• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

ویتامین های بارداری

ویتامین های بارداری

ویتامین های بارداری

ویتامین های بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در بارداری به مادر کمک می کند تا بتواند بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت نماید. اما بارداری دوره بسیار حساسی برای هم مادر و هم جنین می باشد؛ بنابراین مادر باید علاوه بر رژیم غذایی روزانه خود از مکمل ها و ویتامین های بارداری مختلف و جانبی دیگر نیز استفاده نماید.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “ویتامین های بارداری” پرداخته است.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در بارداری به مادر کمک می کند تا بتواند بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت نماید. اما بارداری دوره بسیار حساسی برای هم مادر و هم جنین می باشد؛ بنابراین مادر باید علاوه بر رژیم غذایی روزانه خود از مکمل ها و ویتامین های بارداری مختلف و جانبی دیگر نیز استفاده نماید. برای مثال پزشکان به مادران توصیه می کنند که اسید فولیک حتما به مقدار 400 میکروگرم در روز و از قبل از بارداری تا هفته 12 بارداری و برای کاهش خطر مشکلات در رشد کودک در هفته های اولیه بارداری مصرف شود. همچنین توصیه می شود مادر بطور روزانه یک مکمل ویتامین D مصرف کند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
ویتامین های بارداری

یا اینکه مادران در دوران بارداری باید از روغن کبد ماهی یا هر مکمل دیگری که حاوی ویتامین A یا رتینول می باشد پرهیز نمایند چرا که ویتامین A بیش از حد می تواند به کودک آسیب برساند.

انواع مختلف ویتامین های بارداری

همانطور که گفته شد، مادران باید در طول بارداری خود، علاوه بر رعایت رژیم غذایی خود از مکمل ها و ویتامین های بارداری جانبی نیز استفاده نمایند. ما در این بخش سعی داریم که به بررسی برخی از مهمترین ویتامین ها در دوره بارداری بپردازیم:

اسید فولیک قبل و در دوران بارداری

بطور کلی طبق ادعای متخصصین و پزشکان، مصرف یک قرص اسید فولیک ۴۰۰ میکروگرمی بصورت روزانه قبل از بارداری و تا هفته ۱۲ بارداری بسیار مهم است. اسید فولیک می تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی، از جمله اسپینا بیفیدا کمک کند. مادر اگر قبل از شروع بارداری اسید فولیک مصرف نکرده باشد، باید به محض اینکه متوجه بارداری شد شروع به مصرف نماید. یک خانم باردار باید سعی کند حتماً از سبزیجات برگ سبز حاوی فولات که شکل طبیعی اسید فولیک هستند استفاده نمایند. دریافت مقدار فولات توصیه شده برای بارداری سالم فقط و فقط از طریق غذا دشوار است، به همین دلیل مصرف مکمل اسید فولیک در این دوران بسیار مهم است.

ویتامین های بارداری

ویتامین D در بارداری

یک زن باردار روزانه  به 10 میکروگرم ویتامین D نیاز دارد و باید مکملی حاوی این مقدار ویتامین را بصورت منظم مصرف نماید.

ویتامین D ، میزان کلسیم و فسفات را در بدن تنظیم می کند که برای حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها لازم است. بدن ما دبصورت طبیعی ویتامین D را زمانی که پوست در معرض نور خورشید تابستان قرار می گیرد می سازد و در دوران دیگر برای دستیابی به آن باید از مکمل ها استفاده شود.

ویتامین D همچنین در برخی از خوراکی ها و غذاها نیز وجود دارد، که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ساردین
  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز

البته ویتامین D به برخی از غلات صبحانه، پخش چربی و جایگزین های شیر غیر لبنی نیز اضافه می شود. مقادیر اضافه شده به این محصولات می تواند متفاوت باشد. از آنجایی که ویتامین D در انواع کمی از غذاها، چه به صورت طبیعی و چه افزوده شده، یافت می شود، دریافت کافی آن از غذاها به تنهایی دشوار است. لازم به ذکر است که مقدار بیش از 100 میکروگرم ویتامین D در روز مصرف می تواند مضر باشد.

آهن در بارداری

آهن یکی دیگر از ویتامین های بارداری است. اگر بدن آهن کافی نداشته باشد، احتمالاً افراد در طول روز بسیار خسته خواهند شد و ممکن است از کم خونی رنج ببرند. گوشت بدون چربی، سبزیجات برگ سبز، میوه های خشک و آجیل ها حاوی آهن هستند. اگر فردی بخواهد در دوران بارداری بادام زمینی یا غذاهایی که حاوی بادام زمینی هستند مانند کره بادام زمینی بخورند، مجاز هستند و می توانند این کار را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل خود انجام دهند، مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشند.

بسیاری از غلات مصرفی برای صبحانه دارای آهن هستند. اگر سطح آهن در خون فرد کم شود، پزشک عمومی یا ماما به او توصیه می کند که مکمل های آهن را بصورت منظم مصرف نماید.

ویتامین C در بارداری

ویتامین C از سلول ها محافظت می کند و به حفظ سلامت آنها کمک می کند. این ویتامین در طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و یک رژیم غذایی متعادل می تواند تمام ویتامین C مورد نیاز بدن یک فرد عادی و یک زن باردار را تامین کند. برای مثال از جمله منابع خوب و غنی ویتامین C می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پرتقال و آب پرتقال
  • فلفل قرمز و سبز
  • توت فرنگی
  • توت سیاه
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی

کلسیم در بارداری

وجود کلسیم برای ساخت استخوان ها و دندان های کودک بسیار حیاتی است. مواد خوراکی غنی از کلسیم عبارتند از:

  • شیر، پنیر و ماست
  • سبزیجات برگ سبز، مانند موشک، شاهی یا کلم پیچ
  • توفو
  • نوشیدنی های سویا با کلسیم اضافه شده
  • نان و هر غذایی که با آرد غنی شده درست شود
  • ماهی هایی که در آن استخوان ها قابل مصرف هستند، مانند ساردین و مارپیچ
ویتامین های بارداری

در پایان

رعایت نکات تغذیه ای در طول بارداری بیش از هر دوران دیگری حائز اهمیت می باشد. مصرف غذاها و خوراکی های تازه و سالم که به لحاظ تغذیه ای غنی باشند می تواند به جذب ویتامین ها و مواد معدنی مختلف کمک کرده و در کنار آنها مصرف مکمل ها و ویتامین های بارداری می تواند بسیار عالی و موثر عمل کند.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: