی و لابیاپلاستی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

لابیاپلاستی را آیا می‌توان در افرادی که هنوز ازدواج نکرده‌اند ولی لابیا های بزرگ دارند انجام داد؟

بله . لابیاپلاستی مشکلی برای بکارت دختران ایجاد نمی‌کند و در همه افراد ۱۸ سال به بالا چه ازدواج کرده باشند و چه ازدواج نکرده باشند قابل انجام است و محدوده سنی خاصی برای لابیاپلاستی وجود ندارد.

آیا جای بخیه ها (اسکار) در لابیاپلاستی باقی می‌ماند؟

خیر. به علت اینکه خونرسانی به ناحیه ناحیه تناسلی بسیار خوب است و بخیه ها در صورت نیاز به صورت زده می‌شود جای بخیه ها باقی نمی‌ماند. در ضمن اگر لابیاپلاستی با لیزر واژینال انجام شود در روش استفاده از لیزر ، میتوان همزمان برش و انعقاد خون را انجام داد و نیازی به بخیه نیست.

آیا لابیاپلاستی روی لذت جنسی تاثیر دارد؟

اعصاب حس جنسی که باعث لذت جنسی می‌شوند اکثراً در ناحیه کلیتوریس و در نقطه جی در داخل ناحیه تناسلی قرار دارند و نه روی لابیا مینور ، در نتیجه با عمل لابیاپلاستی ( کوچک کردن لابیا مینور ها) میل جنسی کاهش نمی یابد. از سوی دیگر با زیباتر شدن ناحیه تناسلی و افزایش اعتماد به نفس باعث میشود فرد احساس بهتری از خود داشته باشد و رضایت جنسی بیشتری در رابطه جنسی داشته باشد.

چند روز بعد از لابیاپلاستی می‌توان به سر کار برگشت؟

بعد از عمل نیاز به دو روز استراحت در منزل هست و تا یک هفته می توان از مرخصی شغلی استفاده کرد.

آیا لابیاپلاستی سبب تنگ تر شدن ناحیه تناسلی هم می گردد؟

لابیاپلاستی سبب کوچک شدن لابیا ها یا لب های اطراف ناحیه تناسلی می گردد ولی اگر ناحیه تناسلی هم دچار گشاد شدگی باشد می توان همزمان با لابیا پلاستی ، پرینورافی یا تنگ کردن مدخل ناحیه تناسلی را هم انجام داد.

جهت روشن کردن پوست ناحیه ناحیه تناسلی آیا می توان ان را همراه لابیاپلاستی انجام داد؟

بله. می‌توان با استفاده از لیزر واژینال سفید کردن ناحیه تناسلی را همزمان با لابیاپلاستی انجام داد.

جراحی کلیتوریس با لابیاپلاستی چگونه انجام می شود؟

در برخی مواقع همراه با بزرگی و غیر قرینگی لبیا ها,افزایش سایز و ضخامت و افتادگی پوست اطراف کلیتوریس را داریم که علاوه بر نارضایتی از شکل ظاهری می تواند با پوشاندن اعصاب حسی کلیتوریس سبب کاهش میل جنسی شود. در این مواقع جراحی همزمان با لبیا پلاستی صورت می گیرد تا شکل بیرونی ناحیه تناسلی از نظر سایز متناسب شده باشد و به بهترین نتیجه در جراحی بیمار برسیم.

آیا این جراحی در مطب انجام می شود؟

انجام جراحی های زیبایی به طور کلی در مطب ممنوع است و فقط در مراکز درمانی این جراحی ها را باید انجام داد. اما تزریق ژل، تنگ کردن واژن با لیزر، لیفت مثانه و واژن، برطرف کردن بی اختیاری ادرار و انواع معاینه های دوره ای سلامت در بانوان را می توان در مطب انجام داد و هیچ گونه ممانعتی وجود ندارد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 09107661244 02188484081 | نوبت آنلاین

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.