• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی چیست؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

قاعدگی یا پریود، خونریزی طبیعی واژینال است که به عنوان بخشی از چرخه ماهانه زنان رخ می دهد. هر ماه بدن یک زن برای بارداری آماده می شود اما اگر حاملگی اتفاق نیفتد، رحم پوشش داخلی خود را می ریزد. خون قاعدگی بخشی از خون و بخشی از بافت داخل رحم است که از طریق واژن از بدن خارج می شود.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “کاپ قاعدگی چیست؟” پرداخته است.

پریودها معمولاً بین سنین 11 تا 14 سالگی شروع می شوند و تا سن یائسگی، در حدود 51 سالگی ادامه می یابند. دوره ها در اغلب افراد معمولاً بین 3 تا 5 روز طول می کشند و اکثر افراد شرایط مختلفی از جمله درد گرفتگی شکم یا لگن، درد پایین کمر، نفخ و درد سینه، هوس های غذایی، نوسانات خلقی و تحریک پذیری، سردرد و خستگی و غیره را در این دوران تجربه خواهند کرد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

در حال حاضر روش های مختلفی برای کنترل خونریزی در دوران قاعدگی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از کاپ قاعدگی است. ما در این مقاله سعی داریم به معرفی کاپ قاعدگی بپردازیم و آن را بررسی نمائیم.

کاپ قاعدگی مزایا و معایب
کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی و نحوه استفاده از آن

کاپ قاعدگی نوعی محصول بهداشتی زنانه و قابل استفاده مجدد است. این کاپ در واقع یک کاپ قیفی شکل، کوچک و منعطف است که از لاستیک یا سیلیکون ساخته شده است که برای گرفتن و جمع آوری مایع قاعدگی در واژن زنان قرار می گیرد.

افراد بسته به جریان خونریزی خود می توانند تا 12 ساعت از کاپ های قاعدگی استفاده کنند. ممکن است افراد وقتی برای اولین بار از استفاده می کنند، احساس ناراحتی کرده یا حتی پشیمان شوند اما چرب کردن کاپ می تواند به آسان کردن روند گذاشتن آن کمک کند قرار دادن کاپ خیس بسیار راحت تر است.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

افراد علاقه مند به استفاده از کاپ قاعدگی اگرچه می توانند هر یک از مارک ها و سایزهای مختلف کاپ قاعدگی را به صورت آنلاین یا در اکثر فروشگاه ها خریداری کنند اما برای دانستن سایز دقیق خود، بهتر است که ابتدا با متخصص زنان خود صحبت کند. اکثر برندهای کاپ قاعدگی، نسخه های کوچک و بزرگ را می فروشند.

معمولاً برای زنان زیر 30 سال که زایمان طبیعی نداشته اند، کاپ های قاعدگی کوچکتر توصیه می شود. سایزهای بزرگتر اغلب برای زنانی که بالای 30 سال سن دارند، زایمان طبیعی داشته اند یا پریود سنگین تری دارند، توصیه می شود.

قرار دادن کاپ قاعدگی

برای بسیاری از افراد که از تامپون استفاده می کنند، استفاده از کاپ قاعدگی نیز می تواند ساده باشد. اما استفاده از کاپ قاعدگی کار آسانی است و اغلب افراد با طی کردن مراحل زیر می توانند به سادگی آن را داخل وازن خود قرار دهند:

1-شستن کامل دست ها

2-سپس باید مقداری آب یا روغن پایه آب را روی لبه کاپ مالید

3-حال باید کاپ قاعدگی را محکم از وسط تا نمود و آن را در یک دست طوری که لبه آن رو به بالا باشد، نگه داشت

4-سپس باید کاپ را، طوری که لبه آن بالا باشد وارد واژن نمود؛ در واقع مانند یک تامپون بدون اپلیکاتور

5-کاپ باید چند اینچ زیر دهانه رحم قرار گیرد

هنگامی که کاپ در واژن قرار گرفت، باید آن را چرخاند تا فنر باز شود و یک مهر و موم هوابند ایجاد کند که عمل نشت را متوقف کند.

اگر کاپ قاعدگی را به درستی وارد شده باشد، نباید و نباید احساس شود. همچنین فرد باید بتواند حرکت کند، بپرد، بنشیند، بایستد و سایر فعالیت های روزمره را بدون افتادن کاپ انجام دهد.

کاپ قاعدگی مزایا و معایب
کاپ قاعدگی چیست؟

چه زمانی باید کاپ قاعدگی را بیرون آورد؟

بسته به اینکه جریان شدید خونریزی وجود داشته باشد یا نه، می توان 6 تا 12 ساعت از کاپ قاعدگی استفاده نمود. این بدان معناست که می توان از یک کاپ قاعدگی برای محافظت در طول شب نیز استفاده کرد.

باید بخاطر داشت که همیشه باید کاپ قاعدگی را پس از گذشت حداکثر 12 ساعت بیرون آورد و اگر قبل از این زمان نیز پر شد، برای جلوگیری از نشتی باید آن را زودتر از موعد تخلیه نمود.

بیرون آوردن کاپ قاعدگی

برای بیرون آوردن کاپ قاعدگی، کافی است مراحل زیر انجام شود:

1-شستن کامل دست ها

2-انگشت اشاره و شست را داخل واژن قرار داده و ساقه کاپ به آرامی کشیده شود تا به پایه برسد

3-پایه را فشار داده تا مهر و موم آزاد شود

4-به سمت پایین کشیده شود تا کاپ خارج شود

5-پس از بیرون آمدن، باید کاپ را در سینک یا توالت خالی نمود.

مراقبت های پس از استفاده از کاپ قاعدگی

از آنجایی که واژن زنان بخشی بسیار حساس و البته بسیار مهم از بدن آنها است و دارای محیطی مستعد برای ابتلا به انواع بیماری ها نیز می باشد؛ بنابراین بهتر است برای اطمینان بیشتر از ابتلا به هرگونه آلودگی موارد زیر پس از هر بار استفاده از کاپ انجام شود:

1-کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد باید قبل از قرار دادن مجدد در واژن شسته و تمیز شوند.

2-کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و با مراقبت مناسب می توانند از 6 ماه تا 10 سال دوام بیاورند.

3-کاپ های یکبار مصرف حتماً باید پس از استفاده دور انداخته شوند.

کاپ قاعدگی مزایا و معایب
کاپ قاعدگی چیست؟

بررسی کردیم که در حال حاضر روش های مختلفی برای کنترل خونریزی در دوران قاعدگی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از کاپ قاعدگی است. در ادامه به مزایا و معایب این روش می پردازیم.بررسی کردیم که در حال حاضر روش های مختلفی برای کنترل خونریزی در دوران قاعدگی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از کاپ قاعدگی است. در ادامه به مزایا و معایب این روش می پردازیم.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

بسیاری از زنان استفاده از کاپ قاعدگی را انتخاب می کنند زیرا معتقدند استفاده از این کاپ ها می توانند مزایای زیر را برای آنها به ارمغان بیاورد:

  • کاپ ها مقرون به صرفه هستند. برخلاف تامپون ها یا پدها که باید به طور مداوم خریداری شوند، برای یک کاپ قاعدگی قابل استفاده مجدد، تنها یک بار هزینه پرداخت می شود.
  • کاپ های قاعدگی ایمن تر هستند. از آنجایی که کاپ های قاعدگی به جای جذب خون، آن را  جمع می کنند، در خطر ابتلا به سندرم شوک سمی که یک عفونت باکتریایی نادر مرتبط با استفاده از تامپون است، نیستید.
  • کاپ های قاعدگی خون بیشتری را نگه می دارند. یک کاپ قاعدگی می تواند حدود یک تا دو اونس جریان قاعدگی را نگه دارد. از طرف دیگر، تامپون ها فقط می توانند تا یک سوم اونس را نگه دارند.
  • کاپ ها سازگار با محیط زیست هستند. کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند که این بدان معناست که افراد ضایعات بیشتری را به محیط زیست وارد نمی کنند.
  • افراد می توانند با وجود کاپ ها نیز رابطه جنسی داشته باشند. بسیاری از کاپ های قابل استفاده مجدد را باید قبل از رابطه جنسی خارج کرد، اما کاپ های یکبار مصرف نرم می توانند در طول رابطه باقی بمانند. شریک زندگی فرد نه تنها کاپ را احساس نمی کند، بلکه نگران نشت آن نیز نخواهد بود.
  • کاپ ها را می توان  با IUD نیز استفاده نمود. برخی از شرکت ‌ها ادعا می ‌کنند که کاپ قاعدگی می ‌تواند آی ‌یو ‌دی را از جای خود خارج کند، اما مطالعه‌ای در سال 2012 این باور را رد کرد.
کاپ قاعدگی؛ مزایا و معایب
کاپ قاعدگی؛ مزایا و معایب

معایب استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

  • کاپ های قاعدگی ممکن است گزینه ای مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست بوده یا تمام مزایا ذکر شده در قسمت قبل را داشته باشند، اما هنوز باید چند نکته را درباره آنها در نظر گرفت که می توانند از معایب آنها به شمار روند:
  • برداشتن کاپ می تواند کثیف باشد. ممکن است فرد در مکان یا موقعیتی قرار بگیرد که برداشتن کاپ را دشوار یا ناخوشایند کند. این بدان معناست که ممکن است فرد نتواند در طول فرآیند از ریختن محتویات آن جلوگیری کند.
  • قرار دادن یا برداشتن آنها ممکن است برای برخی افراد سخت باشد.
  • پیدا کردن تناسب مناسب می تواند کار سختی باشد. کاپ های قاعدگی برای همه به یک اندازه نیستند، بنابراین ممکن است پیدا کردن تناسب مناسب برای افراد دشوار باشد.
  • ممکن است برخی افراد به مواد سازنده کاپ ها آلرژی داشته باشند. اکثر کاپ های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده اند، که آن را به گزینه ای عالی برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس تبدیل می کند. اما برای برخی افراد، این احتمال وجود دارد که مواد سیلیکونی یا لاستیکی می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند.
  • ممکن است باعث تحریک واژن شود. اگر کاپ قاعدگی به درستی تمیز و مراقبت نشود، ممکن است واژن را تحریک کند.
  • همچنین ممکن است احتمال عفونت افزایش یابد.
کاپ قاعدگی؛ مزایا و معایب
کاپ قاعدگی؛ مزایا و معایب

در پایان

بهتر است افراد ابتدا با در نظر گرفتن موارد مختلفی مثل اینکه آیا استفاده از کاپ برای فرد هزینه کمتری خواهد داشت؟ آیا استفاده از آن راحت تر است؟ آیا می خواهد در دوران قاعدگی رابطه جنسی داشته باشد؟ و سوالاتی از این قبیل یک ارزیابی در مورد انتخاب خود انجام دهد و در نهایت اگر پاسخ شخص به این سوالات مثبت بود، پس کاپ می تواند برای او مناسب باشد.


کاپ قاعدگی کاپ قاعدگی کاپ قاعدگی کاپ قاعدگی کاپ قاعدگی کاپ قاعدگی کاپ قاعدگی

سوالات پرتکرار شما عزیزان

آیا لابیاپلاستی به بکارت آسیب می زند؟

خیر تعداد زیادی از افراد متقاضی هزینه جراحی لابیاپلاستی با لیزر، دختران باکره هستند. لابیا در قسمت خارجی ناحیه تناسلی قرار دارد و پرده بکارت حدود ۲-۳ سانت داخلتر نسبت به لابیا است و بنابراین، این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند. پس این عمل در دختران باکره منعی ندارد. ولی در دختران باکره توصیه می شود در صورت تمایل به این جراحی، بعد از سن ۱۸ -۱۹ سالگی برای این عمل اقدام کنند تا تغییرات هورمونی و بلوغ کامل شده باشد.

آیا پس از لابیاپلاستی، در صورت بارداری یا زایمان لابیاها به فرم قبل برمی گردند؟

خیر پس از انجام جراحی لابیاها رشد یا تغییر فرم به شکل اولیه نخواهند داشت، و در صورتی که فرد در آینده قصد بارداری داشته باشد، منعی برای انجام لابیاپلاستی نیست.

آیا در طی بارداری یا همزمان با زایمان می توان لابیاپلاستی انجام داد؟

خیر در دوره بارداری هر گونه جراحی ممنوع است در زمان زایمان هم چه طبیعی چه سزارین، امکان این جراحی به دلیل پرخونی و تورم بافتهای بدن و ناحیه تناسلی نیست و این عمل باید به ۴-۶ ماه بعد زایمان موکول شود.

چرا زنان به دنبال هزینه جراحی لابیاپلاستی با لیزر هستند؟

اهداف زنان متقاضی لابیاپلاستی در دو گروه و درمانی قرار می گیرد.ممکن است فرد به جهت احساس نیاز به این عمل داشته باشد یا در مواردی که بزرگی لابیاها سبب درد و سوزش در زمان نزدیکی و ورزش یا پوشیدن لباسهای تنگ و یا عفونت مکرر شود ، نیاز به عمل داشته باشند.

آیا هزینه جراحی لابیاپلاستی با لیزر سبب کاهش حس جنسی می شود؟

خیر، حس جنسی و ارگاسم زنان مربوط به تحریک کلیتوریس و تحریک نقطه ی جی است که داخل ناحیه تناسلی قرار دارد. و اعصاب دخیل در ارگاسم در لابیاها قرار ندارند. هزینه جراحی لابیاپلاستی با لیزر(لابیاپلاستی) روی لبه های داخلی ناحیه تناسلی (لابیامینور) انجام می شود که نقشی در ارگاسم و رسیدن به حداکثر ارضای جنسی ندارد و بنابراین این عمل باعث کاهش یا از بین رفتن حس جنسی و ارگاسم در خانم ها نمیشود.

هزینه لابیاپلاستی چقدر است؟

برای تعیین هزینه عمل لابیاپلاستی معاینه لازم است.چرا که برای هر فرد با توجه به نوع و ضخامت لابیای رشد کرده و میزان عدم تقارن لابیامینورها،باید مشخص شود که امکان عمل با لیزر مونالیزا است یا جراحی لابیاپلاستی یا ترکیبی از لیزر و جراحی. بنابراین تا زمانی که برای معاینه در مطب حضور پیدا نکنید امکان تعیین قیمت لابیاپلاستی نیست اما می توان بازه قیمتی 4 تا 6 میلیون تومان را برای آن در نظر گرفت.

میخواهم نمونه کار قبل و بعد عمل لابیاپلاستی را ببینم؟

برای دیدن نمونه کار قبل و بعد از عمل ناحیه تناسلی می توانید به مطب دکتر نرمین کریسانی مراجعه کنید و یا در اینستاگرام به ما پیام بدهید.

آیا بیمه ها هزینه های لابیاپلاستی را پوشش می دهند؟

خیر، به طور کلی تمامی جراحی های زیبایی مانند لابیاپلاستی، تزریق چربی، لیفت کلیتوریس، پرینورافی و … شامل بیمه نمی شوند.

آیا جراحی ناحیه تناسلی درد دارد؟

خیر، در موارد استفاده از بی حسی موضعی قبل از انجام جراحی، داروی بی حسی در محل عمل تزریق می شود و طی عمل هیچگونه دردی احساس نمی شود. در موارد جراحی در اتاق عمل هم با توجه به بیهوشی یا بی حسی از ناحیه کمر، هیچ دردی احساس نمی شود.

آیا این عمل برای روشن سازی ناحیه تناسلی هم مفید است؟

در جراحی لابیاپلاستی، بخش های تیره ی لابیاهای مینور برداشته می شود .ولی در روشن شدن پوست ناحیه ژنیتال و کشاله های ران هیچ اثری ندارد.

بعد از عمل لابیاپلاستی چند جلسه ویزیت نیاز هست؟

حدود یک ماه از عمل فرد باید برای معاینه باید به مطب مراجعه کند و یا اگر در شهرستان هست می تواند از طریق شماره تلفن مخصوص بیماران با من(دکتر نرمین کریسانی) در ارتباط باشد.

آیا انتخاب روش لیزر یا جراحی به سلیقه و نظر متقاضی عمل است؟

خیلی از افراد متقاضی هزینه جراحی لابیاپلاستی با لیزر اصرار بر جراحی با لیزر دارند .ولی نوع یا شکل و سایز و ضخامت لابیاها ،چین های اضافی پوست و سایز کلاهک کلیتوریس در افراد مختلف تعیین کننده روش جراحی است، بنابراین جراحی لابیاپلاستی با لیزر در تمام افراد قابل انجام نیست و نوع عمل را پزشک جراح پس از معاینه مشخص می کند و تعیین روش جراحی با توجه به تمایل شخصی افراد انجام نمی شود.

من شهرستان هستم و میخواهم فقط یکبار برای عمل بیام،امکانش هست؟

با توجه یه اینکه مراجعین زیادی از شهرهای مختلف ایران و حتی ایرانیان مقیم خارج از ایران داریم ،برای این عزیزان تمهیداتی اندیشیدیم که فقط یکبار برای عمل بیایند .اما برای دریافت نوبت قطعی عمل لازم است حتما از قبل از طریق پیج اینستاگرام و یا تماس با مطب ،از شرایط مطلع شوند و بدون هماهنگی قبلی مراجعه نکنند.

عوارض لابیاپلاستی چیست؟

در زمان جراحی لابیاپلاستی با لیزر ممکن است در موارد نادر با توجه به تعداد بخیه ها و ضخامت اولیه لابیاها و زمینه ی پوستی فرد در روند ترمیم ، اسکار یا بافت کلوئید تشکیل شود. خونریزی و هماتوم در ناحیه، تورم یا عفونت هم از عوارض موقت و بسیار کم می تواند باشد.

آیا دکتر کریسانی خدمات درمانی نیز ارائه می نمایند؟

بله کلیه خدمات درمانی مانند، پاپیل (نمونه گیری داخل رحم) ، نوار قلب جنین (NST)، کولپوسکوپی، تست پاپ اسمیر و HPV، مراقبت های دوران یائسگی، درمان خشکی واژن، درمان زگیل تناسلی، مراقبت های بارداری و زایمان و درمان اختلالات هورمونی در مطب ایشان انجام می پذیرد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 09107661244 02188484081 | نوبت آنلاین

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

مطلب بعدی
واکسن HPV