• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

کیست بارتولن چیست؟

کیست بارتولن چیست؟

کیست بارتولن چیست؟

کیست بارتولن چیست؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

برخی از زنان در دوران بارداری خود فشار خون بالایی را تجربه می کنند که اصطلاحاً به آن فشار بارداری می گویند
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “کیست بارتولن چیست؟” پرداخته است.

غدد بارتولن در واقع غددی هستند که در هر طرف از دهانه واژن قرار دارند. این غدد مایعی از خود ترشح می کنند که به روان شدن واژن کمک می کند.

کیست بارتولن یا کیست فرج، نوعی کیست واژن است که در دو طرف لابیا یا لب‌های واژن و در نزدیکی دهانه واژن ایجاد می‌شود. نام این کیست از غدد بارتولن گرفته شده است، که همانطور که گفته شد دو غده کوچکی هستند که مایع یا مخاط خاصی را برای روان شدن وازن از خود تولید می کنند. لابیا و غدد بارتولن بخشی از فرج در دستگاه تناسلی زنان هستند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

بطور معمول کیست بارتولن زمانی اتفاق می‌افتد که در دهانه یکی از این غدد انسداد ایجاد می‌شود و باعث ایجاد موکوس و تشکیل توده می‌شود و در حالت کلی اغلب فقط در یکی از دو غده بارتولن رخ می دهد. برخی از کیست های بارتولن کوچک هستند و هیچ دردی ایجاد نمی کنند اما اگر کیست، عفونی شود، ایجاد آبسه کرده و ممکن است دردناک شود و همچنین نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

22

ظاهر کیست بارتولن چگونه است؟

کیست‌های بارتولن مانند برجستگی‌های گرد زیر پوست و روی لب‌های واژن یا لابیا خواهند بود. آنها اغلب بدون درد هستند اما در صورت بروز عفونت، ممکن است قرمز، حساس و متورم شوند. سایر کیست های بارتولن ممکن است به نظر پر از چرک یا مایع باشند. کیست بارتولن می تواند به اندازه یک نخود کوچک باشد یا به بزرگی یک توپ گلف رشد کند. کیست ممکن است باعث شود یک طرف لابیای شما بزرگتر به نظر برسد یا نا متقارن به نظر آید.

علائم کیست باتولین

اگر کیست بارتولن کوچک و غیر عفونی باشد، ممکن است بیمار متوجه آن نشود. اگر کیست رشد کند و از حد مشخصی بزرگتر شود، ممکن است فرد توده ای را در نزدیکی دهانه واژن خود احساس نماید. اگرچه این کیست معمولاً بدون درد است، اما گاهی اوقات می تواند حساس باشد. عفونت کامل کیست بارتولن می تواند در عرض چند روز رخ دهد و در صورتی که کیست عفونی شود، ممکن است فرد علائم زیر را تجربه کند:

  • یک توده حساس و دردناک در نزدیکی دهانه واژن
  • ناراحتی و درد در هنگام برقراری رابطه جنسی، راه رفتن، نشستن، یا هنگام گذاشتن تامپون یا پاک کردن پس از استفاده از دستشویی
  • تب یا لرز
  • سرخی و تورم در ناحیه مربوط
  • تخلیه مایع از کیست
  • تغییر اندازه کیست

عوامل ایجاد کیست بارتولن

بطور کلی متخصصین بطور دقیق نمی گویند که چرا برخی از زنان مستعد ابتلا به کیست بارتولن هستند، اما برخی از علل ایجاد کیست بارتولن را موارد زیر عنوان می کنند:

  • آسیب، تحریک یا رشد اضافی پوست در ناحیه فرج واژن
  • کلامیدیا، سوزاک یا سایر عفونت های مقاربتی
  • عفونت های باکتریایی مانند اشریشیا
1111

نحوه درمان کیست بارتولن

درمان کیست بارتولن تا حد زیادی به علائم گزارش شده توسط بیمار بستگی دارد. اگر کیست کوچک، بدون درد و عفونی به نظر نمی رسد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اما اگر علائم ادامه یابد یا کیست رشد کند، ممکن است بیمار دچار آبسه یا عفونت شود. در موارد شدید، آبسه ممکن است نیاز به تخلیه با جراحی داشته باشد.

بطور معمول گزینه های درمانی می توانند شامل موارد زیر باشد:

حمام سیتز

در این روش درمانی بیمار باید چند بار در روز به مدت چند روز در یک وان با 3 تا 4 اینچ آب گرم بنشینید. این امر می تواند موجب راحتی و بهبودی وی شود. همچنین می تواند به ترکیدن و تخلیه کیست عفونی به خودی خود نیز کمک کند.

داروهای مسکن بدون نسخه

 بیمار می تواند برای تسکین درد و ناراحتی طبق دستور مصرف از داروهای مسکن بدون نسخه مصرف کند.

آنتی بیوتیک ها

 اگر کیست بیمار عفونی شود یا آزمایشات نشان دهد که عفونت مقاربتی وجود دارد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

تخلیه جراحی اگر کیست بزرگ و عفونی شود،  ممکن است عمل جراحی برای تخلیه مایع انجام شود. در این روش یک لوله کوچک به نام کاتتر در کیست قرار داده می شود. کاتتر معمولاً برای چند هفته در جای خود باقی می‌ماند تا تخلیه کامل انجام شود.

ایجاد کیسه

 کیست با جراحی باز و تخلیه می شود. سپس، جراح لبه‌های دیواره کیست را بخیه می‌زند تا یک جیب باز دائمی یا اصطلاحاً یک کیسه، برای تخلیه مداوم ایجاد کند. این روش اغلب برای کیست بارتولن عود کننده مفید است.

برداشتن غده بارتولن

 در موارد بسیار نادری که درمان مؤثر نیست، پزشک ممکن است غدد بارتولن را با جراحی خارج کند.

1111111111 2

در پایان

همانطور که در متن مقاله به آن اشاره شد، کیست بارتولن زمانی ایجاد می شود که انسداد غده بارتولین در واژن ایجاد می شود. این انسداد باعث ایجاد توده ای می شود که می تواند موجب تحریک و درد در هنگام راه رفتن، نشستن یا رابطه جنسی شود. کیست بارتولین به مرور زمان خود به خود برطرف می شود اما اگر عفونی شود، ممکن است نیاز به درمان توسط پزشک داشته باشد.

بطور معمول هیچ راهی برای پیشگیری از کیست بارتولن وجود ندارد. با این حال، اقدامات جنسی ایمن تربه ویژه استفاده از کاندوم  و رعایت عادات بهداشتی مناسب ممکن است به جلوگیری از عفونت کیست و تشکیل آبسه کمک کند.

درمان کیست بارتولن حتماً باید توسط پزشک و در مراکز بهداشتی انجام شود، چرا که در غیر اینصورت ممکن است باعث بروز عفونت و بدتر شدن علائم بیمار شود.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: