• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

گرگرفتگی در بارداری

گرگرفتگی در بارداری

گرگرفتگی در بارداری

گرگرفتگی در بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید باید گفت که گرگرفتگی در دوران بارداری امری طبیعی است. در مسیر ترن هوایی هورمون های بارداری، گرگرفتگی  مانند و نوسانات خلقی  می تواند بخشی از مسیر سواری باشد.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “گرگرفتگی در بارداری” پرداخته است.

باید گفت که گرگرفتگی در بارداری امری طبیعی است. در مسیر ترن هوایی هورمون های بارداری، گرگرفتگی  مانند و نوسانات خلقی  می تواند بخشی از مسیر سواری باشد. بیش از یک سوم زنان در دوران بارداری دچار گرگرفتگی می شوند. برخی نیز پس از زایمان آن را تجربه خواهند کرد. مطالعات نشان داده است که زنان دارای اضافه وزن و چاق بیشتر در دوران بارداری دچار گرگرفتگی می شوند.

این نوسانات سطوح هورمونی  به ویژه کاهش استروژن و همچنین افزایش متابولیسم در دوران بارداری می تواند دلیل اصلی افزایش گرما شود که می تواند باعث شود فرد حتی نتواند لباس های خود را تحمل کند و یا بطور مکرر به هواخوری نیاز پیدا کند. همچنین باید دانست که گرگرفتگی با تب متفاوت است و نباید این دو را با هم یکی دانست و یا آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. تفاوت اصلی بین تب و گرگرفتگی در این است که تب دمای بدن فرد را افزایش می دهد، در حالی که گرگرفتگی اینطور نیست.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
گرگرفتگی در بارداری
گرگرفتگی در بارداری

گرگرفتگی در بارداری از کجا و چگونه آغاز می شود؟

گرگرفتگی معمولاً سر، گردن و قفسه سینه را درگیر می کند و می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. اغلب هنگامی که فرد یک احساس گرمای ناگهانی را حس کند بدان معنا است که قرار است گرگرفتگی آغاز شود. در طول گرگرفتگی ممکن است فرد عرق کند و پوستش کمی قرمز شود، گویی در حال سرخ شدن باشد. پس از پایان گرگرفتگی و به دلیل از دست دادن ناگهانی گرمای بدن، ممکن است فرد بعد از پایان یافتن آن احساس سرما کند.

گرگرفتگی در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

گرگرفتگی می تواند خیلی زود شروع شود و در هر زمانی از بارداری رخ دهد. ممکن است گرگرفتگی در اوایل بارداری نیز رخ دهد اما معمولاً بروز آن در سه ماهه دوم و سوم بارداری شایع تر است. متخصصین معتقدند که این عارضه برای همه رخ نمی دهد اما برای برخی نیز ممکن است با پایان یافتن دوره پریودی آغاز و تا بعد از بارداری ادامه پیدا کند. اما در حالت کلی می توان گفت که گرگرفتگی در زنانی که در 12 هفته اول بارداری هستند و به ویژه کسانی که از تهوع صبحگاهی رنج می برند شایع تر خواهد بود.

همچنین ممکن است که برخی افراد بعد از بارداری نیز دچار گرگرفتگی شوند. پزشکان معتقدند که گرگرفتگی در طول شب یا تعریق شبانه پس از زایمان نیز شایع است که این اتفاق نیز دوباره می تواند به دلیل نوسانات هورمونی پس از زایمان رخ دهد. این اتفاق در واقع یک پاسخ هورمونی طبیعی است چرا که در طی آن بدن با تمام تغییراتی که از سر گذرانده است سازگار می شود.

البته باید گفت که اگرچه این گرگرفتگی ها و تعریق ها ناراحت کننده هستند اما جای نگرانی نیست. با این حال در صورت بروز هرگونه ناراحتی می توان مشکل را با پزشک در میان گذاشت. البته در حالی که اکثر حالت های گرگرفتگی فقط چند دقیقه طول می کشند و گذرا هستند اما همچنان چند راه کار وجود دارد که می توان از آنها برای خنک شدن سریع بدن به خصوص در نیمه شب استفاده نمود. از جمله مهمترین این راه کارها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • می توان از تعداد لباس ها کم کرد
  • از فن و پنکه استفاده نمود
  • باز کردن پنجره ها و تهویه بیشتر هوا
  • مصرف نوشیدنی های خنک به خصوص آب
  • قرار دادن کمپرس آب سرد در پشت گردن

آیا گرگرفتگی در بارداری خطرناک است؟

در بیشتر موارد، گرگرفتگی نیازی به تماس با ارائه دهنده مراقبت های پزشک ندارد اما اگر نشانه عفونت باشد و یا به همراه تب باشد در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد می توان آن را با افزایش خطر نقص لوله عصبی مرتبط دانست.

گرگرفتگی در بارداری چیست
گرگرفتگی در بارداری چیست

در پایان

گرگرفتگی در بارداری می تواند از ابتدا یا هفته 12بارداری شروع شود و در برخی موارد ممکن است یکی از اولین علائم بارداری نیز باشند. با این حال در صورت کلی و عمومی باید گفت که این حالت می تواند در افراد مختلف، در تمام مراحل از بارداری رخ دهد اما اغلب در سه ماهه سوم به اوج خود می رسد.

اگر فرد تب نداشته باشد اما درگیر گرگرفتگی شود، بهتر است به جای خنک تری رفته، مایعات بیشتر و خنک تری بنوشد و یا دوش آب خنک بگیرد. همچنین باید به خاطر داشت که مانند سایر علائم بارداری که اغلب دوست داشتنی نیستند اما می گذرند، گرگرفتگی نیز برطرف سخت یا آسان خواهد شد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ:

گرگرفتگی در بارداری گرگرفتگی در بارداری