• 09107661244 | 02188631707
  • info@drkarisani.ir

12 غذای مقوی در بارداری

12 غذای مقوی در بارداری

12 غذای مقوی در بارداری

در دوران بارداری، غذاهای سالم, ترکیبی مطلوب از مواد مغذی را برای کودک شما ایجاد می کنند.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “12 غذای مقوی در بارداری” پرداخته است.

با شروع سه ماهه دوم ، روزانه حدود 300 کالری اضافی در رژیم خود نیاز دارید.
در اینجا 12 غذای مقوی در بارداری برای افزودن به رژیم غذایی آورده شده است، که کالری اضافی را با تهیه انواع مواد مغذی مفید برای شما و فرزندتان فراهم میکند.

12 ماده غذایی مقوی در بارداری

غذای مقوی 1: حبوبات

 نخود، عدس، لوبیای سیاه و دانه های سویا فیبر، پروتئین، آهن ،فولات ،کلسیم و روی را تأمین می کنند.

غذای مقوی 2: گوشت قرمز کم چرب

 گوشت قرمز کم چرب، مانند: استیک ،شامل ویتامین های B6 ، B12 و نیاسین و همچنین روی و آهن به شکل های بسیار قابل جذب است.
همچنین گوشت گاو سرشار از کولین است، که برای رشد مغز و اوج قدرت شناختی مورد نیاز است.

غذای مقوی 3: خانواده توت ها

آنها مملو از کربوهیدرات ، ویتامین C ، پتاسیم ، فولات ، فیبر و مایعات هستند.
عناصر گیاهی موجود در توت ها به طور طبیعی ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند.

غذای مقوی 4: کلم بروکلی

شامل فولات ، فیبر ، کلسیم ، لوتئین ، زاگزانتین ، کاروتنوئیدها  است و برای تقویت بینایی مفید است. همچنین پتاسیم موجود در آن برای تعادل مایعات و فشار خون طبیعی بدن بسیار مفید است.
کلم بروکلی همچنین حاوی مواد اولیه تولید ویتامین A در بدن است.

غذای مقوی 5: پنیر (پاستوریزه)

پنیر حاوی مقادیر غلیظ کلسیم ، فسفر و منیزیم است که  برای استخوان های شما و کودکتان لازم است همچنین مقادیری از  ویتامین B12 و پروتئین لازم برای بدنتان را  تأمین می کند.
(توصیه میشود از پنیر های کم چرب برای کنترل میزان کالری و چربی بدن استفاده شود).

غذای مقوی 6: تخم مرغ

تخم مرغ یک انتخاب مناسب برای تامین پروتیین است، زیرا تمام اسیدهای آمینه مورد نباز برای شما و کودک شما را برای رشد دارد.
همچنین شامل بیش از ده ویتامین و مواد معدنی مانند کولین، لوتئین و زاگزانتین است.
برخی از انواع تخم مرغ های موجود چربی های امگا 3 مورد نیاز کودک برای رشد مغز و بینایی را تأمین می کنند، بنابراین هنگام تهیه حتما برچسب ها  را بررسی کنید.

غذای مقوی 7: شیر

این یک منبع عالی از کلسیم ، فسفر و ویتامین D است.
مواد مغذی سازنده استخوان مادر و کودک  که هر روز به آن نیاز دارند.
شیر همچنین شیر منبع خوبی از پروتئین ، ویتامین A و ویتامین های گروه B است.

غذای مقوی 8: آب پرتقال

آب پرتقال مقدار زیادی ویتامین C ، پتاسیم و فولات را تأمین می کند.

غذای مقوی 9: ماهی سالمون

برای تامین پروتئین ، ویتامین های گروه B و چربی های امگا 3 که باعث:
رشد مغز و بینایی در نوزادان می شود مفید است.

غذای مقوی 10: سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین  حاوی ویتامین C، فولات، فیبر و کاروتنوئیدها که ترکیباتی هستند که بدن شما برای تولید ویتامین A به آن نیاز دارد، است.
سیب زمینی شیرین همچنین مقادیر زیادی پتاسیم را تأمین می کنند.

غذای مقوی 11: غلات کامل

غلات کامل غنی شده ازاسید فولیک و سایر ویتامین های گروه B ، آهن و روی هستند.

غلات فرآوری شده:

  • نان سفید
  • برنج سفید
  • آرد سفید

غلات کامل حاوی فیبر و عناصر غذایی بیشتری نسبت غلات فرآوری شده:

  • بلغور جو دوسر برای صبحانه
  • نان غلات کامل برای ساندویچ،
  • برنج قهوه ای
  • ماکارونی سبوس دار، یا کینوا برای شام ، میتوانید استفاده کنید.

غذای مقوی 12: ماست

ماست (ساده کم چرب یا بدون چربی) یک منبع خوب برای  تامین پروتئین ، کلسیم ، ویتامین های گروه B و روی است. ماست ساده بیش از شیر حاوی کلسیم است.

از ماست در رژیم غذایی خود میتوانید به عنوان میان وعده همراه میوه ها یا غلات سبوس دار و حتی تهیه اسموتی های مقوی استفاده کنید.

از خانم دکتر سوال دارید؟